Dansk Uber-chef undrer sig over dansk taxilov: "Det største problem er ikke Uber, men Danmark"

I vinter blev kørselstjenesten Uber skubbet ud af Danmark i forbindelse med den kommende taxilov. Og netop kravende i taxiloven undrer dansk uberchef

Artikel top billede

Uber blev kørt af banen i vinters og forlod Danmark, efter en ny politisk aftale der her efter Folketingets åbning vil blive til den ny taxilov.

Den nye taxilov vil kræve, at alle biler - også Ubers - skal være udstyret med sædefølere, taxameter og andet udstyr, der bringer det op på niveau med taxier, for de kan godkendes til taxikørsel.

Men en af de danske Uberchefer undrer sig over aftalen.

Det skriver Børsen.

"Det er fjollet at tale om sædefølere og taxametre, når de mobiltelefoner, som vi alle har, vil kunne opfylde alle behov for dokumentation. Mobilens registreringer er rent teknologisk set mindst lige så godt som det, der er på vej til at blive vedtaget,” siger Steffen Grarup, dansk udviklingsdirektør, til Børsen.

Læs også: Uber lukker i Danmark, men aarhusiansk it-afdeling overlever

"I mine øjne er det største problem ikke Ubers. Det er Danmarks. Uber kører jo bare uden om Danmark. Selvfølgelig skal der stilles krav og forhandles fornuftige rammer på plads. Men at blokere teknologi har aldrig nogensinde virket. Uanset hvad Danmark er på vej til at vedtage, så er jeg overbevist om, at teknologien vil vinde i længden."

Han fortæller også, at skatteoplysninger sagtens kan hentes ud af systemet, og at det bare kræver, at man sætter sig ned og forhandler sig til en løsning, alle kan være enige om.

Den nye taxilov er en liberalisering af den gamle taxilov, og betyder, at kommuner ikke længere skal give tilladelse til taxa-firmaer. Tilladelsen hentes alene hos Trafikstyrelsen. Det giver taxa-kørere mere frihed til at køre frit, hvor han vil og ikke kun inden for kommunegrænserne.

Den nye taxilov indfases over tre år. Trafikstyrelsen kan hvert år udstede 500 tilladelser, og efter tre år fjernes antalsbegrænsningen fuldstændig.

Læs også: Den danske taxibranche jubler over Uber-lukning - men betyder det nu, at al innovationen stopper?

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra DE-CIX

    Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

    Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S