Danmarks dyreste smartphone netop sat til salg: Købelystne danskere i kø for at købe iPhone X

Fra i dag fredag kan du forudbestille den nye iPhone X, og ifølge teleselskabet 3 er interessen for den nye telefon større, end den var for iPhone 7 og iPhone 8.

Skal du have fingre i den største udgave af Apples nye iPhone X, må du hoste op med over 10.000 kroner.

Men det afskrækker tilsyneladende ikke de danske mobilkunder.

Det er i hvert fald meldingen fra teleselskabet 3.

“Interessen har været meget stor. Indtil videre har vi kun fået en måling på den første time  efter telefonen blev sat til salg, men  her oplevede vi, at der var flere forudbestillinger, end der var på iPhone 7 og iPhone 8,” siger Rikke Juul Hansen, pressechef for teleselskabet 3, til Computerworld.

Hun forklarer, at det er den dyreste model med 256 gb i farven space grey, der har været den mest efterspurgte.

"Det hører dog med til historien, at vi typisk ser, at det er de mest hardcore-fans, der sidder klar, når det åbnes for forudbestillingerne, og de vil som regel have den største model," siger hun. 

Hvad siger det om smartphone-markedet i dag, at folk tilsyneladende ikke lader sig afskrække af en telefon med en listepris på over 10.000 kroner? Det ville jo have nærmest utænkeligt for 10 år siden….

“Det har du jo ret i, og det fortæller, at der stadigvæk sker noget nyt på mobilmarkedet, hvor vi med telefoner som OnePlus ser, at der er kommet en større 'mid-range', men hvor vi med iPhone X også ser, at 'high-range'-markedet fortsat udvikler sig."

"Samtidig fortæller det os, at Apple her 10 år efter lanceringen af den første iPhone stadigvæk kan lancere noget nyt og spændende, som folk er villige til at betale for,” siger Rikke Juul Hansen. 

Læs også: Sådan fungerer Apples nye Face ID: Skal erstatte den velkendte fingerskanner med ansigtsgenkendelse

Kun få telefoner til salg
Meget tyder på, at det i første omgang bliver særdeles svært at få fat på en iPhone X på selve lanceringsdagen den 3. november. 

Ifølge Apple-mediet 9to5mac vurderer analysehuset KGI, at der på det globale marked blot vil være mellem 2 og 3 millioner udgaver af telefonen tilgængelig på lanceringsdagen, mens Apple inden udgangen af 2017 kun vil være i stand til at producere 20 millioner telefoner. Det er angiveligt blot halvdelen af det forventede antal.  

Problemerne skyldes ifølge KGI, at produktionen af sensorerne i den nye Face ID-funktion har været ramt af problemer.

Tavs om antal
Teleselskabet 3 ønsker ikke at røbe, hvor mange telefoner det er blevet stillet til rådighed.

“Det eneste jeg kan sige er, at vi i forvejen forventede, at iPhone X ville blive meget populær, og derfor har vi bestilt rigtig mange telefoner, som vi håber at få adgang til hurtigst muligt,” siger Rikke Juul Hansen.

Teleselskabet 3 kan heller ikke sige, hvornår du kan forvente, at få din telefon, hvis du bestiller en iPhone X nu. Men forsøger du at bestille en via Apples hjemmeside er der i skrivende stund en ventetid på 5 til 6 uger.

Læs også: En iPhone til 10.000 kroner? Skal du købe? Eller spare pengene?


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: Drift og dagligdag - effektive it-værktøjer

Du har nu (forhåbentligt) styr på virksomhedens dataflow i forhold til GDPR. På dette seminar bliver du præsenteret for en række af de mest effektive it-værktøjer til håndtering af persondata, så I lever op til GDPR: Inklusive varsling, samtykke, lagring, overblik, dokumentation og sletning.

26. april 2019 | Læs mere


Microsoft Dynamics 365 – det næste skridt mod den digitale transformation

Hvordan kommer virksomheder i gang med en digital transformation? - Og hvilke værktøjer kan bringe virksomheden bedst muligt igennem forandringerne? Microsoft bud er Microsoft Dynamics 365. Her er samlet alle de grundlæggende funktioner, som en virksomhed har brug for, og de arbejder sammen ved hjælp af apps og en fælles datamodel.

02. maj 2019 | Læs mere


Fremtidens kundeservice – kom godt i gang med chatbots og kunstig intelligens

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - hvis altså de bliver sat rigtigt op. Lige rundt om hjørnet venter de stemmestyrede chatbots til eksempelvis Alexa og Google Home. Kom og hør, hvordan du kommer hurtigt i gang med chatbots.

07. maj 2019 | Læs mere





mest debaterede artikler

Premium
En skærmrevolution er på vej: Her er alt du bør vide om fremtidens mini-LED og micro-LED-skærme
En mindre skærmrevolution er nu under opsejling. Tre nye skærmteknologier kommer med hver deres løfte om vild kontrast, flottere farver og modulære egenskaber.
Computerworld
Overblik: Så meget betaler danske virksomheder i løn til it-medarbejderne - se listerne her
Overblik: Der er meget stor forskel på løn-niveauet for it-medarbejderne i de danske virksomheder. Få overblikket over, hvor lønnen er højest og lavest her.
CIO
The Digital Edge: Claus H. Andersen står i spidsen for at gøre dit indkøb nemmere i Salling Groups 1.500 butikker
Podcast: Salling Groups digitale chef, Claus H. Andersen, er på en digital mission: Det skal være nemmere at handle, nemmere at være kunde og nemmere være forbruger - i alle kædens 1.500 butikker. Hør hvordan den digitale chef arbejder.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
Ny undersøgelse blandt detail- og produktionsvirksomheder
En ny stor rapport viser, at 100% af de virksomheder i undersøgelsen, som ikke bruger EDI i dag, mener, at det vil være en fordel for deres forretning, hvis de benyttede EDI. Undersøgelsen er foretaget af Vanson Bourne på vegne af TrueCommerce, som er baseret på besvarelser fra 300 detail- og produktionsvirksomheder. Virksomheder inden for især detail og produktion oplever i dag et marked og en supply chain, som er i konstant udvikling. Forbrugerne stiller stadig større krav til leveringstid, priser, produktudvalg, lagertilgængelighed, m.v., og der kommer hele tiden nye købskanaler til. Det kan være en udfordring for detail- og produktionsvirksomheder at holde sig på forkant med udviklingen, både når det drejer sig om at være til stede i de rette kanaler og - ikke mindst - den teknologi, som understøtter en mere effektiv supply chain. Hent hele rapporten helt gratis her.