Kunderne forlader YouSee i stor stil: Sådan vil telegiganten stoppe kundeflugten

Interview: Der er frafald af kunder på alle fronter i TDC Group. Mobilforretningen reddes kun af de 83.000 kunder, TDC fik med købet af Plenti - og de giver i første omgang ikke overskud. Finansdirektør Stig Pastwa tror dog på, at kunderne godt kan se værdien i telekoncernens mange tiltag.

Artikel top billede

TDC Group har svært ved at holde på kunderne - og det er hele vejen rundt i telekoncernens mange forretningsområder.

TDC Group mistede i årets tredje kvartal 20.000 fastnetkunder, 18.000 tv-kunder og 7.000 bredbåndskunder.

Mobilforretningen gik frem med 75.000 kunder, men kvartalsregnskabet strækker sig også over den periode, hvor TDC Group købte Plenti og dermed fik 83.000 nye mobilkunder.

Derfor er det værd at bemærke, at TDC uden købet af Plenti og de 83.000 kunder fra det selskab faktisk ville have haft en tilbagegang i antallet af mobilkunder også.

“Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at vi går tilbage,” siger Stig Pastwa, koncerndirektør og CFO i TDC Group, til Computerworld, efter at selskabet i dag har offentliggjort regnskab for årets tredje kvartal.

“Men de initiativer, vi har - eksempelvis at sikre det bedste netværk - er noget, vi tror på, at vores kunder sætter pris på,” tilføjer Stig Pastwa.

Læs første del af interviewet: TDC efter kæmpefald: Derfor er det ikke så vigtigt med et fald på 46 procent på bundlinjen

Plenti-kunderne giver underskud i første omgang

Stig Pastwa forklarer, at der er flere ting, der spiller ind i forhold til mobilkunderne:

“Det her kvartal er også et kvartal, hvor vi har haft effekten af, at vi har hævet priser som følge af EU-roaming-reguleringen. Sådan noget skaber nogle gange forrykninger, hvor nogle kunder træffer et valg om at prøve et abonnement et andet sted.”

“Vi håber selvfølgelig på, at vi kan vise dem, at det var meget bedre der, hvor de var, og at de kommer tilbage,” forklarer TDC-direktøren.

“Og så håber vi også at se en normalisering: Vi har det stærkeste netværk, og vi fortsætter med at investere i det. Og vi leverer gode løsninger med eksempelvis Telmore Play og i YouSee, så der er nogle ting, der gør, at vi tror på, at vi igen kan levere vækst på mobilområdet.”

Læs mere om regnskabet: TDC Group kaprer titusindvis af nye mobilkunder med Plenti-opkøb - men telegigantens samlede resultat er i frit fald

Hvad har I gjort jer af erfaringer med de 83.000 kunder, I fik med købet af Plenti, i forhold til, hvilken værdi de har for jer?

“Først og fremmest kan jeg sige, at som vi også skriver i regnskabet, så får det en negativ effekt for vores regnskab for Q4. Det er mest fordi, at kunderne stadig er på 3’s netværk."

"Så vi får først en regnskabsmæssig positiv effekt ud af det, efterhånden som de kommer over på vores netværk.”

“Men vi kan jo se, at det er kunder, der går op i entertainment og i dataforbrug. Og de går op i, at deres adgang til det virker. Det er tre væsentlige parametre for kunderne, så vi satser benhårdt på, at vi skal levere et mindst ligeså godt produkt, som de kommer fra - og jeg tør også godt love, at det på nogle parametre bliver bedre.”

Satser ikke på nye opkøb

Har I fået blod på tanden i forhold til at få flere mobilkunder ind i butikken ved at opkøbe andre selskaber?

“Umiddelbart ser jeg det som en enkeltstående mulighed, der var, hvor der var en sælger, der gerne ville sælge, og hvor det var relevant at købe til den pris, vi blev enige om.”

“Det var ikke sådan, at vi var aktive ude i markedet, men vi slog til, fordi nogen ønskede at sælge, og vi kunne blive enige om en pris.”

“Men ellers er vores fokus, som det har været i de seneste år, på de eksisterende kunder. Der er fokus på at levere gode løsninger og produkter til dem og på løbende at forbedre vores kundeservice og komme med nye digitale services.”

“Forhåbentlig kan det så skabe nogle ambassadører, så vi kan få nye kunder ind, men det er faktisk på de eksisterende kunder, at vi har vores hovedfokus,” forklarer Stig Pastwa til Computerworld.

Læs også:

TDC Group kaprer titusindvis af nye mobilkunder - men telegigantens samlede resultat er i frit fald

TDC vinder kæmpe-aftale: Skal levere telefoni og data til 80 kommuner og staten

TDC Erhverv fyrer 50 medarbejdere - og giver samtidig comeback til NetDesign

Med GlobalConnects gigant-opkøb af Nianet går den vilde jagt på de danske erhvervskunder - kan TDC modstå presset?

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Andre events | København Ø

People Tech 2025 – hvor HR møder IT

Deltag og oplev, hvordan People Tech 2025 kan gøre HR til en nøglespiller i fremtidens forretningsstrategi.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S