Kunderne forlader YouSee i stor stil: Sådan vil telegiganten stoppe kundeflugten

Interview: Der er frafald af kunder på alle fronter i TDC Group. Mobilforretningen reddes kun af de 83.000 kunder, TDC fik med købet af Plenti - og de giver i første omgang ikke overskud. Finansdirektør Stig Pastwa tror dog på, at kunderne godt kan se værdien i telekoncernens mange tiltag.

TDC Group har svært ved at holde på kunderne - og det er hele vejen rundt i telekoncernens mange forretningsområder.

TDC Group mistede i årets tredje kvartal 20.000 fastnetkunder, 18.000 tv-kunder og 7.000 bredbåndskunder.

Mobilforretningen gik frem med 75.000 kunder, men kvartalsregnskabet strækker sig også over den periode, hvor TDC Group købte Plenti og dermed fik 83.000 nye mobilkunder.

Derfor er det værd at bemærke, at TDC uden købet af Plenti og de 83.000 kunder fra det selskab faktisk ville have haft en tilbagegang i antallet af mobilkunder også.

“Det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at vi går tilbage,” siger Stig Pastwa, koncerndirektør og CFO i TDC Group, til Computerworld, efter at selskabet i dag har offentliggjort regnskab for årets tredje kvartal.

“Men de initiativer, vi har - eksempelvis at sikre det bedste netværk - er noget, vi tror på, at vores kunder sætter pris på,” tilføjer Stig Pastwa.

Læs første del af interviewet: TDC efter kæmpefald: Derfor er det ikke så vigtigt med et fald på 46 procent på bundlinjen

Plenti-kunderne giver underskud i første omgang
Stig Pastwa forklarer, at der er flere ting, der spiller ind i forhold til mobilkunderne:

“Det her kvartal er også et kvartal, hvor vi har haft effekten af, at vi har hævet priser som følge af EU-roaming-reguleringen. Sådan noget skaber nogle gange forrykninger, hvor nogle kunder træffer et valg om at prøve et abonnement et andet sted.”

“Vi håber selvfølgelig på, at vi kan vise dem, at det var meget bedre der, hvor de var, og at de kommer tilbage,” forklarer TDC-direktøren.

“Og så håber vi også at se en normalisering: Vi har det stærkeste netværk, og vi fortsætter med at investere i det. Og vi leverer gode løsninger med eksempelvis Telmore Play og i YouSee, så der er nogle ting, der gør, at vi tror på, at vi igen kan levere vækst på mobilområdet.”

Læs mere om regnskabet: TDC Group kaprer titusindvis af nye mobilkunder med Plenti-opkøb - men telegigantens samlede resultat er i frit fald

Hvad har I gjort jer af erfaringer med de 83.000 kunder, I fik med købet af Plenti, i forhold til, hvilken værdi de har for jer?

“Først og fremmest kan jeg sige, at som vi også skriver i regnskabet, så får det en negativ effekt for vores regnskab for Q4. Det er mest fordi, at kunderne stadig er på 3’s netværk."

"Så vi får først en regnskabsmæssig positiv effekt ud af det, efterhånden som de kommer over på vores netværk.”

“Men vi kan jo se, at det er kunder, der går op i entertainment og i dataforbrug. Og de går op i, at deres adgang til det virker. Det er tre væsentlige parametre for kunderne, så vi satser benhårdt på, at vi skal levere et mindst ligeså godt produkt, som de kommer fra - og jeg tør også godt love, at det på nogle parametre bliver bedre.”

Satser ikke på nye opkøb
Har I fået blod på tanden i forhold til at få flere mobilkunder ind i butikken ved at opkøbe andre selskaber?

“Umiddelbart ser jeg det som en enkeltstående mulighed, der var, hvor der var en sælger, der gerne ville sælge, og hvor det var relevant at købe til den pris, vi blev enige om.”

“Det var ikke sådan, at vi var aktive ude i markedet, men vi slog til, fordi nogen ønskede at sælge, og vi kunne blive enige om en pris.”

“Men ellers er vores fokus, som det har været i de seneste år, på de eksisterende kunder. Der er fokus på at levere gode løsninger og produkter til dem og på løbende at forbedre vores kundeservice og komme med nye digitale services.”

“Forhåbentlig kan det så skabe nogle ambassadører, så vi kan få nye kunder ind, men det er faktisk på de eksisterende kunder, at vi har vores hovedfokus,” forklarer Stig Pastwa til Computerworld.

Læs også:

TDC Group kaprer titusindvis af nye mobilkunder - men telegigantens samlede resultat er i frit fald

TDC vinder kæmpe-aftale: Skal levere telefoni og data til 80 kommuner og staten

TDC Erhverv fyrer 50 medarbejdere - og giver samtidig comeback til NetDesign

Med GlobalConnects gigant-opkøb af Nianet går den vilde jagt på de danske erhvervskunder - kan TDC modstå presset?




Premium
Tag med CIO Peter Cabello Holmberg bag facaden i Pandoras 'digitale powerhouse': Her er den storstilede plan
Interview: Pandoras Digital Hub er gået i luften med tre måneders forsinkelse. CIO Peter Cabello Holmberg har vist Computerworld rundt i smykkegigantens digitale innovationsenhed, der fortsat er under opførsel. Til september er det sidste byggerod erstattet af et command center for Pandoras e-commerce-platform. "Det kommer virkeligt til at gøre en forskel, det vi kommer til at arbejde med i løbet af de næste par år," lyder det.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Cisco Webex: Giv medarbejderne fleksible arbejdsforhold med et højteknologisk og sikkert webbaseret online-mødesystem
Corona-krisen har for alvor gjort fleksible arbejdsforhold til dagligdag, og for mange virksomheder bliver det også en del af fremtiden. En vigtig del af den udvikling er sikre og effektive samarbejdssystemer, så medarbejdere kan holde møder med hinanden, kunder, leverandører og andre samarbejdspartnere i høj kvalitet. I dette whitepaper fra Netteam får du indsigt i Cisco Webex, som er et webbaseret online mødesystem. Det er en sikker og brugervenlig løsning, der integrerer både audio, video og webkonferencer. Et enkelt tryk på knappen og du er i gang med et møde, hvor du kan se, høre, skrive på whiteboard og dele dokumenter med andre mødedeltagere. Det hele er beskyttet af Cisco Talos sikkerhedsintelligens, som er markedets stærkeste beskyttelse mod cyberangreb.