Test af Apple Watch 3: Seriøst kedeligt smartwatch - men jeg vil ikke undvære det alligevel

Test: Apple Watch er nu ude i tredje generation. Vi har taget det på armen til lands og til vands for at se om smartwatches stadig er værd at investere i.

For et par år siden var wearables - altså de små enheder, som du kan bære på kroppen - det hotteste inden for it. Dengang var Pebble, et af de første smartwatch-firmaer, næsten fem milliarder kroner værd.

Men nu er der noget mere stille omkring dem. Og Pebble endte i 2016 med at blive købt af Fitbit for 255 millioner kroner.

Det kan godt jeg forstå, for wearables er i deres natur overraskende kedelige.

Intet illustrerer det bedre end det seneste Apple Watch, som nu er version 3 i serien.

Det har siddet på mit håndled siden lanceringen for en måneds tid siden. Her har jeg brugt det til mine løbeture, til at tælle banerne i svømmehallen, til at holde øje med møder, til at modtage og svare på sms-beskeder og til at holde øje med klokken.

Alle de ting gør Apple Watch 3 rigtigt godt. Og det gør det hurtigere end de forrige generationer og lidt mere lækkert end de tilsvarende modeller fra Garmin og andre producenter.

Designet er også fint - gså selvom du skal om på bagsiden for at se en forskel mellem version 2 og den nye 3'er.

Apple har tilsyneladende en bevidst strategi om at holde udseendet stort set uændret, hvilket også betød, at version 2 i sin tid fik indbygget GPS og blev vandtæt, uden at du kunne se det.

Et lille hop fra 2´eren
Med version 3 handler opgraderingerne derfor om lidt mere hukommelse, hvilket mest er nyttigt for folk, der opbevarer Apple Music på deres ur.

Til gengæld kan det mærkes, at serie 3-uret er blevet hurtigere. Og at jeg nu kan komme op på to dages brug, hvilket er en lille forbedring i forholdt til 2'eren og næsten en fordobling af den hastighed, som det første Apple Watch kunne levere.

Træerne vokser dog ikke ind i himlen. For hastigheden var i mine øjne ikke rigtigt et problem på kernefunktionerne i serie 2 - men når det kommer til nogle apps og telefonopkald via uret, kan Apple Watch være nogen tid om at reagere på skærm-tryk.

Denne knapt så flydende oplevelse gælder alle tre versioner af uret, men 3'eren er dog væsentligt bedre.

Der er derfor ikke den store grund til at opgradere fra serie 2 til 3.

Men hastigheden, den meget bedre batterilevetid, den indbyggede GPS og vandtætheden er til gengæld gode argumenter for at springe fra en 1'er til en 3'er - især fordi den første version konsekvent overdrev min løbedistancer med 20 procent sammenlignet med andre målinger.

Det var godt for selvtilliden, men ikke for realismen i træningen.

På telefonsiden er softwaren delt op i tre forskellige apps:

- Aktivitetsappen, som tracker din bevægelse og forbrænding inklusiv dine træninger på alt fra romaskiner over svømning til løb

- Watch-apppen, som lader dig opdatere og indstille uret

- Sundhedsappen, som holder styr på din hvilepuls, hjerterytme, forbrænding og som kan tilkobles andre enheder som blodtryksmålere.

Gang i konkurrenterne
Konkurrenterne har dog ikke stået stille, mens Apple langsomt har forbedret deres ure.

Har du derfor ikke brug for Apples apps og stemmegenkendelse fra Siri kan du få den halve pris erhverve dig det glimrende Forerunner 735XT fra Garmin.

Det er måske knapt så sexet, men til gengæld kan du bruge prisforskellen på et par gode løbesko.

Rent stilmæssigt foretrækker undertegnede dog det lidt mere all-round orienterede Apple-ur og de par ekstrafunktioner, som integrationen med iPhones giver.

Men, som jeg indledte med, så er uret noget, jeg tænker overraskende lidt over i hverdagen.

Reelt sidder det bare på mit håndled, hvor jeg, når det brummer fordi en ven har taget sin tur i Wordfeud, lige kigger ned på den. Det er rent orientering, ingen involvering.

Betyder det, at jeg ville undvære mit smartwatch?

Nej for pokker. For på samme måde som et par gode løbesko eller en varm vinterjakke er mit smartwatch blevet en fasttømret del af mit liv.

Det er bare løbeskoene, der får min puls op, ikke uret.

PS: Apple har også lanceret en 4G-version af uret, som i højere grad kan fungere uden telefonen. Vi ved ikke endnu, hvornår dette ur kommer til Danmark. Det skyldes, at ingen danske teleselskaber endnu understøtter eSIM-standarden.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Udbetaling Danmark skal forhandle om mulig kompensation med Netcompany til efteråret
Interview: Inden årsskiftet står det klart, om Netcompany skal kompensere Udbetaling Danmark for de startvanskeligheder, der har været i forbindelse med det nye boligstøttesystem. "Jeg kan hverken be- eller afkræfte, at vi kommer til at bede om et pengebeløb fra Netcompany," lyder det fra Søren Eismark, underdirektør i ATP, som står bag Udbetaling Danmark.
Computerworld
Ny-opdaget malware blokerer programmer som forsøger at slette den: Særligt windows 10 er ramt
En ny type malware er blevet opfanget, der både overvåger din computer og generer falske reklameindtægter til bagmændende. Og så har den en forkærlighed for Windows 10.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.