Gymnasieelever: Vi bliver tvunget til 11-timers arbejdsdage på iPhone-samlefabrikker

Kinesiske gymnasielever i tusindvis tvinges til at arbejde på Apples kinesiske samlefabrik med at samle de nye og dyre iPhone X-smartphones.

Artikel top billede

Apples kinesiske hoved-samarbejdspartnere tvinger ifølge Financial Times tusindvis af gymnasieelever til at stå ved samlebånd for at samle de nye iPhone X-telefoner.

Ifølge avisen drejer det sig om det taiwanske selskab Hon Hai Precision Industry, der nok er bedre kendt under navnet Foxconn. Selskabet er Apples nok største underleverandør.

Mindst 3.000 gymnasieelever er blevet tvangsudskrevet til at arbejde på samlefabrikken, hvor de for tiden har arbejdsdage på mindst 11 timer.

Det skyldes angiveligt, at Foxconn for tiden har svært ved at leve op til de mængder færdigt-samlede iPhone X-telefoner, som selskabet har stillet Apple i udsigt.

Flere af gymansieeleverne siger til Financial Times, at de har fået at vide, at de tre måneders tvangsarbejde i Foxconn-hallerne er ‘arbejds-erfaring,’ som er nødvendig, hvis de da ønsker at bestå deres studentereksamen.

Ifølge avisen meddeler både Foxconn og Apple, at de netop ‘har opdaget,’ at fabrikken beskæftiger studerende, men at de studerende arbejder på fabrikken af egen fri vilje samt at de får løn.

Dog vedkender Apple, at gymnasieleverne ikke burde have haft overarbejde.

Foxconn meddeler, at selskabets ‘praktik-program’ er udformet i samarbejde med lokale myndigheder og et antal skoler.’

Foxconn blev for nogle år siden kendt verden over for historier om forfærdelige arbejdsforhold, masseselvmord og lignende.

Det kan du læse mere om her: Springer de ansatte stadig ud fra taget hos Foxconn?

Læs også:

Sådan ser en iPhone X ud, når man splitter den ad: Har to batterier og det indbyggede bundkort bliver umuligt at reparere

Test af iPhone X: Apples mest avancerede telefon til dato - men langt fra verdens bedste telefon

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S