(foto: Dan Jensen)

Windows 10 er ved at tage pusten fra it-afdelingerne: Sæt lancerings-tempoet ned og forlæng supporten

Microsoft bør sætte det hurtige lanceringstempo af Windows 10 ned og forlænge supporttiden med et halvt år. For virksomhederne har problemer med at følge med, lyder det fra branche-analytikere.

Med Microsofts lancering af Windows 10 i 2015 fulgte en kraftig eskalering i antallet af releases samt en reduktion af den periode, hvor Microsoft yder support på de forskellige releases.

Mange releases og kort supporttid skulle være vigtige motorer under Microsofts bestræbelser på at gøre Windows til en service, som altid er tidssvarende, sikker og opdateret.

Ændringerne har imidlertid givet udfordringer i mange it-afdelinger, der bliver presset af de mange opgraderinger til Windows 10, som ikke efterlader nok tid til ordentlige kompatibilitets-test af kritiske applikationer, skriver Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.

Samtidig peger analytikere ifølge nyhedsbureauet på, at Microsofts support-periode på 18 måneder er for kort. Tidligere har Microsoft supporteret de forskellige Windows-versioner i årevis.

Har allerede sænket tempoet
Microsoft har faktisk allerede skruet ned for tempoet fra de oprindelige tre årlige såkaldte feature-upgrades til nu to.

Men det er stadig for mange, lyder det fra Gartner-analytiker Michael Silver. Før Windows 10 udsendte Microsoft typisk en ny Windows-version hvert tredje år.

“Virksomheder har brug for at have en måde, hvorpå de kan nøjes med en enkelt opdatering om året. Det ville gøre meget,” siger han til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.

Samme melding kommer fra Michael Cherry fra analysehuset Directions on Microsoft.

“Det vil uden tvivl ende med en årlig, stor opgradering, for Microsoft er ved at løbe tør for meningfulde features at tilføje [til Windows 10, red],” siger han.

Det er ikke umuligt, men svært, for en it-afdeling at droppe hver anden af de i dag halvårlige feature-opgrades. Det kræver dog, at de holder tungen lige i munden og er ret strikse med tidsplanerne - blandt andet fordi de skal udrulle hele den nye version, inden support udløber på det gamle system - som altså kun supporteres i 18 måneder.

Bør forlænge supporten
Netop den tætte kobling mellem release-hastighed og support lifecycle er grunden til, at de branche-analytikere mener, at support-tiden bør forlænges samtidig med, at antallet af deployments bør sænkes.

Gartner mener, at support-tiden bør forlænges fra de gældende 18 måneder til 24 måneder for hver feature-upgrade til Windows 10.

“Det baserer vi på den feedback, som vi får fra enterprise-kunder. En forlængelse til 24 måneder vil øge fleksibiliteten lidt, når det gælder planlægning og deployment-processer,” siger Gartner-analytiker Stephen Kleynhans.

De ekstra seks måneder vil nemlig betyde, at virksomhederne stadig har en del supporttid tilbage på det gamle system, mens de i ro og mag udruller det nye.

I mange virksomheder er det en større proces, som kan involvere flere tusinder computere, der kører Windows 10.

“Virksomhederne har brug for mere plads på banen. Én årlig opgradering med nye features, som kræver test, uddannelse og så videre. Og support i 24 måneder. Det ville gavne både Microsoft og kunderne,” siger Gartner-analytiker Michael Silver.

Det ville til gengæld betyde, at ingen af it-afdelingerne ville kunne springe en feature-upgrade over, som de rent faktisk har mulighed for i dag.

Ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau er der forskellige tegn på, at Microsoft er ved at justere på release-modellerne.
Eksempelvis har selskabet forlænget supporten til Windows 10 1511 med seks måneder, så supporten nu løber til april 2018.

Det er med den hurtige tidsplan blot en måned før efterfølgeren, Windows 10 1607, skal pensioneres.

“Og det giver ingen mening blot at forlænge 1511,” lyder det fra Gartner.

Læs også:

Første Windows 10-version sendes på pension uden support

Microsofts dilemma: Windows 7 skal pensioneres om to et halvt år - men er stadig verdens mest udbredte styresystem



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

22. november 2018 | Læs mere


Roundtable: Muligheder og gevinster med RPA

RPA - robot proces automation - er for alvor på vej frem i mange organisationer: Der er meget store muligheder for de fleste organisationer i software-robotter, der er relativt nemme at opsætte.

22. november 2018 | Læs mere


CRM: Bedre og mere effektiv kundehåndtering i en digital tidsalder

Hør om implementering, processer og forandringsledelse - og få et indblik i helt konkrete løsninger, værktøjer og lær hvordan du får effektiviseret den interne administration og løftet kundeoplevelsen

27. november 2018 | Læs mere






Premium
Dansk universitet lukker it-uddannelse efter krav om færre udenlandske studerende: “Det er i høj grad et tilbageskridt”
Aalborg Universitet har meddelt at man lukker i alt syv uddannelser, herunder en it-uddannelse hvor undervisningen idag foregår på engelsk. “Det er i høj grad et tilbageskridt,” lyder det fra IT-Branchen til Computerworld.
Computerworld
Yousee varsler prisstigninger på op til 36 procent - skal være med til at finansiere fiber-udrulning
Yousee varsler prisstigninger på både tv-pakker og bredbånd. Pengene skal blandt andet være med til finansiere fiber-investeringer.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Manden bag Stack Overflow til softwareudviklere og folk i it-branchen: Disse ting skal du lære, hvis du vil undgå at blive tromlet totalt
Interview: Manden bag Stack Overflow og Trello har en opsang til folk i it-branchen. Her er de kompetencer, som du bare skal tilegne dig nu.
White paper
Mobility - her er de aktuelle udfordringer
Hvad med sikkerheden? Mobility-bølgen fejer igennem danske virksomheder, og der er masser af muligheder og faldgruber. Sikkerheden halter, men det kan der gøres noget ved. Produceret af Computerworld.dk i oktober 2014.