Apple kan være på vej med sin egen strøm-chip: Nu rasler aktiekursen ned hos tysk leverandør

Apple vil udvikle sine egne strømstyrings-chips, der kan give bedre batteritid til iPhonen.

Artikel top billede

Apple arbejder på at designe sine egne strøm-styrings-chip til iPhonen, og allerede til næste år kan de nye chips være at finde i Apples telefoner.

Det skriver det anerkendte japanske erhvervs- og finansmedie Nikkei.

Strømstyrings-chips bruges til at styre opladningen af telefonen og til løbende at administrere enhedens strømforbrug.

Tysk-britisk producent kan blive ramt hårdt

I dag bruger iPhone, iPad og Apple Watch strømstyrings-chips fra det tysk-britiske selskab Dialog Semiconductor Plc, og Nikkei påpeger, at 74 procent af virksomhedens omsætning i dag kommer fra Apple.

Det er derfor ingen overraskelse, at nyhedsbureauet Reuters kan berette at nyheden om Apples planer resulterede i, at Dialog Semiconductor aktier faldt med 7,2 procent.

Apple har gennem de seneste år satset stort på at opbygge sin chip-division, der blandt andet designer processorerne i Apples mobile enheder.

Derudover designer Apple også selv sine egne grafik-processorer samt de såkaldte bionic neural-chip, der blandt andet styrer ansigtsgenkendelses-funktionen FaceID på den nye iPhone X.

Kan give konkurrencefordele

De egen-designede chip er ikke blot med til at gøre Apple mindre afhængige af eksterne leverandører. Kontrollen over både software og hardware-komponenter giver også Apple bedre forudsætninger for at introducere nye features, der differentierer sig fra konkurrenterne.

Og Apples nye strøm-chip vil ifølge Nikkeis kilder være de mest avancerede på markedet, og det kan sikre bedre styring med de forskellige komponenters strømforbrug. Dermed kan det være med til at sikre en mere effektiv udnyttelses af telefonens strømforbrug og i sidste ende kan det betyde bedre batteritid på fremtidige telefoner.

Ifølge Nikkeis kilder ventes det, at Apple vil introducere sine egne chip iPhones fra 2018 og senest i 2019.

Statens IT

Windows Server specialist

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

AI/Data Engineer

Københavnsområdet

NOVAX A/S

Developer

Midtjylland

Navnenyt fra it-Danmark

Comsystem A/S har pr. 15. april 2026 ansat Iver Jakobsen som Technical Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med teknisk løsningssalg. Iver Jakobsen har 25 års erfaring fra TelCo-branchen. Han kommer fra en stilling som Key Account Manager hos E.ON Drive ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med rådgivning og løsningssalg. Nyt job

Iver Jakobsen

Comsystem A/S

Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Ida Hyllested Friis som Key Account Manager ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Key Account Manager hos Københavns erhvervshus. Nyt job
Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job