It-professor sår tvivl om Sundhedsplatformen: It-systemet kan måske slet ikke levere de mål, man har i business casen

Sundhedsplatformen volder fortsat alt for mange problemer på hospitalerne, og nu stiller it-professor spørgsmål ved, om it-systemet nogensinde bliver den succes, man har budgetteret med.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Debatten om den meget omdiskuterede Sundhedsplatformen fortsætter for fuld styrke, selvom it-systemet allerede er i brug på hospitalerne i Region Hovedstaden og så småt også i Region Sjælland.

Til et møde i Ingeniørforeningen IDA i denne uge har blandt andre Jørgen P. Bansler, professor på Datalogisk Institut på Københavns Universitet, givet udtryk for, at han ikke er specielt optimistisk i forhold til Sundhedsplatformens chancer for at blive en succes.

"Det er svært at besvare spørgsmålet, om Sundhedsplatformen er fremsynet eller forfejlet, men jeg vil nok sige, at det hælder mest i retning af forfejlet. Jeg tror, at det er et projekt, som bliver svært at redde," udtaler Jørgen P. Bansler ifølge ITWatch.

Læs også: Professor undrer sig: Dumpede Region Syddanmark hele Sundhedsplatformen på grund af en bestemt formulering i en besvarelse?

Professoren forklarer, at Region Hovedstaden og Region Sjælland har det problem, at man allerede har investeret milliarder i Sundhedsplatformen, og at man - problemer eller ej - bliver nødt til nu at anvende systemet i en årrække.

Også fordi 45.000 brugere på hospitalerne allerede er blevet oplært i Sundhedsplatformen.

“Uanset hvad man gør, kommer man til at leve med systemet fem-ti år. Det vil være min påstand," siger han ifølge ITWatch.

Version2 skriver samtidig, at Jørgen P. Bansler på mødet stillede spørgsmål ved, om de mål med Sundhedsplatformen, som indgår i business casen hos regionerne, i virkeligheden er holdbare.

De handler nemlig blandt andet om effektivisering af arbejdsgange og øget patient- og medarbejdertilfredshed.

“Hvis man i regionen havde gjort sig den ulejlighed at læse nogle af de studier, man har lavet i USA, så ville man vide, at der ikke er noget videnskabeligt grundlag for de mål, man sætter op,” udtaler Jørgen P. Bansler ifølge mediet.

Læs også:

Professor undrer sig: Dumpede Region Syddanmark hele Sundhedsplatformen på grund af en bestemt formulering i en besvarelse?

Region Hovedstaden (gen)ansætter lægesekretærer efter Sundhedsplatformen: Lægerne bruger for meget tid ved computerne

Event: Platform X 2027: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger |

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27 maj 2027 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

Michael Schou

Netip A/S

Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo

Pinksky ApS har pr. 1. maj 2026 ansat Jeppe Spanggaard, 29 år,  som Rådgivende konsulent, Partner. Han skal især beskæftige sig med Digitalisering med Microsoft-platformen. Han kommer fra en stilling som Microsoft 365 & SharePoint Specialist hos Evobis ApS. Nyt job

Jeppe Spanggaard

Pinksky ApS

Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

Mikkel Bernt Buchvardt

Elbek & Vejrup A/S