Artikel top billede

Foto: Accenture

Accenture-boss: Danske virksomheder er godt nok ikke kommet særlig langt med den digitale transformation

Interview: Den digitale rejse er kun lige begyndt for de danske virksomheder. De modige er forbi den tidlige fase, men mange er ikke rigtig kommet igang endnu. “Danske virksomheder er ikke kommet så langt endnu," lyder det fra Philip Wiig, der er dansk landechef hos Accenture.

Man skal gøre sig aldeles umage, hvis man skal fange en virksomhedsleder, der ikke råber op om digitale rejser, omstillingsparathed og vigtigheden af agilitet i den digitale fremtid. 

Men der er lige rigeligt snak om de digitale visioner og lidt for lidt handling.

Sådan lyder budskabet fra Philip Wiig.

Han er landerchef for Accenture, der blandt andet med sine konsulenter beskæftiger sig med at flytte virksomheder i en mere digital retning. 

“Danske virksomheder er ikke kommet så langt endnu. Der er stor forskel og det er svært at slå alle over en kam. Der er nogle få virksomheder, der er langt fremme, men som gennemsnit vil jeg sige, at der er mange virksomheder, der er i gang med spændende pilotprojekter, men jeg synes ikke, at de har fået ny gennemslagskraft på digitale forretningsmodeller. Der er der et stykke vej at gå for dem endnu.”

Famler i blinde

Det er ifølge den danske landechef gået op for de danske virksomheder, at fremtidens tempo ikke just indbyder til færdigtudviklede produkter.

Det tager nemlig for lang tid og er for usikker i et marked, der bevæger sig hurtigere end nogensinde. 

"Virksomhederne har taget til sig, at de skal teste ting af hurtigt og ikke have de store forkromede løsninger. Dagsordenen er forstået, men virksomhederne famler lidt mellem at finde de effektfulde løsninger,“ siger Philip Wiig.

Han peger konkret på de steder, hvor de danske virksomheder efter hans mening mangler fart i skiene, hvis de skal komme ordentligt igennem den digitale transformation.  

“Virksomhederne har ikke det digitale kompetenceniveau. De har ikke en den digitale agilitet, der skal til i organisationen for at udnytte de mange nye muligheder, og de har heller ikke den nødvendige strategiske afklaring,“ siger Philip Wiig.

Håb endnu

Det skal dog ikke forståes som, at de danske virksomheder er tabt bag det digitale tog, der buldrer ind i fremtiden.

Pointen er blot, at de danske virksomheder måske ikke er ligeså langt fremme, som de selv tror. 

“Det er ikke min oplevelse at vi halter langt efter Sverige og Norge. Der er det min oplevelse, at vi er nogenlunde på niveau. Der er ikke kadanceforskel på os og vores nordiske brødre,“ siger Philip Wiig. 

Han har da også bemærket, at nogle af de danske virksomheder har bevæget sig videre fra den første fase af pilotprojekter og berøringsangt overfor de digitale forretningsmuligheder.  

“Jeg er rimelig fortrøstningsfuld. Vi begynder at se, at kompleksiteten i implementeringen stiger. Det er vi glade for, for det er det vi lever af. Det går fra de små pilotprojekter til egentlig større projekter. På et tidspunkt skal man skalere, og vi begynder at se de skaleringer sker nu," siger Philip Wiig.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere