Foto: Accenture

Accenture-boss: Danske virksomheder er godt nok ikke kommet særlig langt med den digitale transformation

Interview: Den digitale rejse er kun lige begyndt for de danske virksomheder. De modige er forbi den tidlige fase, men mange er ikke rigtig kommet igang endnu. “Danske virksomheder er ikke kommet så langt endnu," lyder det fra Philip Wiig, der er dansk landechef hos Accenture.

Man skal gøre sig aldeles umage, hvis man skal fange en virksomhedsleder, der ikke råber op om digitale rejser, omstillingsparathed og vigtigheden af agilitet i den digitale fremtid. 

Men der er lige rigeligt snak om de digitale visioner og lidt for lidt handling.

Sådan lyder budskabet fra Philip Wiig.

Han er landerchef for Accenture, der blandt andet med sine konsulenter beskæftiger sig med at flytte virksomheder i en mere digital retning. 

“Danske virksomheder er ikke kommet så langt endnu. Der er stor forskel og det er svært at slå alle over en kam. Der er nogle få virksomheder, der er langt fremme, men som gennemsnit vil jeg sige, at der er mange virksomheder, der er i gang med spændende pilotprojekter, men jeg synes ikke, at de har fået ny gennemslagskraft på digitale forretningsmodeller. Der er der et stykke vej at gå for dem endnu.”

Famler i blinde

Det er ifølge den danske landechef gået op for de danske virksomheder, at fremtidens tempo ikke just indbyder til færdigtudviklede produkter.

Det tager nemlig for lang tid og er for usikker i et marked, der bevæger sig hurtigere end nogensinde. 

"Virksomhederne har taget til sig, at de skal teste ting af hurtigt og ikke have de store forkromede løsninger. Dagsordenen er forstået, men virksomhederne famler lidt mellem at finde de effektfulde løsninger,“ siger Philip Wiig.

Han peger konkret på de steder, hvor de danske virksomheder efter hans mening mangler fart i skiene, hvis de skal komme ordentligt igennem den digitale transformation.  


“Virksomhederne har ikke det digitale kompetenceniveau. De har ikke en den digitale agilitet, der skal til i organisationen for at udnytte de mange nye muligheder, og de har heller ikke den nødvendige strategiske afklaring,“ siger Philip Wiig.

Håb endnu
Det skal dog ikke forståes som, at de danske virksomheder er tabt bag det digitale tog, der buldrer ind i fremtiden.

Pointen er blot, at de danske virksomheder måske ikke er ligeså langt fremme, som de selv tror. 

“Det er ikke min oplevelse at vi halter langt efter Sverige og Norge. Der er det min oplevelse, at vi er nogenlunde på niveau. Der er ikke kadanceforskel på os og vores nordiske brødre,“ siger Philip Wiig. 

Han har da også bemærket, at nogle af de danske virksomheder har bevæget sig videre fra den første fase af pilotprojekter og berøringsangt overfor de digitale forretningsmuligheder.  

“Jeg er rimelig fortrøstningsfuld. Vi begynder at se, at kompleksiteten i implementeringen stiger. Det er vi glade for, for det er det vi lever af. Det går fra de små pilotprojekter til egentlig større projekter. På et tidspunkt skal man skalere, og vi begynder at se de skaleringer sker nu," siger Philip Wiig.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Edgemo A/S
Salg af hardware, software, konsulentydelser og services inden for virtualiseret infrastruktur, cloud, datacenteret og unified communication.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Fremtidens it-ressourcer – sådan tiltrækker og fastholder I de bedste medarbejdere.

Danmark kommer til at mangle 19.000 it-specialister frem mod 2030 – og det kommer til at hæmme de danske virksomheders forretningsevne. På konferencen vil du få inspiration til og konkret viden om, hvordan du får fat i og fastholder de bedste it-profiler i et marked med høj efterspørgsel og relativt få ansøgere.

03. maj 2018 | Læs mere


Analytics, BI og big data: Få succes med de nye løsninger og teknologier

En række nye koncepter og teknologier vinder i disse år frem under kategorierne analytics, BI og big data. Det er et it-område i en rivende udvikling. Bliv klogere på de nye teknologier på denne konference.

15. maj 2018 | Læs mere


EU persondataforordníngen: Få styr på de kritiske aftaler og undgå kostbare fejl

Aftalerne mellem din virksomhed og eksterne databehandlerne er ikke blot essentielle for en succesfuld implementering af Persondataforordningen – men styrer også ansvar og aftaler mellem dig og dine partnere. På denne halvdagskonference får du styr på de vigtigste principper og aftaletyper, så du styrer uden om faldgruberne.

24. maj 2018 | Læs mere






Premium
KMD og NNIT bliver sat til vægs i stor leverandør-undersøgelse: Leverer ikke på niveau med konkurrenterne
KMD og NNIT halter langt efter de internationale konkurrenter på outsourcingområdet. KMD skraber bunden, mens NNIT akkurat rammer et middelniveau. "De danske leverandører leverer ikke på niveau med deres konkurrenter," mener ekspert. Her kan du se, hvordan de danske og nordiske outsourcingkunder vurderer deres leverandører. Listen toppes af tre udenlandske leverandører.
Computerworld
Her er Danmarks fem bedste CIO'er lige nu: Disse fem it-chefer er nomineret til titlen som Årets CIO 2018
Årets CIO 2018: Den eftertragtede titel som Årets CIO i Danmark skal snart uddeles for 13. gang af Computerworld, IDC og Dansk IT. Her er de fem nominerede til Årets CIO 2018.
CIO
Allersidste opdatering på vej: Om en uge er det slut med stor-version af Windows 10 - skynd dig at opdatere
Om en uge er det slut for altid med den første store udgave af Windows 10, som Microsoft efter 29 måneder ikke længere vil supportere.
Job & Karriere
Klassiske brokere af it-konsulenter står over for kæmpe udfordring - forretningsmodellen er under pres
Klumme: Eksterne konsulenter er populære og en god løsning i en branche i vækst. Men selve forretningsmodellen bag it-konsulenterne er under alvorligt pres.
White paper
11 skridt, der sikrer dig det bedste udbytte af dit CRM-projekt
Dette whitepaper identificerer 11 skridt, som enhver organisation bør gennemgå i forbindelse med CRM-implementering.