Pressede teleselskaber vil tjene penge på algoritmer og salg af dine data

De danske teleselskaber er godt i gang med at forsøge at kommercialisere deres kundedata, som de vil sælge.

Artikel top billede

De store danske teleselskaber er godt i gang med at udvikle nye forretningsområder inden for B2B.

Selskaberne - TDC, Telenor og Telia - er under pres af voldsom priskrig samt nedgangen i antallet af tv-pakker, skriver Finans

Ifølge avisen arbejde selskaberne nu at få en forretning ud af de meget store mængder data om danskernes bevægelsesmønstre og adfærd, som de ligger inde med.

Det er data, som eksempelvis butikker og forsikringsselskaber kan have interesse i at købe.

Det er noget, som Google og Facebook i dag tjener styrtende på.

Ifølge avisen er et eksempel Telenors nye ‘Kør Godt’-app, der måler brugerens kørsel og derefter fastlægger en forsikringspris på baggrund af de indsamlede data.

“Vores mål på længere sigt er, at 10 procent af den samlede forretning skal komme fra nye områder, hvor vi i stil med "Kør godt-appen" sælger vores avancerede dataanalyser. Alt fra detail til forsikringsselskaber efterspørger data om forbrugerne, som vi er eksperter på," siger Telenors markedsdirektør, Lars Thomsen, til Finans.

Læs også:

Dansk teleindustri i krise: Førende teleselskaber har nedskrevet for milliarder

Indsigt: Fire centrale pointer om teleselskabernes tvangsudlevering af kundeoplysninger

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Quantum computing bliver næste konkurrenceparameter

    Danske virksomheder bør forberede data og systemer på at spille sammen med fremtidens kvanteteknologi.

    Netcompany A/S

    Erfaren Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Enterprise Architect - Data Intelligence Platform

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Nordjylland

    Danoffice IT

    IT-supporter

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil