Kodak vil lancere egen kryptovaluta: KodakCoin og andre blockchain-initiativer får aktiekursen til at buldre op

En række blockchain-nyheder har fået den legendariske fotovirksomhed Kodaks aktie til at stige med raketfart.

Artikel top billede

Photo by Jakob Owens on Unsplash (Foto: Photo by Jakob Owens on Unsplash)

Fremtiden for den legendariske fotovirksomhed Kodak kan meget vel være blockchain-teknologien. 

Der er tilsyneladende vurderingen på aktiemarkederne, der ifølge BBC sendte virksomheden aktiekurs op med 120 procent, da Kodak ved CES-messen i Las Vegas præsenterede en række blockchain-relaterede nyheder.

Vil udleje bitcoin-udstyr

Her præsenterede Kodak den blockchain-baserede løsning  KodakOne, der skal hjælpe fotografer med at kontrollere rettighederne på deres billeder.

Som en del af den løsning vil Kodak også lancere sin egen krypto-valuta, KodakCoin.

Læs også: Her er metoden til at bruge bitcoin som helt almindeligt betalingsmiddel med dit Visakort - det er disruption i sin reneste form

Dernæst offentliggjorde Kodak et initiativ, der hedder Kodak Kashminer.

Ifølge mediet Business Insider er der tale om, at Kodak licenserer sit brand til bitcoin-virksomheden Spotlite. 

Kodak vil i den forbindelse installere bitcoin-mining udstyr i virksomhedens hovedkvarter, som kunderne herefter kan leje sig adgang til at bruge.

Det vil ifølge Business Insider koste 3400 dollar at leje mining-udstyret i to år, og som en del af aftalen skal Spotlite beholde halvdelen af det overskud, som maskinerne skaber.

Kodak har siden, at virksomheden blev reddet fra en konkurs i 2013 kun været en skygge af tidligere tiders storhed, og virksomheden har siden dengang arbejdet med på at finde frem til nye forretningsmåder. 

Satningen på blockchain er blot et af flere forsøg. Indtil videre har Kodak typisk forsøgt at tjene penge på at licensere det hæderkronede Kodak-navn ud til andre virksomhed. 

Del af en trend

Kodak er blot et af mange eksempler på virksomheder, der oplever, at deres aktier sendes på himmelflugt af en blockchain-relateret nyhed.

For få uger siden kunne erhvervsmediet Bloomberg berette, at en 
stribe små selskaber, der er registreret på mindre børser, har fået nye navne, der antyder, at de arbejder med kryptovalutaer og blockchain-teknologi.

Navneskiftene sker tilsyneladende i et håb om, at investorer vil købe selskabernes aktier i forventning om at få del i den aktuelle bitcoin-guldregn.

Læs også: Bitcoin-guldregn får virksomheder til at skifte navn på stribe: En kinesisk te-virksomhed hedder nu Blockchain Group

Bloomberg nævner eksempelvis et kinesisk selskab, der nu hedder Blockchain Group Co. Ltd, men i virkeligheden er et selskab, der sælger kinesisk te og tidligere hed Ping Shan Tea Group Limited.

Ekspert: Minder om dotcom-boblen
Garrick Hileman der er lektor for ved University of Cambridge og blandt andet forsker i blockchain-teknologi, fortæller til BBC, at det er et fænomen som vi også så i forbindelse med dot-com-boblen i slutningen af 90’erne.

”Når traditionelle virksomheder dengang fremlagde en eller anden form for internet-strategi steg deres aktier også,” siger han og påpeger dernæst:

”Det er bekymrende, når vi ser aktier-priser bevæge sig på den her måde. Det er svært at sige om der er en boble, men det er helt klart en indikation på, at vi har et hedt investerings-marked."

Læs også: 
Verdens største it-analysefirma advarer: Blockchain er over-hypet – lad dig ikke rive med

Singularity-ekspert: "Hvem bliver det nye Kodak? Mit bud er, at det nok bliver en spiller fra detailhandelen."

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Digital suverænitet kræver mere end strategier

    Danmark vil mindske afhængigheden af globale techgiganter, men det kræver mere end politiske formuleringer og strategier, understreger PROSA’s formand Niels Bertelsen.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    IT-supporter til Lokal IT i Slagelse

    Region Sjælland

    PensionDanmark

    Projektleder

    Københavnsområdet

    TV2

    iOS udvikler til TV 2 Teknologi

    Københavnsområdet

    Forsvarets Efterretningstjeneste

    Tekniske analytikere med forståelse for netværk

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    IFS Danmark A/S har pr. 1. april 2026 ansat Sarah Warm som Account Executive, Energy & Utilities. Hun skal især beskæftige sig med salg af IFS' løsninger til nye kunder inden for energibranchen. Hun kommer fra en stilling som Account Executive hos Synergy Investment Group i Holland. Hun er uddannet BSc Economics and Business Economics, Neuroscience & MSc Business Administration Digital Business. Hun har tidligere beskæftiget sig med Solution Sales & Cybersecurity. Nyt job

    Sarah Warm

    IFS Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

    Claus Berg

    Netip A/S

    Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

    Alexander Hoffmann

    GlobalConnect

    Steen Marquard,  Jabra, er pr. 15. juni 2026 udnævnt som Regional President for Norden og UK. Han er uddannet HD(O). Han beskæftiger sig med I sin nye rolle får Steen ansvar for at videreudvikle salget af virksomhedens professionelle lyd- og videoløsninger, samt styrke samarbejdet med channel teams og partnere på tværs af regionen. Udnævnelse