Danske elselskaber udfordrer TDC i kernemarked - men det bliver svært at tjene penge

TDC står over for nye konkurrenter i hovedstaden, men det kan blive svært for konkurrenterne, når TDC ejer al infrastruktur.

Artikel top billede

TDC bliver i 2018 udfordret af nye konkurrenter på det ellers sikre hjemmemarked i København og Nordsjælland.

En af konkurrenterne er el-selskabernes tv- og bredbåndsudbyder Waoo, der for alvor skal gøre et indtog på hovedstaden og kapre kunder fra TDC ved hjælp af lynhurtig bredbånd og tv via TDC's eget fibernet.

Men et sådan korstog kan vise sig at blive en bekostelig affære for Waoo og elselskaberne.

Det skriver Finans.

TDC ejer mere eller mindre al infrastruktur i den danske hovedstad og kan derfor styre markedet, hvilket går ud over forbrugerne.

Waoo vil forsøge at udfordre TDC med særlige intro-tilbud og rabatter på hurtige fiberforbindelser, der formodentligt ikke vil vende Waoos fem år lange underskud foreløbig, men Waoo forventer et positivt afkast på længere sigt.

Det bliver dog svært ved TDC siddende på infrastrukturen.

“Så længe TDC sidder på hele infrastrukturen, har andre selskaber ikke andet valg end at forsøge at udkonkurrere TDC på TDC’s egen infrastruktur. Det bliver en meget svær opgave," siger teleanalytiker fra Netplan, Michael Jensen, til Finans.

Læs også: Her er danskernes bredbåndsforbindelser: Fiber hitter - men kabelmodem og xDSL fylder stadig mest

Hovedstad er Udkantsdanmark

TDC købte i 2009 Dongs fibernet for 425 millioner kroner, men har siden da ladet kablerne ligge ubenyttet.

Grunden til dette er, at TDC allerede tjener godt på de københavnske kunder på de eksisterende kunder, som køber kabel-tv, og derfor er der ingen grund til at kannibalisere på sig selv, skriver Finans.

Derfor er København og Nordsjælland også langt tilbage med hensyn til udrulningen af fibernet og gigabit-forbindelser sammenlignet med eksempelvis Sønderjylland, hvor fibernet når en dækningsprocent på 85 procent. Den hedder 54 procent i Hovedstadsområdet.

Også andre fiber-selskaber forsøger sig i det københavnske. Det gælder eksempelvis selskabet SuperFiber.

Læs også: I dag lå der endnu et tilbud om fiber i min postkasse: 249 kroner om måneden for 1.000 Mbit - og gratis installation

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird