Derfor kan Amazon nye intelligente supermarked ændre alt: Eliminerer et menneskeligt lag, der ikke skaber værdi for kunderne

I de seneste år er der bag kulisserne sket en omsiggribende digitalisering af detailhandlen. Amazons nye intelligente supermarked er et eksempel på, hvad der sker, når den digitalisering pludselig bliver synlig for kunderne, lyder det fra en ekspert.

Amazon har netop åbnet et helt nyt intelligent og fuldt automatiseret supermarked i den amerikanske by Seattle. 

I supermarkedet, Amazon, Go møder du hverken kassemedarbejdere, kassebånd eller frustrerende køer.

I stedet registrerer supermarkedet automatisk dine indkøb og trækker pengene fra dit betalingskort via Amazons smartphone-app.  

"Det kommer til at fjerne en masse friktion i shopping-oplevelsen, og det har i sig selv en kæmpe betydning," siger Jarle Fink Korndrup, der rådgiver om digitalisering i detailhandlen for videnscenteret Innovation Lab.

Han hæfter sig blandt andet ved, at ny teknologi har gjort det muligt for Amazon at eliminere et "menneskeligt lag," der ikke skaber værdi for kunderne.

Han forudser, at det menneskelige bidrag til detailhandlen i de kommende år vil skifte karakter. 

"I stedet for at sidde og skanne varer ind skal medarbejderne bidrage med rådgivning, service og faglige information," siger Jarle Fink Korndrup.

Læs også: Amazon kommer buldrende mod den danske nethandel: "Verden har aldrig før set en virksomhed som denne"

En oplevelse ulig noget du har set før
Ifølge New York Times bliver shopping-oplevelsen i Amazons supermarked ulig noget, du nogensinde før har set.

Det er på trods af at butikken umiddelbart ligner et hvert andet supermarked.

Men udenfor din umiddelbare synsvidde gemmer der sig hundredvis af kameraer i loftet og sensorer på hylderne, der registrerer de varer, som du tager ned fra hylderne og kommer i kurven. Det vil ligeledes blive registreret, hvis du igen tager varen op ad kurven og sætter den på plads.  

Når du forlader butikken, bliver du automatisk faktureret via din smartphone på samme måde, som det eksempelvis sker, når du træder ud af en Uber-vogn.

Resultat af omsiggribende digitalisering
Ifølge Jarle Fink Korndrup er Amazons seneste tiltag resultatet af en omsiggribende digitalisering af detailhandlen, der har fundet sted gennem de seneste år. 

En digitalisering, der dog indtil nu er sket bag kulisserne, hvor butikker har høstet data om kundernes indkøbsadfærd og bevægelsesmønstre i butikkerne.

"Men nu er vi kommet til et punkt, hvor digitaliseringen begynder at blive synlig for kunderne, der oplever, at det får betydning for shopping-oplevelsen i butikken," siger han.

Læs også: Dansk Supermarked: Sådan skal kundedata og nye koncepter hjælpe os i kampen mod Amazon

Jarle Fink Korndrup påpeger desuden, at der i Asien gennem de seneste år er blevet eksperimenteret med koncepter, der til forveksling minder om Amazons supermarked.

Eksempelvis åbnede den kinesiske iværksætter-virksomhed BingoBox allerede sidste år et fuldt automatiseret mini-marked i Shanghai, mens Amazons kinesiske rival AliBaba eksperimenterer med fuldt automatiserede cafeer

Derudover tester den svenske virksomhed Wheelys noget så usædvanligt som et automatiseret og motordrevent supermarked på hjul i Shanghai. 

Wheelys er stiftet af den svenske iværksætter Per Cromwell, der i et interview med det amerikanske magasin MIT Technology Review sidste år fortalte, at han forudser en fremtid, hvor det mobile supermarked vil blive selvkørende. 

Dermed vil det være i stand stand til selv at køre tilbage til lageret og få fyldt hylderne op. 

Traditionelle spillere har stadig et forspring
Amazon er således blot en af flere spillere fra den internationale tech-verden, der nu begynder at flexe deres teknologiske muskler i den fysiske butikverden. 

Men Jarle Fink Korndrup vurderer dog, at de traditionelle spillere stadigvæk har et forspring her. 

Ikke blot i form af antallet af butikker, men også i form i mange års akkumuleret viden om forbruger-adfærd i den fysiske verden. 

"Indkøb ude i butikkerne adskiller sig trods alt en hel del fra e-handel, og indtil videre kender butikskæderne stadigvæk deres kunder bedre, end Amazon gør," siger han. 

Hvis de traditionelle butikker skal overleve i konkurrencen med Amazon, bør de derfor have to målsætninger, lyder det fra Jarl Fink Korndrup. 

"For det første bør de øge deres dataindsamling om kunderne endnu mere. Dernæst bør de, såvidt det er muligt, automatisere de ikke værdiskabende processer, der i dag bliver varetaget af mennesker. I stedet skal de fokusere på at levere både oplevelser og faglighed i butikkerne, som man ikke kan få på nettet," siger han.

Læs også: 

Stor dansk netbutik åbner fysiske butikker i Danmark: "Vi skal have magien tilbage - der skal dufte af candy-floss, og det skal ligne et eventyrland"  

Vender på en tallerken: Derfor ser verdens største web-butikker pludselig guld og grønne skove i fysiske butikker




Premium
SKI søger ny ene-leverandør til kæmpe kontrakt på 637 millioner kroner
SKI søger leverandør til ny ramme-aftale til 637 millioner kroner. Leverandøren bliver ene-leverandør af tablet-computere til en stor del af det offentlige marked.
Computerworld
Stein Bagger gør comeback i ny branche: "De lignede et mafiahold, førte sig frem som nyrige og plaprede løs om urealistiske drømme"
Stein Bagger har skiftet navn og fører sig nu frem i store biler i en helt ny branche, skriver en dansk avis.
CIO
Podcast: Her er seks gode råd om ledelse og digitalisering fra danske top-CIO'er
The Digital Edge: Vi har talt med 17 af Danmarks dygtigste digitale ledere - og samlet deres seks bedste råd om digitalisering og ledelse. Få alle rådene på 26 minutter i denne episode af podcasten The Digital Edge.
Job & Karriere
Se Waoos forklaring: Derfor har selskabet fyret topchef Jørgen Stensgaard med omgående virkning
Waaos bestyrelse opsiger fiberselskabets topchef, Jørgen Stensgaard, der fratræder med omgående virkning. Se hele forklaringen fra Waao her.
White paper
Hyperkonvergeret infrastruktur: Få det bedste fra on-premise og cloud
Det står stadig mere klart, at cloud ikke er løsningen på alle udfordringer. Høje og ofte uigennemskuelige omkostninger er én årsag – omfattende krav til standardisering er en anden. Det efterlader organisationen i et limbo, hvor det kan være svært at finde den rette balance mellem cloudløsninger og det on-premise baserede datacenter. I denne hvidbog kan du få inspiration til, hvordan du opbygger en hyperkonvergeret infrastruktur, der opfylder kravene til hurtig skalering og forretningsmæssig agilitet med XaaS.