Artikel top billede

Apples HomePod ankommer sent til festen: Kan den blive Apples svar på fiaskoen Microsoft Zune?

ComputerViews: Amazon og Google har fået et kæmpe forspring med Alexa og Home-højttalerne. Spørgsmålet er, om Apple har forregnet sig med lanceringen af den nye HomePod?

ComputerViews: Få virksomheder mestrer som Apple kunsten at lancere et produkt.

Men når Apple om få dage lancerer sin intelligente højttaler HomePod, der skal udfordre Amazon Echo og Google Home, sker det på en måde, der er yderst atypisk for Apple.

Indtil der i fredags blev åbnet for forudbestillingerne i USA, havde endnu ingen testet produktet, og produktets kernefunktioner var heller ikke blevet demonstreret for offentligheden. I stedet er de kun blevet fremvist i en kort reklamefilm.  

Vi ved kort sagt meget lidt om det nye produkt. Ja, man har nærmest på fornemmelsen af, at Apple går stille med dørene, fordi virksomheden allerede før lanceringen har erkendt, at den er ved at kaste sig ud i en kamp, der er svær at vinde. 


Bemærkelsesværdig timing

Det mest bemærkelsesværdige ved lanceringen er dog timingen.

Historisk set har Apple altid forstået at gå ind på nye markeder på et tidspunkt, hvor både teknologiens og forbrugernes modtagelighed over for produktet har været på det rette niveau.

Apple har aldrig været first mover. Apple har derimod altid været "last mover," der på det mest gunstige tidspunkt går ind på et marked og rydder bordet. 

Det så vi, da Apple i 2001 lancerede den første iPod. Det skete på et tidspunkt, hvor virksomheder som Creative og Rio allerede gennem flere år havde solgt et lignende, men langt fra lige så raffineret produkt.

Det samme gjorde Apple med lanceringen af Apple Watch.

Her havde både Samsung og indieproducenten Pebble flere år tidligere sendt smartwatch-produkter på markedet. Men de blev begge fejet af banen, da Apple Watch kom på markedet.

I dag sidder Apple ifølge analysethuset IDC på lige knap halvdelen af smartwatch-salget, mens den nærmeste konkurrent Samsung blot må nøjes med 11 procent af markedet.

Har Apple forregnet sig?

Derfor kan det måske lyde som om, at det er "business as usual", når Apple lancerer en stemmestyret højttaler i kølvandet på Amazons og Googles indtog på markedet. 

Men alligevel er der noget, der tyder på, at Apple med lanceringen af HomePod har forregnet sig.

Læs også: B&O presset til et benhårdt valg: Gå i seng med Google, Amazon og Apple eller dø

For ikke alene er HomePod blevet knap to måneder forsinket, hvilket betyder, at Apple er gået glip af den afgørende julehandel, hvor Amazon oplyser, at der til gengæld er blevet solgt et syv-cifret antal Echo-højttalere. 

Måske vigtigst af alt ser det ud til, at Apple kommer så sent ind på markedet, at virksomheden ikke vil være i stand til at levere en afgørende forskel i forhold til konkurrenterne, der allerede har etableret stærke platforme og økosystemer. 

Amazons højttalere er eksempelvis allerede blevet udråbt til det største nye tech-produkt siden iPad'en, og den digitale assistent Alexa, der er hjernen i Echo-højttalerne, understøtter allerede 15.000 såkaldte skills.

Læs også: Kæmper om at komme ind i dit hjem: Priskrig raser mellem Amazon og Google - kommer Apple også med?

Amazon og Google sætter dagsordenen

Efter den netop overståede elektronikmesse CES i Las Vegas, har flere iagttagere desuden noteret sig, at Apples produkter ikke længere var det, man talte om på messen. 

Eksempelvis konstaterede analytikeren Ben Barjarin for nylig i en kronik hos det amerikanske medie Recode, at ”Apples økosystem ikke længere er stjernen på CES,” 

I stedet har Amazon og Google overtaget den rolle, og sætter nu dagsordenen med deres digitale assistenter Alexa og Google Assistent. Til CES i år kunne stort set alle elektronikproducenter byde på produkter, der var integreret med de to assistenter. 

Derfor skal Apple være i stand til at levere noget ganske spektakulært, når HomePod bliver sat til salg i næste måned, hvis Apple skal retfærdiggøre en pris på 399 dollar. Det svarer til 2.400 kroner med den aktuelle dollar-kurs, men når HomePod kommer til Danmark, skal vi nok forvente, at prisen lander på den forkerte side af 3.000 kroner

Til sammenligning koster den dyreste Amazon Echo, der tilmed er udstyret med en skærm, 230 dollar, mens den billigste koster 50 dollar.

Apple vil dog uden tvivl markedsføre HomePod som en eksklusiv højttaler med en lydkvalitet, der retfærdiggør en sammenligning med eksempelvis produkter fra B&O fremfor Googles og Amazons højttalere 

Bliver det Apples Zune?

Alligevel er der er dog en overhængende risiko for, at HomePod risikerer er komme for sent til festen. Spørgsmålet er, om HomePod kan ende som Apples svar på Microsofts mp3-afspiller Zune, der tilbage i sidste årti skulle udfordrer iPod'en. 

Apple har dog givetvis et betydeligt mere loyalt og købevilligt kernepublikum, end Microsoft havde dengang. 

Men alligevel er der visse interessant lighedspunkter mellem de to virksomheders markedssituation. 

Dengang var Microsoft - ligesom Apple er i dag - verdens mest værdifulde tech-selskab, og Zune var angivelig en ganske glimrende musikafspiller ligesom HomePod uden tvivl også bliver.  

Men for Microsoft kunne selv et kæmpe marketingbudget ikke råde bod på en fejlsagen lancering, hvor Zune blev sendt på markedet hele fem år efter iPod'en.

I de mellemliggende år havde iPod'en sat sig tungt på markedet for musikafspillere, og Apple havde samtidig nået at etablere et stærkt økosystem i form af iTunes Store. 

Ikke overraskende fik Zune aldrig et ben til jorden.

Læs også:
Kæmpe-test og guide: Sådan bygger du nemt dit hjem smart med Amazon Alexa, Philips, TP-Link, Tado og Nest



Premium
Dansk e-sportsplatform får plads i det eftertragtede Y Combinator: "Vores første mål er at nå en årlig omsætning på 100 millioner dollar"
Den nystartede danske virksomhed Gamerpay vil gøre det sikkert og nemt at handle med digitale udsmykninger i computerspillet Counter-Strike. Det er der så mange penge og tro på, at startup-virksomheden med fem danskere har fået en plads hos iværksætterskolen Y Combinator. Nu venter global ekspansion.
Computerworld
Tysk unicorn-app stormer ind på det danske marked: Vil levere dine dagligvare-indkøb på 10 minutter
Gorillas er en app-drevet udbringningstjeneste, der er blevet kaldt for Europas hurtigstvoksende startup. Tjenesten vil nu udbringe dagligvare til danskerne inden for 10 minutter.
CIO
Årets CIO 2021: Nu skal Danmarks dygtigste CIO findes - er det dig? Eller kender du en, du vil indstille?
Det er den mest eftertragtede titel for danske it-chefer og CIO'er, der er på spil, når Årets CIO kåres 16. september 2021. Søg selv eller prik til en, som du kender - og læs mere om prisen her.
Job & Karriere
Så meget kan du tjene: Disse stillinger giver den højeste løn i den danske it-branche lige nu
Du skal have ledelsesansvar, hvis du vil helt tops i lønhierakiet i den danske it-branche, viser nye tal. Se hvor meget du kan tjene i de stillinger i it-branchen, der giver den højeste månedsløn lige nu.
White paper
End-to-end Server Security: Hvad er det – og hvordan kan det styrke din forretning?
Hvorfor bør serverbaseret sikkerhed være en kritisk del af din sikkerhedsinfrastruktur – og hvordan sikrer du, at din hardware kan leve op til kravene? Læs mere i dette whitepaper.