Kæmper om at komme ind i dit hjem: Priskrig raser mellem Amazon og Google - kommer Apple også med?

De store it-selskaber kæmper med næb og klør om at komme ind i dit hjem med deres tale-styrede home-enheder. Priserne er så lave, at de to selskaber reelt taber penge på at sælge de små home-maskiner.

Artikel top billede

I en nær fremtid vil vi styre en stor del af vores it-brug i hjemmet ved at tale ud i luften: Musik, film, varme, lys, oplysninger, bestilling af takeaway.

Modtagerne er de små home-assistenter, som kan forstå, hvad du siger og reagerer på det ved at gå på nettet og udføre de opgaver, som du ellers har skulle skrive på dit tastatur.

Istedet skal du blot fortælle home-assistenten, hvad du ønsker.

“Hvor langt er der til månen?” “Hvor er det nærmeste pizzeria?” “Spil numre med Elvis Costello på Spotify.” “Tilføj æg til min indkøbsliste.” “Hvad står der i min kalender om tre dage?” “Dæmp lyset”. Og så videre.

Amazon og Google kæmper

Længst fremme i denne verden er Google og Amazon, der med henholdsvis Google Home og Alexa forsøger at få en fin plads centralt i brugernes hjem.

Også Apple og Microsoft er med i kampen med den kommende HomePod, der ventes lanceret i 2018, mens Microsoft har lanceret den såkaldte Invoke.

Selskaberne arbejder desuden på livet løs på at lande partneraftaler med forskellige hardware-leverandører, der samler højttalere.

Først og fremmest handler det nemlig om at komme ind i stuerne og gøre brugerne vant til en specifik teknologi og et specifikt miljø, da leverandørerne ved, at forbrugerne ikke er særligt tilbøjelige til at skifte system, når først de er inde i varmen.

Ifølge Reuters fik dette kapløb i julehandlen både Google og Amazon til at dumpe priserne til under kost-prisen. Det betød altså, at begge selskaberne sendte penge med hver eneste solgte home-enhed.

Således næsten halvede begge selskaber prisen på deres mini-enheder, Amazon Echo Dot og Google Home Mini i julehandlen, hvor de kunne købes til blot 29 dollar - under 200 kroner.

Denne lave pris åbner for impuls-køberne, som ikke tænker videre over at købe en vare til et par hundrede kroner.

De store enheder - med bedre lyd og bedre feauteres - blev solgt til 79 dollar - knap 500 kroner.

Google forærede i USA desuden Google Home-enheder til alle forbrugere, der købte en ny Pixel 2-smartphone.

Læs også: Analyse: Google, Microsoft, Apple og Amazon er midt i et hårdt et opgør om fremtidens digitale assistenter - og Amazon er langt foran

Koster mere at samle

Over for Reuters vurderer analytikere, at alene komponenterne i Amazons Echo Dot koster 31 dollar - altså små 15 kroner mere, end Amazon solgter enhederne for.

Komponenterne i Google Home Mini koster omkring 26 dollar, lyder vurderingen.
Hertil kommer håndtering, transport, lager og andre udgifter forbundet med salget af enhederne.

IDC vurderer, at der i dag findes omkring 35 millioner home-enheder i hjem verden over. Ifølge analysehuset er salget eksploderet i de seneste seks måneder.

Også Apple er på trapperne med en home-enhed, nemlig HomePod.

Den skulle egentligt have været klar i 2017, men lanceringen glippede for Apple, der nu venter at lancere enheden inden for de kommende måneder til en startpris på 349 dollar - godt 1.500 kroner.

Apple har markedsført HomePod på lydkvalitet og musikoplevelsen og har lagt mindre vægt på AI-delen. Muligvis i en erkendelse af, at Apples styrke ligger i premium-hardware snarere end på AI-fronten, selv om Apple i lighed med alle andre tech-giganter opruster på denne front. 

Amazon meddeler, at selskabet har solgt ‘millioner’ af Echo Dot-enheder i julehandlen, men vil ikke udspecifere nærmere.

Google vil slet ikke fortælle noget om antal solgte enheder, men peger blot på, at selskabet er ‘tilfreds’ med julehandlen.

Læs også:

Kæmpe-test og guide: Sådan bygger du nemt dit hjem smart med Amazon Alexa, Philips, TP-Link, Tado og Nest

Hackere kan kontrollere tusinder af private hjemme-højtalere fra internettet: Kan overtage Amazons Alexa

Nu kommer de fede Nest-produkter endelig til Danmark: Her er priser og funktioner

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    IFS Danmark A/S har pr. 27. august 2025 ansat Charles Nguyen som Digital Sales Executive. Charles skal især beskæftige sig med at hjælpe kunder med at omsætte forretningsbehov til digitale løsninger, der skaber værdi for virksomheden. Charles kommer fra en stilling som CX Specialist Account Executive hos Oracle Nederland BV. Charles er uddannet Can.ling.merc. Charles har tidligere beskæftiget sig med at sælge Oracle CX-løsninger til både Mid-Market og Enterprise-kunder på tværs af Norden og DACH. Nyt job

    Charles Nguyen

    IFS Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job