Million-regning på udskældt it-system til domstolene bliver over dobbelt så stor

Et allerede udskældt it-system til Domstolsstyrelsen bliver en dyrere affære end først lovet. Prisen ender på 161 millioner kroner i stedet for 72 millioner kroner

Artikel top billede

(Foto: Domstol.dk/Per Johansen)

Udviklingen af Domstolsstyrelsens og domstolenes nye it-system begyndte tilbage i 2009. Prisen lød dengang på 72 millioner kroner, men i dag er prisen mere end fordoblet.

Det skriver Finans.

Domstolsstyrelsen forklarer prisstigningen med, at systemet i dag kan langt mere end først planlagt.

It-systemet skulle skabe en bedre kommunikation mellem domstolene, advokater og virksomheder, men det blev bestemt i 2013, at systemet også skulle håndtere sagsbehandlingen i civilsager.

"Resultatet er et nyt, stabilt og sikkert system til civile sager. Et system, hvor vi kan arbejde tidssvarende med sagerne og opnå hurtig og nem sagsbehandling," skriver Sandra Kaae Bauer, projektleder hos Domstolsstyrelsen i en e-mail til AdvokatWatch ifølge Finans.

Læs også: Trods milliard-regning: Skats nye it-system bliver ikke teknisk bedre end EFI

Den anden halvdel af brugerne af it-systemet, advokaterne, er dog ikke enige. Her oplever man it-systemet som tungt og bøvlet, og mængden af ligegyldige advarselsbeskeder besværliggør arbejdet med systemet.

”Idéen bag det er fremragende. Det, jeg ser som problemet, er, at man har valgt at prioritere, at det er et system, der skal kunne fungere hos retten. De sidder med én side af systemet og kender ikke til, hvordan det ser ud fra vores side," siger Morten Bünemann Dalsgaard, advokat hos LRP Advokater i Horsens til Finans.

Læs også: Har brugt 4.000 arbejdstimer: Nu har politiet skrottet it-system

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Alexander Hoffmann, SVP, Technology & IT hos GlobalConnect, er pr. 1. maj 2026 forfremmet til EVP, Tech, IT & Security. Han skal fremover især beskæftige sig med at lede den fortsatte udvikling af en mere integreret og software-drevet infrastrukturplatform. Forfremmelse

    Alexander Hoffmann

    GlobalConnect

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Michael Schou som Operations Manager ved netIP Aalborg og Aarhus. Han kommer fra en stilling som Senior Director - Head of IT hos BDO. Han har tidligere beskæftiget sig med flere områder indenfor IT-branchen, hvor han bla. også har drevet sin egen IT-virksomhed. Nyt job

    Michael Schou

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. maj 2026 ansat Steffen Bendix Søjberg som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Rødekro. Han kommer fra en stilling som Systemadministr,og har været i branchen i mange år. Nyt job
    netIP har pr. 1. juni 2026 ansat Heidi Winther som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som IT-Supporter hos Holstebro Kommune. Nyt job