Artikel top billede

(Foto: Domstol.dk/Per Johansen)

Million-regning på udskældt it-system til domstolene bliver over dobbelt så stor

Et allerede udskældt it-system til Domstolsstyrelsen bliver en dyrere affære end først lovet. Prisen ender på 161 millioner kroner i stedet for 72 millioner kroner

Udviklingen af Domstolsstyrelsens og domstolenes nye it-system begyndte tilbage i 2009. Prisen lød dengang på 72 millioner kroner, men i dag er prisen mere end fordoblet.

Det skriver Finans.

Domstolsstyrelsen forklarer prisstigningen med, at systemet i dag kan langt mere end først planlagt.

It-systemet skulle skabe en bedre kommunikation mellem domstolene, advokater og virksomheder, men det blev bestemt i 2013, at systemet også skulle håndtere sagsbehandlingen i civilsager.

"Resultatet er et nyt, stabilt og sikkert system til civile sager. Et system, hvor vi kan arbejde tidssvarende med sagerne og opnå hurtig og nem sagsbehandling," skriver Sandra Kaae Bauer, projektleder hos Domstolsstyrelsen i en e-mail til AdvokatWatch ifølge Finans.

Læs også: Trods milliard-regning: Skats nye it-system bliver ikke teknisk bedre end EFI

Den anden halvdel af brugerne af it-systemet, advokaterne, er dog ikke enige. Her oplever man it-systemet som tungt og bøvlet, og mængden af ligegyldige advarselsbeskeder besværliggør arbejdet med systemet.

”Idéen bag det er fremragende. Det, jeg ser som problemet, er, at man har valgt at prioritere, at det er et system, der skal kunne fungere hos retten. De sidder med én side af systemet og kender ikke til, hvordan det ser ud fra vores side," siger Morten Bünemann Dalsgaard, advokat hos LRP Advokater i Horsens til Finans.

Læs også: Har brugt 4.000 arbejdstimer: Nu har politiet skrottet it-system




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2023

På SAP Excellence Day 2023 får du det fulde overblik, der gør det lettere at prioritere mellem de mange muligheder og informeret grundlag for at vælge til og fra. Du får viden om, hvilke muligheder de nye tilbud og services giver – men også om risikoen ved at vælge de nyeste løsninger fra. Samtidig får du senest opdaterede indsigt i SAPs egne planer for de kommende 2-3 år.

13. april 2023 | Læs mere


Digitale forretningsprocesser 2023

Virksomhedens digitale processer er fuldkommen afgørende for, hvor hurtigt du kan transformere forretningen, udvikle nye forretningsmuligheder skabe overblik og rapportere effektivt, hurtigt og retvisende. Samtidig er de digitale processer – i tæt samspil med dine systemløsninger – afgørende for samarbejdet med partnere og leverandører – og for den oplevelse og værdiskabelse, du tilbyder ansatte og kunder. Herunder for ambitionerne om at skabe og tilpasse de muligheder, der karakteriserer en moderne arbejdsplads.

18. april 2023 | Læs mere


Digital bæredygtighed - den grønne transformation er over os

Kom med, når vi i giver et overblik over, hvordan nogle af de mest innovative it-selskaber går til bæredygtighed som forretningsområde - og hvorfor de har valgt at sætte ind på netop bæredygtighed som område. Du får også indblik i, hvordan innovative virksomheder udvikler teknologier direkte rettet mod øget bæredygtighed - og inspiration til, hvordan du selv kan komme videre med bæredygtigheden og blive en del af det spirende kæmpemarked for bæredygtighed - en af verdens for tiden tungeste dagsordener.

25. april 2023 | Læs mere