Pengene vælter ud ad Spotifys kasse - børsnotering nærmer sig

Spotifys omsætning stiger, men pengene vælter stadig ud ad selskabet, der nærmer sig en børsnotering.

Artikel top billede

Spotify er verdens mest benyttede musiktjeneste, og tredje kvartal bød på en markant stigning i omsætningen, men tallene på bundlinjen er stadig røde.

Det skriver The Information, der har talt med investorer med kendskab til Spotifys regnskab.

I alt kom den svenske musikgigant ud af tredje kvartal 2017 med en omsætning på én milliard euro svarende til 7,5 millarder danske kroner.

Det er en stigning på 40 procent sammenlignet med samme kvartal i 2016 og absolut en positiv vækst for selskabet, der de sidste år har kæmpet med pladeselskaber og kunstnere for at hæve sin egen omsætning.

Spotify kan dog ikke hvile på laurbærrene.

Spotify har 70 millioner aktive brugere mod den nærmeste konkurrent Apple Music med sine 36 millioner brugere, men på bundlinjen får Spotify et minus på mellem 70 millioner og 90 millioner euro - op mod 670 millioner kroner.

Det er forventet, at Spotify vil gå på børsen i løbet af det næste halve år, hvor Spotify skal overbevise investorer om, at selskabet kan blive ved med at vækste på omsætningen og reducere  underskudet.

Ifølge The Information tyder opkøb af Spotify-aktier af ansatte og investorer på, at Spotify har en værdi på knap 20 milliarder euro - 148 millarder kroner - eller svarende til 28.000 kroner er aktie.

Spotify er dog stadig truet af Apple Music, der særligt oplever stor vækst i hjemlandet USA, et marked som Spotify ihærdigt forsøger at få positioneret sig på.

Læs også: Apple Music stormer frem: På vej til at overhale Spotify i USA

Ligeles er Spotify truet af retssager fra musik-selskabet Wixen Music Publishing, der trækker den svenske streaming-tjeneste i retten med beskyldninger om at have krænket en række komponisters ophavsret.

Wixen forlanger 1,6 milliarder dollar - 9,9 milliarder kroner - i erstatning fra det svenske selskab.

Læs mere her: Spotify trækkes i retten for massive rettigheds-krænkelser

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Sikkerhed | København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    20. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Form fremtidens IT-serviceplatform - søg stillingen som Change Manager i Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Business Cloud Engineer

    Københavnsområdet

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Inside Sales Specialist

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S