Alt for meget bøvl: Virksomheder overvejer at droppe deres apps igen - har kig på andre løsninger

Business casen i at satse på apps til kunder og medarbejdere holder langt fra altid. Omkostningen til support, vedligehold, opgraderinger, kundesupport og marketing er for høj. Nu overvejer mange virksomheder andre muligheder.

Lad os bare slå det fast med det samme: Det globale marked for apps buldrer (fortsat) derudaf.

Men samtidig er der i mange virksomheder og organisationer kommet en erkendelse af, at apps også er lig med en hel del arbejde og bøvl på grund af den nødvendige vedligeholdelse og support, og at det derfor i nogle tilfælde kan give god mening at droppe appen og i stedet satse på andre løsninger. 

Den overvejelse har man i stadig flere virksomheder, fremgår det af en ny undersøgelse fra Gartner.

Virksomhedernes overvejelser kommer, selvom app-markedet nåede nye højder i 2017. Der blev nemlig sidste år ifølge App Annie downloadet over 175 milliarder apps på verdensplan.

Ifølge App Annie er antallet af app-downloads steget med 60 procent alene fra 2015 til 2017, mens omsætningen på markedet er steget med 105 procent i samme periode. Forbrugerne brugte sidste år omkring 516 milliarder kroner på app-markedet på verdensplan.

Samtidig er der nu samlet set over seks millioner forskellige apps i Google Play og iOS App Store.

Læs mere om det her: Her er de mest downloadede apps til iOS og Android i 2017: Danske Subway Surfers springer afsted

Business casen holder ikke altid
Det stigende antal apps medfører dog også en række udfordringer for de virksomheder, der skal udvikle og vedligeholde apps på tværs af styresystemer og hardware.

I en række tilfælde vil en app være den mest fornuftige løsning, uanset hvordan man vender og drejer det - men der er også en række situationer, hvor det kan give god mening at tænke i andre baner.

Det kan være, at man skal overveje at udvikle en browserløsning, eller at man skal forsøge at udnytte nogle af de platforme, der allerede eksisterer. Eksempelvis de sociale medier.

Derfor har stadig flere virksomheder overvejelser om at droppe appen og i stedet satse på andre løsninger, skriver Gartner i en ny rapport.

“I 2019 vil 20 procent af alle brands forlade deres mobil-apps,” lyder den konkrete forudsigelse fra Gartner.

“Mange brands oplever, at mobil-applikationer ikke leverer det niveau af udbredelse og kundeengagement, som de forventede. De originale beregninger af return-on-investment holder ikke på grund af omkostningen til support, vedligehold, opgraderinger, kundesupport og marketing for at sikre downloads.”

Gartner vurderer derfor, at en del af virksomhederne nu har kig på andre muligheder. Det gælder ikke mindst, når det kommer til, hvordan man kan nå kunderne og have en dialog med dem:

“Virksomheder investerer nu i at opbygge en tilstedeværelse inden for messaging apps til forbrugere, eksempelvis Facebook Messenger og WeChat, for at nå kunderne, hvor de bruger en stor del af deres tid.”

Ny epoke for de mobile løsninger
Computerworld har tidligere skrevet om, at vi i disse år oplever en ny fase i udviklingen af mobile løsninger.

Det skyldes blandt andet, at der kommer flere og flere nye brugergrænseflader, eksempelvis de stemmebaserede, og at mobilitet ændrer sig fra kun at handle om smartphones og tablets, til også at gælde biler, smartwatches, smartglasses og så videre.

Gartner forventer, at 80 procent af alle virksomhedstransaktioner i 2024 vil finde sted på mobile enheder. Det inkluderer ikke bare smartphones og tablets, men også biler, smartwatches og eksempelvis Amazons Alexa.

Derfor skal man som virksomhed også erkende, at man både vil skulle arbejde med traditionelle apps og mange andre løsninger og teknologier, har Gartner-analytiker Jason Wong forklaret.

”Den primære besked er, at I ikke skal forsøge at bygge én enkelt arkitektur til alle jeres apps. Man skal have et åbent sind og overveje forskellige scenarier.”

Gartner argumenterer for, at det er nødvendigt at satse på forskellige platforme, frameworks, værktøjer og teknologier.

Læs også: Nu kommer post-app-æraen: Du skal tænke mobile løsninger på en helt ny måde

Gartner mener dog også, at apps bestemt stadig har en fremtid, men at der kommer mange nye løsninger til, der kan supplere og i nogle tilfælde erstatte apps. Eksempelvis forventer Gartner, at web-apps i 2020 vil have erstattet 50 procent af forbrugerrettede apps.

”Mange af de apps, der findes i app-butikkerne, vil blive erstattet af progressive web-apps, fordi de leverer meget af det, som native apps gør,” sagde Jason Wong fra Gartner for nogle måneder siden.

Læs også: App-udvikling er blevet langt lettere – men adgangen til back-end volder problemer



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Knald eller fald? Det kommer Googles Huawei-forbud til at betyde for din smartphone
Eksisterende og kommende ejere af Huawei telefoner kan se frem til en del usikkerhed omkring Android- og Google-økosystemet på deres smartphones.
Computerworld
Google blokerer med omgående virkning for Huaweis brug af Android-licenser - se hvad det kommer til at betyde for dig
Google begrænser med omgående virkning kinesiske Huaweis brug af Android. Huawei vil ikke længere have adgang til tjenester fra Google.
CIO
Danske Joachim Ærtebjerg er med i toppen som CTO for Intel i EMEA - hør hans bud på it-udviklingen efter 25 år hos processor-giganten
Tech fra Toppen: Danske Joachim Ærtebjerg har arbejdet for Intel siden de lancerede Pentium-processoren i midten af 90´erne. I dag er han CTO for EMEA-området - og giver her sit bud på it-udviklingen.
Job & Karriere
"Vi var fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet. "
"Da jeg var færdig med PhD´en så var vi fem mennesker, der fik 400 millioner kroner, et lokale på 12 m2 og et stempel fra Undervisningsministeriet. Så skulle vi bare have et nyt universitet op og køre på seks måneder. Det kalder jeg mit første start-up. Det blev til IT-Universitetet."
White paper
5 ting vi lærte da vi byggede en chatbot til kundesupport
Gennembrud med AI, machine learning og voice recognition, har gjort det muligt at lave virkelighedstro ”menneske til maskine” interaktioner via chatbots. Hos firmaet Cirklum har de for ganske nyligt startet rejsen med at bygge en chatbot, til et firma med over 15 millioner aktive brugere, og hvis vi leger med tanken om at hver eneste af de brugere stillede bare ét spørgsmål, så skulle der som minimum forberedes 15 millioner svar, som er klar til at blive sendt med det samme. Det behøver vi vist ikke nævne er rigtig mange. Den læring der er kommet ud af det lille eksperiment, har vi samlet i dette white paper, så du kan være bedst muligt forberedt til at lancere en chatbot. Hvis du og dit firma allerede har en, så kan du måske blive inspireret til at forbedre jeres. God læselyst!