Alt for meget bøvl: Virksomheder overvejer at droppe deres apps igen - har kig på andre løsninger

Business casen i at satse på apps til kunder og medarbejdere holder langt fra altid. Omkostningen til support, vedligehold, opgraderinger, kundesupport og marketing er for høj. Nu overvejer mange virksomheder andre muligheder.

Lad os bare slå det fast med det samme: Det globale marked for apps buldrer (fortsat) derudaf.

Men samtidig er der i mange virksomheder og organisationer kommet en erkendelse af, at apps også er lig med en hel del arbejde og bøvl på grund af den nødvendige vedligeholdelse og support, og at det derfor i nogle tilfælde kan give god mening at droppe appen og i stedet satse på andre løsninger. 

Den overvejelse har man i stadig flere virksomheder, fremgår det af en ny undersøgelse fra Gartner.

Virksomhedernes overvejelser kommer, selvom app-markedet nåede nye højder i 2017. Der blev nemlig sidste år ifølge App Annie downloadet over 175 milliarder apps på verdensplan.

Ifølge App Annie er antallet af app-downloads steget med 60 procent alene fra 2015 til 2017, mens omsætningen på markedet er steget med 105 procent i samme periode. Forbrugerne brugte sidste år omkring 516 milliarder kroner på app-markedet på verdensplan.

Samtidig er der nu samlet set over seks millioner forskellige apps i Google Play og iOS App Store.

Læs mere om det her: Her er de mest downloadede apps til iOS og Android i 2017: Danske Subway Surfers springer afsted

Business casen holder ikke altid
Det stigende antal apps medfører dog også en række udfordringer for de virksomheder, der skal udvikle og vedligeholde apps på tværs af styresystemer og hardware.

I en række tilfælde vil en app være den mest fornuftige løsning, uanset hvordan man vender og drejer det - men der er også en række situationer, hvor det kan give god mening at tænke i andre baner.

Det kan være, at man skal overveje at udvikle en browserløsning, eller at man skal forsøge at udnytte nogle af de platforme, der allerede eksisterer. Eksempelvis de sociale medier.

Derfor har stadig flere virksomheder overvejelser om at droppe appen og i stedet satse på andre løsninger, skriver Gartner i en ny rapport.

“I 2019 vil 20 procent af alle brands forlade deres mobil-apps,” lyder den konkrete forudsigelse fra Gartner.

“Mange brands oplever, at mobil-applikationer ikke leverer det niveau af udbredelse og kundeengagement, som de forventede. De originale beregninger af return-on-investment holder ikke på grund af omkostningen til support, vedligehold, opgraderinger, kundesupport og marketing for at sikre downloads.”

Gartner vurderer derfor, at en del af virksomhederne nu har kig på andre muligheder. Det gælder ikke mindst, når det kommer til, hvordan man kan nå kunderne og have en dialog med dem:

“Virksomheder investerer nu i at opbygge en tilstedeværelse inden for messaging apps til forbrugere, eksempelvis Facebook Messenger og WeChat, for at nå kunderne, hvor de bruger en stor del af deres tid.”

Ny epoke for de mobile løsninger
Computerworld har tidligere skrevet om, at vi i disse år oplever en ny fase i udviklingen af mobile løsninger.

Det skyldes blandt andet, at der kommer flere og flere nye brugergrænseflader, eksempelvis de stemmebaserede, og at mobilitet ændrer sig fra kun at handle om smartphones og tablets, til også at gælde biler, smartwatches, smartglasses og så videre.

Gartner forventer, at 80 procent af alle virksomhedstransaktioner i 2024 vil finde sted på mobile enheder. Det inkluderer ikke bare smartphones og tablets, men også biler, smartwatches og eksempelvis Amazons Alexa.

Derfor skal man som virksomhed også erkende, at man både vil skulle arbejde med traditionelle apps og mange andre løsninger og teknologier, har Gartner-analytiker Jason Wong forklaret.

”Den primære besked er, at I ikke skal forsøge at bygge én enkelt arkitektur til alle jeres apps. Man skal have et åbent sind og overveje forskellige scenarier.”

Gartner argumenterer for, at det er nødvendigt at satse på forskellige platforme, frameworks, værktøjer og teknologier.

Læs også: Nu kommer post-app-æraen: Du skal tænke mobile løsninger på en helt ny måde

Gartner mener dog også, at apps bestemt stadig har en fremtid, men at der kommer mange nye løsninger til, der kan supplere og i nogle tilfælde erstatte apps. Eksempelvis forventer Gartner, at web-apps i 2020 vil have erstattet 50 procent af forbrugerrettede apps.

”Mange af de apps, der findes i app-butikkerne, vil blive erstattet af progressive web-apps, fordi de leverer meget af det, som native apps gør,” sagde Jason Wong fra Gartner for nogle måneder siden.

Læs også: App-udvikling er blevet langt lettere – men adgangen til back-end volder problemer



Premium
Et af Danmarks største advokathuse har kulegravet Waoo-direktør Jørgen Stensgaards forhold op til hans fyring
Et af Danmarks største advokat-firmaer har i efteråret i al hemmelighed gennemgået Waoo-direktør Jørgen Stensgaards forhold, som første til hans pludselige fyring fra stillingen som topchef i Waao.
Computerworld
TDC ruller gratis fiber ud til 5.100 danske husstande - se adresserne her
TDC går i gang med at udruller fiber til tusindvis af danske husstande i Odens, Nordsjælland og Storkøbenhavn. Se hvor TDC’s gravemaskiner kommer forbi med tilbud om gratis fiber-opkobling.
CIO
Podcast: Hos Viking Life-Saving Equipment er it gået fra at være backend til at være noget, som kunderne spørger aktivt efter
Podcast, The Digital Edge: Viking leverer en stadig større del af deres produkt som en tjeneste. Som en del af tjenesten tager Viking ansvar for sikkerheden ved at levere, dokumentere og vedligeholde det nødvendige sikkerhedsudstyr. Hør hvordan Henrik Balslev senior digital director hos Viking har løftet den opgave.
Job & Karriere
Regner din ferie væk? Brug tiden på at søge en af disse otte stillinger, der er ledige netop nu
Det sjasker ned over hele Danmark. Du kan bruge de våde sommerdage på at søge et af disse otte job, der er ledige lige nu.
White paper
Sådan outsourcer du effektivt – og undgår fælderne
Nogle outsourcer for at minimere omkostningsniveauet, andre for at skaffe ressourcer og spidskompetencer, der er svære at skaffe lokalt – eller af en helt tredje årsag. Der er dog talrige forhold, der er gode at afdække, før man overhovedet begynder at lede en outsourcingudbyder. Man skal klarlægge egne projektbehov samt de spørgsmål og krav, man vil stille samt indsamle viden og erfaringer om, hvordan samarbejdet indledes, drives og styres optimalt. Dertil skal man kende til de hyppigste faldgruber, der kan få et ellers lovende outsourcingsamarbejde til at køre i grøften.