Samsung rammes hårdt af skuffende salg af iPhone X: Halverer skærm-produktion

Samsung skærer voldsomt ned for produktionen af OLED-paneler til smartphones som direkte konsekvens af skuffende salg af Apples iPhone X.

Artikel top billede

Skuffende salg af iPhone X får Samsung til at skære voldsomt ned for produktionen af OLED-paneler, som Samsung ellers har satset stort på.

Forretnings-enheden Samsung Display havde oprindeligt planlagt at producere op mod 50 millioner paneler på selskabets store fabrik i kinesiske Chungcheong i første kvartal.

Det antal bliver nu reduceret til under 20 millioner styk, skriver den japanske erhvervavis Nikkei.

Den direkte årsag til den kraftige reduktion skal vi finde hos Apple.

Samsung er trods sin konkurrent-status nemlig også hovedleverandør af skærme til Apples nye topmodel, iPhone X.

Salg langt under det forventede

Den nye iPhone X er meget dyr - herhjemme koster dyreste udgave mere end 10.000 kroner - og den høje pris har gjort, at salget af den har været meget langt fra at nå de oprindelige salgsmål.

Det fik i slutningen af januar Apple til at drosle ned for produktionen for at undgå at brænde inde med mange eksemplarer.

Det kan du læse mere om her: Apple skruer kraftigt ned for iPhone X-produktionen: Forbrugerne synes den er for dyr.

Det er denne beslutning, der nu rammer Samsung Display. Meldingen har stor betydning for forretningen, hvilket understreges af, at Samsungs aktiekurs er dykket med flere procent i kølvandet på meldingen.

Samsung Display har endnu ikke sine produktionsmål for andet kvartal klar, men Nikkei skriver, at der er mulighed for yderligere neddrosling af produktionen.

Du kan læse vores test af den hundedyre iPhone X her: Test af iPhone X: Apples mest avancerede telefon til dato - men langt fra verdens bedste telefon

Læs også:

Få svaret: Er iPhone X virkelig 1.800 kroner bedre end en “almindelig” iPhone 8 Plus?

Her er Apples splinternye - og dyre - iPhone X med helt nye muligheder for ansigtsgenkendelse

ådan ser en iPhone X ud, når man splitter den ad: Har to batterier og det indbyggede bundkort bliver umuligt at reparere

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S