Sådan har Saab sparet millioner på licenser og fjernet frygten for de hadede audits: "Det er en helt anden følelse. Der er mindre aggression i mødelokalet"

Den svenske industrikoncern Saab har sparet et millionbeløb i løbet af de seneste år på at få styr på softwarelicenserne for over 3.000 applikationer. De frygtede licensaudits er samtidig blevet væsentligt mere positive oplevelser - også på det menneskelige plan.

Artikel top billede

Saab udvikler blandt andet fly og højteknologiske kommunikationssystemer til både det civile og militære marked. (Foto: Computerworld)

Den store svenske industrikoncern Saab har taget grundigt fat om licenshåndteringen for 3.000 applikationer.

Det har givet besparelser i millionklassen, fortæller licensstrateg Christian Björkly-Nordström til ComputerSweden - Computerworlds svenske søstermedie.

Saab købte i 2014 en licenshåndteringsplatform af det svenske firma Snow Software, som Saab har brugt 19 måneder på at implementere fuldt ud.

Saab har over 15.000 ansatte i 40 lande, og de bruger altså godt 3.000 applikationer på over over 30.000 enheder.

Saabs danske afdeling ligger i Sønderborg og har cirka 80 ansatte, som arbejder med soft- og hardware til forsvaret.

Du kan læse mere om virksomheden her:
Saab Danmark henter massevis af nye it-folk til Sønderborg: "Sådan skaffer vi nye medarbejdere"

“Vi fik næsten omgående positive effekter af satsningen. Vi finder stadig nye sager at tage fat i, når det gælder licenser, og det regner jeg med, at vi fortsætter med at gøre i et år eller to endnu,” siger Christian Björkly-Nordström.

Besparelser på fire centrale områder

Ordentlig licenshåndtering giver især besparelser på fire områder, skriver ComputerSweden.

Først og fremmest handler det jo om ikke at betale for flere licenser, end man faktisk bruger.

For det andet handler det om at undgå forkerte valg af licensmodeller.

Leverandørerne tilbyder ofte flere modeller til forskellige brugsscenarier.

Der kan være tale om regler for antal interne brugere, eksterne brugere, datavolumen, antal servere og hvilke typer processorer, serverne kører med.

For det tredje får man overblik over, hvilke applikationer der rent faktisk er i brug, og det er samtidig anledningen til at rydde op i brugen - for eksempel hvis man bruger flere typer af programmer til samme opgave.

Oprydningen giver også lavere supportomkostninger, og så bliver man samtidig mere skarp på indkøb af software i det hele taget, og det giver også besparelser.

For det fjerde udgør licenshåndteringen en vigtig forberedelse til at migrere til cloud, og det giver også besparelser.

Mindre aggressive audit-møder

Christian Björkly-Nordström peger også på, at kontakten med softwareleverandørerne bliver mere smidig, når man har styr på licenserne. For eksempel i forbindelse med audits.

“Jeg har i princippet håndteret alle audits hos Saab i tre år, og det er en helt anden følelse, når man har styr på licenserne. Der er mindre aggression i mødelokalet”, siger han.

Samtidig bliver det også nemmere at gennemføre besparelser i det hele taget.

“Vi har de senste år næsten altid fundet måder at optimere brugen af licenser, når vi har kigget på dem under lup, og vi har fundet besparelser under alle audits de seneste to år”, siger Christian Björkly-Nordström.

Han peger også på, at forberedelserne til at overholde den nye EU-persondataforordning forenkles og at it-sikkerheden forbedres, når man med et licensstyringsværktøj har styr på patchniveauer for software.

Samtidig kan man undgå visse tekniske problemer, når man ved, hvilke versioner der bruges af de forskellige typer software.

Hvornår er så det rigtige tidspunkt at kaste sig over licenshåndtering?

“Næsten alle siger, at man skal gøre det i forbindelse med genforhandlinger af aftaler. Jeg synes, man skal gøre det dagen efter, man har købt software”, siger Christian Björkly-Nordström til ComputerSweden.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Forretningsanalytiker søges: Skab bro mellem IT og forretning i Cyberdivisionen

    Københavnsområdet

    Politiets Efterretningstjeneste

    Bliv applikationsspecialist hos PET og gør en forskel med IT

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Flyvestation Karup

    Midtjylland

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Bliv It-overvågningsspecialist i Forsvarsministeriets it-organisation, Cyberdivisionen, Hvidovre

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car