Artikel top billede

Teleselskaber slår sig i tøjret over regeringens teleudspil: Skrappe dækningskrav kan gøre det uattraktivt at byde

De store teleselskaber er skeptiske over for dækningskravene i regeringens nye teleudspil.

Flere af de store teleselskaber er skeptiske over for regeringens nye teleudspil, som teleminister Lars Christian Lilleholt (V) præsenterede mandag.

Det skal danne grundlag for kommende forhandlinger med Folketingets øvrige partier og munde ud i et teleforlig, som skal afløse det nuværende forlig fra 1999.

Du kan finde hele udspillet her: Her er regeringens teleudspil: "Med det udspil, som regeringen kommer med nu, er vi med til at forbedre og sikre en langt bedre mobildækning i hele Danmark".

Et centralt element i udspillet er et krav om, at der skal være bredbånd til alle danskere. 

I dag halter omkring 25.000 danske husstande bagefter, og de skal med på vognen, hvilket Lars Christian Lilleholt (V) har slår på tromme for.

Pengene til investeringerne skal blandt andet komme fra frekvens-auktioner, hvor teleselskaberne skal byde ind på at få lov til at forsyne de forskellige områder.

Her har regeringen delt det danske landkort ind i 223 områder, som teleselskaberne kan byde ind på - både med penge og med kvalitet.

I teleudspillet skriver regeringen således, at den stiller "ambitiøse dækningskrav i 700, 900 og 2.300 MHz-frekvens-auktionen.'

3-direktør Morten Christiansen er imidlertid skeptisk. Han siger til Børsen, at teleselskaberne skal sætte flere penge af, hvis dækningskravene er høje.

Og at dækningskravene har en betydning for, hvor attraktive frekvensauktionerne vil være for teleselskaberne.

“Det er meget fint, at regeringen fokuserer på dækning fremfor at få penge i kassen ved salg af frekvenserne. Men man kan også gøre det så uattraktivt, at det ikke kan betale sig for teleselskaberne at byde ind på frekvenserne,” siger han til avisen.

TDC: Hastighedskrav er meget høje
Også fra TDC er der skepsis over dækningskravene.

TDC skriver i en meddelelse ifølge ITWatch, at kravet [i udspillet, red] om 30 Mbit/s dækning via 700-900 MHz og 50 Mbit/s dækning via 2.300 MHz er ‘på kanten af det teknisk mulige.’

“Det vil faktisk forringe mulighederne for at anvende vore frekvensressourcer på den mest optimale måde. Derfor vil det komme til at gå ud over mulighederne for at etablere en fornuftig dækning med 5G,” skriver finansdirektør i TDC, Stig Pastwa.

TDC opfordrer ‘kraftigt til,’ at hastighedskravende sænkes til 20 Mbit/s og 30 Mbit/s.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere