Morgen-briefing: YouSee: Nu kan du streame i hele Europa / It-mand nummer 300 færdig med masteruddannelse i it / Er der en Netflix-afgift på vej? / 26-årig it-iværksætter lander 16 millioner på salg

YouSee: Nu kan du streame i hele Europa. It-mand nr 300 færdig med masteruddannelse i it. Er der en Netflix-afgift på vej? 26-årig it-iværksætter lander 16 millioner på salg. It-indkøb i Afrika og Mellemøsten vokser. Ny topchef til IFS.

Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Godmorgen fra Computerworld. Her kommer overblikket over it-nyhederne onsdag morgen v/ morgen-briefing-bestyrer Dan Jensen.

YouSee: Nu kan du streame i hele Europa

YouSees kunder kan fra 1. april streame alt indhold i deres tv-pakke i hele EU samt streame musik fra YouSee Musik på samme vis, meddeler selskabet.

“Fra 1. april kan vores tv-kunder streame alt det indhold, de kender fra deres tv-pakke, når de rejser i EU. Tager man for eksempel på ferie i Frankrig til sommer, kan man altså fortsat følge sin yndlingssport med danske kommentatorer og se danske nyheder. Man skal blot logge på vores streamingtjeneste via web eller app,” lyder det fra tv-direktør Jacob Mortensen.

Ifølge selskabet bliver det også muligt at streame serier fra eksempelvis HBO Nordic og Viaplay via YouSee.

It-mand nr 300 færdig med masteruddannelse i it

It-seniorkonsulent Jørn Winfred Rasmussen fra Hobro blev nummer 300, som har afsluttet efteruddannelsen Master i it, der udbydes af Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet i fællesskab, meddeler de.

Mere end 1.500 it-professionelle har tage fag på uddannelsen, der nu har 350 aktive studerende. Selve masteruddannelsen tager mellem to og seks år, og de fleste studerende har i forvejen en bachelor eller en uddannelse som diplomingeniører.

“Til daglig rådgiver Jørn Winfred Rasmussen store og små virksomheder og organisationer omkring it-strategi, gevinstrealisering og implementering af it-systemer. På masteruddannelsen i it tog han linjen i organisation, der fokuserer på it-ledelse og forretningsudvikling. Herudover kan studerende vælge at tage fag inden for softwareudvikling og interaktionsdesign,” lyder det fra universiteterne.

Er der en Netflix-afgift på vej?

Der kan være en afgift på Netflix, HBO og andre streamingtjenester på vej, lyder det fra BFE, Branchen ForbrugerElektronik, der har holdt høring om emnet.

Her sagde professor Thomas Jensen, at “det er vores vurdering at det kan lade sig gøre med den nuværende lovgivning,” meddeler BFE i sit nyhedsbrev.

Socialdemokraterne er netop kommet med et udspil om emnet. Her skriver partiet, at ’Det kommende medieforlig skal sikre, at internationale aktører, der opererer i Danmark, også bidrager økonomisk til dansk indholdsproduktion.”

Ifølge BFE har både DF og V luftet lignende tanker, så det “står efterhånden klart, at der kommer en eller anden form for afgiftsinstrument,” lyder det fra interesseorganisationen.

26-årig it-iværksætter lander 16 millioner på salg

Den 26-årige it-iværksætter Rico Andersen har landet 16 millioner på salget af en del af it-firmaet Ageras, som håndterer tilbud inden for revision og lignende, til Investcorp i foråret 2017.

Salgsprisen var hemmelig, men det fremgår af Rico Andersen Invests nye regnskab, at der er gået 16 millioner kroner ind på kontoen, skriver Finans.

Rico Andersen er stadig administrerende direktør i Ageras.

“Nu er det mod nye tider, og jeg har i sinde at sparke mere røv end nogensinde før,” siger han til avisen.

Martin Thorborg var også med i Ageras, og du kan læse mere om salget af virksomheden her: Martin Thorborg scorer kassen på salg af endnu en virksomhed: "Det drejer sig om mange penge"

It-indkøb i Afrika og Mellemøsten vokser

It-indkøbene i det nordlige Afrika og Mellemøsten - det såkaldte MENA-område - vokser støt og stabilt. 

Ifølge analysehuset Gartner vil MENA-området i år spendere 155 milliarder dollar på ny teknologi. Det svarer til en stigning på 3,4 procent i forhold til 2017.

Størst stigning vil se i investeringer i software (12,7 procent) og it-services (4,5 procent). Ren pengemæssigt bruger nordafrikanerne og de mellemøstlige folkeslag flest penge på ‘communicatin services’ og ‘devices’ og mindst på ‘data center systems.’

Ny topchef til IFS

Den svenske ERP-kæmpe IFS får ny topchef i skikkelse af Darren Roos, der har første dag i sit nye job 1. april.

Han kommer fra en stilling som cloud-direktør i tyske SAP og har tidligere været i Software AG. Han afløser IFS’ mangeårige topchef, Alastair Sorbie.

IFS blev købt af kapitalfonden EQT i 2015.

Computerworld mødte i 2016 Alastair Sorbie til en snak. 

Det kan du læse mere om her: Kunderne får aldrig nok: Den digitale transformation vil fortsætte i al evighed.

Læses lige nu

    Event: Computerworld Cloud & AI Festival 2026

    Digital transformation | Ballerup

    Eksplosiv udvikling i cloud og AI kræver overblik og viden. Computerworld samler 3.000 it-professionelle, 70+ leverandører og 120+ talere om AI, infrastruktur, data, compliance og sikkerhed. To dage med viden og netværk. Tilmeld dig nu.

    16 & 17 september 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Elbek & Vejrup A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Mikkel Bernt Buchvardt som AI Architect & Product Manager. Han skal især beskæftige sig med udviklingen af AI-Services og AI-Agenter i og omkring Business Central. Han kommer fra en stilling som Lead Data & Analytics hos IBM. Han er uddannet MSc. i softwareudvikling fra ITU. Han har tidligere beskæftiget sig med Data og BI hos KMD og Seges Innovation. Nyt job

    Mikkel Bernt Buchvardt

    Elbek & Vejrup A/S

    Guardsix har pr. 1. april 2026 ansat Annbritt Andersen som Global Chief Revenue Officer (CRO). Hun skal især beskæftige sig med at geare organisationen til en markant skalering i Europa. Hun har tidligere beskæftiget sig med globale kommercielle strategier for nogle af branchens allerstørste spillere, herunder Microsoft. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. juni 2026 ansat Kristina Svingel Jeppesen som bogholder ved netIP's kontor i Thisted. Hun kommer fra en stilling som Kontorassistent hos DFI Geisler. Nyt job
    Pinksky har pr. 1. maj 2026 ansat Alexander Skou Henkel, 39 år,  som Rådgivende konsulent. Han skal især beskæftige sig med optimering af forretningsprocesser i Microsoft platformen. Han kommer fra en stilling som IT forretningskonsulent hos Evobis ApS. Han har tidligere beskæftiget sig med forretningsudvikling i Microsoft platformen. Nyt job