Google nedlægger totalt forbud mod annoncering for kryptovalutaer og relaterede produkter på det gigantiske site. Men der er lidt tid at løbe på, for forbuddet træder først i kraft om nogle måneder.
Det er slut med at annoncere for kryptovalutaer og relaterede produkter på Googles gigant-site.
Sådan lyder det fra Googles moderselskab, Alphabet Inc, der dermed følger i kølvandet på Facebook, som i januar meddelte, at der var et lignende forbud på vej.
Der er dog lidt tid at køre på stadig for sælgere af kryptovaluta. Google-forbuddet træder nemlig først i kraft til juni.
Konkret vil Google fra juni ikke lægge plads til annoncer for uregulerede eller spekulative, finansielle produkter som binære optioner, spread betting og kryptovalutaer, fremgår det af selskabets opdaterede såkaldte products policy.
Den finder du her:
New restrices financial products policy. Med beslutningen samordner Google annoncer for kryptovaluta og lignende med annoncer for eksempelvis phishing, malware og andet farligt gods.
Det sker efter, at kryptovaluta for alvor kom på dagsordenen mod slutningen af sidste år, da bitcoin pludselig begyndte at stige eksplosivt i værdi.
Siden er værdien faldet til mere moderate højder. De store svingninger har blot underbygget, at kryptovalutaerne er ekstremt volatile og risikobetonede.
Læs også: Finansfolk advarer mod kryptovaluta - er der noget om snakken? Eller kan bitcoin blive fremtidens store valuta?Farlige annoncerI en blogpost - som du
finder her - meddeler Google, at selskabet i fjor fjernede 3,2 milliarder annoncer, som var i strid med selskabets retningslinier for annoncering.
Det svarer til næsten 100 annoncer i sekundet året rundt, og det er næsten det dobbelte antal i forhold til 2016, hedder det.
“Det betyder, at vi er i stand til at blokere for langt størstedelen af de annoncer, der giver en dårlig oplevelse,” lyder det fra Google.
Selskabet peger som eksempler på dårlige annoncer, der bliver fjernet, på annoncer for phishing og malware med inficerede links (‘malvertising,’ kalder Google det selv).
“Vi har blokeret for 79 millioner annoncer, der har forsøgt at lokke folk over på malware-inficerede sites, og vi har fjernet 66 millioner ‘trick-to-click’-annoncer samt 48 millioner annoncer, der har forsøgt at få brugerne til at installere uønsket software,” lyder det fra Google.
Læs også:Disse fem kilder giver kryptovalutaerne deres enorme værdi - også selv om de ikke er bundet op på banker og samfund
Harvard-professor med dyster bitcoin-spådom: “Om 10 år er en bitcoin nok 100 dollar værd - ikke 100.000”Tidligere Mærsk-folk vil revolutionere shipping-branchen med blockchain: Skal rejse 150 millioner via ny kryptovalutaHer er kryptovalutaernes store problem ... men der skal nok komme en løsning