Google: Slut med annoncer for kryptovalutaer hos os

Google nedlægger totalt forbud mod annoncering for kryptovalutaer og relaterede produkter på det gigantiske site. Men der er lidt tid at løbe på, for forbuddet træder først i kraft om nogle måneder.

Artikel top billede

(Foto: Dan Jensen)

Det er slut med at annoncere for kryptovalutaer og relaterede produkter på Googles gigant-site.

Sådan lyder det fra Googles moderselskab, Alphabet Inc, der dermed følger i kølvandet på Facebook, som i januar meddelte, at der var et lignende forbud på vej.

Der er dog lidt tid at køre på stadig for sælgere af kryptovaluta. Google-forbuddet træder nemlig først i kraft til juni.

Konkret vil Google fra juni ikke lægge plads til annoncer for uregulerede eller spekulative, finansielle produkter som binære optioner, spread betting og kryptovalutaer, fremgår det af selskabets opdaterede såkaldte products policy.

Den finder du her: New restrices financial products policy.

Med beslutningen samordner Google annoncer for kryptovaluta og lignende med annoncer for eksempelvis phishing, malware og andet farligt gods.

Det sker efter, at kryptovaluta for alvor kom på dagsordenen mod slutningen af sidste år, da bitcoin pludselig begyndte at stige eksplosivt i værdi.

Siden er værdien faldet til mere moderate højder. De store svingninger har blot underbygget, at kryptovalutaerne er ekstremt volatile og risikobetonede.

Læs også: Finansfolk advarer mod kryptovaluta - er der noget om snakken? Eller kan bitcoin blive fremtidens store valuta?

Farlige annoncer

I en blogpost - som du finder her - meddeler Google, at selskabet i fjor fjernede 3,2 milliarder annoncer, som var i strid med selskabets retningslinier for annoncering.

Det svarer til næsten 100 annoncer i sekundet året rundt, og det er næsten det dobbelte antal i forhold til 2016, hedder det.

“Det betyder, at vi er i stand til at blokere for langt størstedelen af de annoncer, der giver en dårlig oplevelse,” lyder det fra Google.

Selskabet peger som eksempler på dårlige annoncer, der bliver fjernet, på annoncer for phishing og malware med inficerede links (‘malvertising,’ kalder Google det selv).

“Vi har blokeret for 79 millioner annoncer, der har forsøgt at lokke folk over på malware-inficerede sites, og vi har fjernet 66 millioner ‘trick-to-click’-annoncer samt 48 millioner annoncer, der har forsøgt at få brugerne til at installere uønsket software,” lyder det fra Google.

Læs også:

Disse fem kilder giver kryptovalutaerne deres enorme værdi - også selv om de ikke er bundet op på banker og samfund

Harvard-professor med dyster bitcoin-spådom: “Om 10 år er en bitcoin nok 100 dollar værd - ikke 100.000”

Tidligere Mærsk-folk vil revolutionere shipping-branchen med blockchain: Skal rejse 150 millioner via ny kryptovaluta

Her er kryptovalutaernes store problem ... men der skal nok komme en løsning

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Se alle vores events inden for it

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Bid Support Specialist (Maternity Cover)

    Københavnsområdet

    Capgemini Danmark A/S

    Enterprise Architect - Data Intelligence Platform

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Cyberdivisionen søger IT-Supporter til Lokal IT Støtte på Aalborg Kaserne

    Nordjylland

    Banedanmark

    Løsningsarkitekt til IT-udvikling

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil