Facebook hårdt ramt af data-skandale: Er der øget kontrol og lov-stramninger på vej efter misbrug af 50 millioner brugeres data?

Facebook er hårdt ramt, efter det er kommet frem, at data på 50 millioner brugere uretmæssigt blev anvendt i den amerikanske valgkamp.

Artikel top billede

Facebook er hårdt ramt på både markedsværdi og omdømme, efter det er kommet frem, at data på 50 millioner amerikanske brugere er blevet anvendt i den amerikanske valgkamp uden deres vidende.

Aktiekursen er faldet for første gang i flere år, hvilket har høvlet næsten 40 milliarder dollar af Facebooks markedværdi. Og omdømmet er hårdt ramt.

Hele balladen udspringer af, at det amerikanske analysehus Cambridge Analytica under valgkampen frem mod det amerikanske præsidentvalg for godt et år siden, huggede data på de 50 millioner amerikanere fra deres Facebook-profiler.

Hensigten var at udnytte disse data til at udvikle et program, som kunne forudsige deres handlingsmønstre og valg.

Cambridge Analytica solgte siden dette program til Donald Trumps valg-organisation, skriver New York Times.

Cambridge Analytica afviser alle beskyldningerne.

I denne pressemeddelelse skriver selskabet, at det i 2014 'modtog Facebook-data og derivater af Facebook-data fra et selskab ved navn GSR, som vi samarbejde med i god tro med henblik på lovligt at levere data til research.'

’Et systemisk problem’

For Facebook kan sagen blive alvorlig. Allerede nu risikerer selskabet kæmpebøder og øget gennemgang, og analytikere peger på, at Facebook har ‘systemiske problemer’ med sin forretningsmodel.

Også EU meddeler, at man vil undersøge sagen nærmere, da der kan være tale om en krænkelse af europæisk privacy-lovgivning.

“Denne hændelse kan skabe et alvorligt pr-mæssigt blåt øje for Facebook og kan føre til øget lovmæssig kontrol,” siger Wells Fargo-analytiker Peter Stabler til Reuters.

News York Times skrev mandag, at Facebooks sikkerhedschef, Alex Stamos, forlader virksomheden til sommer på grund af uenighed om, hvordan selskabet skal tackle sin rolle i spredning af fake news og misinformation.

Ifølge avisen afspejler hans exit ‘øget spænding’ i selskabets ledelse over spørgsmålet om, hvorvidt Facebook skal være åben om eksempelvis staters misbrug af selskabets platform.

Læs også:

Der er ingen vej udenom: Google, Facebook og Amazon skal reguleres

"Facebook ville være bedre end mine kollegaer til at gætte personlige ting om mig, efter jeg havde liket 10 ting"

EU på vej med nye regler: Apple, Google og Amazon skal tvinges til at give indblik i deres ranking-regler

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Capgemini Danmark A/S

    Open Application (Denmark)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Capgemini Danmark A/S

    Salesforce CTO - Nordics (Denmark)

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Test Consultant

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Thea Scheuer Gregersen som Finace accountant. Hun skal især beskæftige sig med håndteringer af bl.a. bogføring og finansiel rapportering på tværs af selskaberne. Hun er uddannet Bachelor´s degree i Business Administration & Economics og en Master of Sustainable Business degree. Nyt job

    Thea Scheuer Gregersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil