EU på vej med nye regler: Apple, Google og Amazon skal tvinges til at give indblik i deres ranking-regler

EU arbejder på et nyt regelsæt, der sigter mod at tvinge de store online-platforme til at give indblik i, hvordan de ranker søgeresultater.

Artikel top billede

EU er i gang med at forberede et nyt regelsæt, der skal regulere den måde, hvorpå de store online-platforme arbejder med deres tusindvis af mindre underleverandører.

Konkret sigter det nye regelsæt mod at tvinge store onlineplatforme inden for søgninger (altså Google), app-store (altså Google og Apple) og e-handel (altså Amazon og eBay) til at give underleverandørerne og andre øget indblik i, hvordan de ranker og filtrerer søgeresultaterne på de store platforme.

Det er i dag nemlig i vid udstrækning uklart for underleverandørerne - som jo er dem, der fylder de store platforme op med varer - hvordan de får en god placering, når en mulig kunde søger på en vare, som de kan levere.

Det giver de store platforme en meget stor magt i forhold til de mindre underleverandører - som ligeledes kan blive fjernet, de-listet eller skubbet helt ned i bunden af søgelisterne.

Ifølge Reuters sigter EU-arbejdet mod at ‘adressere potentielt farlige handels-praksisser’ hos de store online-platforme.

Det ligger desuden i kortene, at der med reglerne skal etableres faste og anvendelige klage-ordninger for underleverandører, som ikke føler sig ordentligt behandlet.

De store selskaber kan have ‘overlegen forhandlingsstyrke over deres forretningspartnere, hvilket giver dem mulighed for at handle på en måde, der kan skade de virksomheder, der anvender dem,” hedder det i udkastet ifølge Reuters.

’Vigtigste parametre'

Ifølge udkastet vil EU således tvinge de online-platformene til på forhånd at specificere deres ‘vigtigste parametre i bestemmelsen af ranking-position.’

Det kan blandt andet inkludere ‘specifikke signaler, som er indarbejdet i algoritmer’ samt hvad der ligger til grund for eventuel justering af placeringerne eller degradering af de pågældende virksomheder, hedder det.

Det understreges dog, at EU ikke vil tvinge nogen af de store online-selskaber til at afsløre deres forretningsmæssigt afgørende algoritmer, som andre altså ikke skal have indblik.

De skal derimod alene tvinges til at levere beskrivelser af deres fremgangsmåde og de overordnede ting, som ligger til grund for, hvordan underleverandørerne indplaceres på listerne.

Eksempelvis skal de beskrive ‘hvordan og i hvor høj grad de relevante ranking-mekanismer inddrager kvaliteten af produktet og de tilbudte tjenester.’

EU vil også tvinge online-platformen til altid at give mindst 15 dages varsel på eventuelle ændringer i ‘terms and conditions,’ ligesom de skal tvinges til altid at give en individuel forklaring på årsagerne til, at en underleverandører blive delisted eller suspenderet.

Ifølge Reuters vil EU præsentere det nye regel-udkast til april. Dernæst skal udkastet gennem hele EU-møllen, inden det eventuelt vedtages som lov.

Læs også:

Der er ingen vej udenom: Google, Facebook og Amazon skal reguleres

EU går ind i Apples kæmpe-opkøb af europæisk musik-tjeneste: "Kan have væsentlig negativ indvirkning på konkurrencen i EU"

EU's milliardsag om Google Search afgjort: Men EU's afgørelse indeholder flere svagheder, så sagen er næppe slut

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car