Facebook-data om 2,7 millioner EU-borgere er uretmæssigt blevet delt med Cambridge Analytica

Millioner af europæiske Facebook-brugere er af berørt Cambridge Analytica-skandalen. Blandt dem er 41.820 danskere Facebook-brugere.

Artikel top billede

(Foto: Photo by William Iven on Unsplash)

Facebook har bekræftet, at data på i alt 2,7 millioner europæiske borgere er blevet delt uretmæssigt med den kontroversielle virksomhed Cambridge Analytica.

Det oplyser EU-kommisionen ifølge nyhedsbureauet Reuters.

"Facebook har bekræftet overfor os, at data på op mod 2,7 millioner europæere - eller folk med bopæl i EU - på uretmæssigvis har fået deres data delt med Cambridge Analytica," oplyser en talsmand for kommisionen til Reuters.

EU-Kommisionen oplyser, at den torsdag modtog et brev med oplysningerne fra Facebook, og i den kommende tid vil kommissionen presse på at få flere detaljer om de data, der er blevet delt om EU-borgerne.

Læs også: Facebook vil udrulle EU's skrappe GDPR-regler til alle Facebook-brugere i verden

41.820 danskere er berørt

Torsdag kunne det danske nyhedsbureau Ritzau desuden oplyse, at 41.820 danske Facebook-brugere kan have fået delt deres data med Cambridge Analytica.

Der er dog kun syv danskere, som har har downloadet den omdiskuterede app, som Cambridge Analytica har brugt til at høste data med.

Appen giver dog ikke blot adgang til data om den person der downloade den, men også til den persons Facebook-venner.

Når tallet så alligevel når op på 41.820 danskere, kan forklaringen være, at data om danskerne ikke blot er blevet høstet af de syv danske profiler, men også af en lang række udenlandske profiler med danske Facebook-venner.

Læs også:
Datatilsynet melder pas: Vil ikke undersøge misbrug af danske Facebook-oplysninger

Har du også undret dig over Facebooks foruroligende præcise venneforslag? Dette kan være den hemmelige forklaring på fænomenet

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

    Birthe Kamstrup

    Norriq Danmark A/S