SAP ændrer betalings-betingelser efter licens-dom: Nu kan du afregne på en helt ny måde

SAP indfører nye betalings-betalingelser efter opsigtsvækkende dom sidste år skabte stor usikkerhed blandt brugerne.

Godt et år efter en opsigtsvækkende licensdom indfører SAP nye betalingsbetingelser, som gør det muligt for brugerne at afregne på en helt ny måde.

SAP indfører nemlig muligheden for at betale per registrering i selskabets software, når den anvendes via tredjepart-apps eller -services - og ikke som hidtil per registreret bruger.

Samtidig bedyrer det tyske selskab, at det vil bygge en mur mellem salgs-afdelingen og den afdeling, der står for licens-audits.

Det skal en gang for alle lukke risikoen for, at kunder føler sig ‘truet’ af SAP’s salgsfolk i forhandlingssituationer til at give sig af frygt for, at der kan komme store licens-audits, hvis ikke de makker ret.

Ændringen i betalings-betingelserne er en direkte konsekvens af SAP strid med selskabets Diageo, der står bag blandt andet Smirnoff-vodka og Guiness-øl.

Striden resulterede i en dom i februar i fjor -som faktisk dengang faldt ud i SAP’s favør.
Dommen fastslog, at man skal betale licens til SAP, selv hvis man blot anvender en relateret applikation med inddirekte brug af SAP-data.

Det betød, at man med dommen risikerede at skulle betale SAP et licens-beløb for hver eneste kunde, som besøger en online-butik, hvis virksomheden altså har integreret kunde-rettede systemer med en SAP-database.

Det kan du læse mere om her: Opsigtsvækkende licens-dom: Regningen for dine SAP-installationer kan pludselig eksplodere.

Det udløste en uholdbar situation for SAP med stor usikkerhed og forvirring blandt selskabets kunder.

Ifølge SAP er det da også tydeligt i dag, at brugerne anvender ERP-systemer på en anden måde end tidligere - eksempelvis på måder, hvor det er umuligt at begrænse det specifikke antal slutbrugere til eksempelvis bestemte afdelinger.

Og derfor er det nødvendigt, at afregnings-metoderne bliver reguleret, så de er tidssvarende.

“Kunder anvender i dag vores ERP-systemer og den digitale kerne på en helt ny måde,” lyder det fras SAP’s direktør for forretnings-udvikling, Hala Zeine.

Hun siger til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau, at der har været ‘nogen forvirring’ om priserne i kølvandet på dommen.

“Det har været en kilde til frustrationer, fordi pris-fastsættelsen og aftalerne har været bygget ud fra den gamle måde at anvende ERP på,” siger hun.

Ifølge hende er ‘den gamle måde’ den mest udbredt metode, hvor bestemte brugere betaler for adgang til systemerne ‘per seat.’

“Men i en tid præget af digital transformation, linker vi IoT-systemer og bots og andre systemer til ERP-systemerne og beder ERP-systemet om at arbejde for dig,” siger Hala Zeine.

Med den nye betalings-ordning vil SAP gøre det muligt at køb en licens til indirekte adgang til systemet baseret på typen af adgang og antallet af registreringer i kernen af SAP-systemet.

I alt har SAP defineret ni forskellige registrerings-typer, som hver især er defineret ud fra værdiskabelsen for kunderne.

De er (med SAP’s egne definitioner på engelsk):

- Sales document line item.

- Invoice document line item.

- Purchase document line item.

- Service and maintenance document.

- Manufacturing document.

- Quality management document.

- Time management document.

- Financial document line item.

- Material document line item.

De to sidste på listen kommer til at koste en femtedel af de øvrige, da de ifølge SAP skaber mindre værdi for kunderne end de øvrige.

“Med den nye model har kunderne et valg. De kan fortsætte med at gøre, hvad de hidtil har gjort med eksisterende kontrakter og priser, men de har også mulighed for at modernisere og overgå til en mere forudsigelig og transparent metode,” lyder det fra SAP.

Læs også: Opsigtsvækkende licens-dom: Regningen for dine SAP-installationer kan pludselig eksplodere.




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Dibs Payment Services A/S
Betalingssystemer til e-handel og detailhandel.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere






Premium
Udbetaling Danmark skal forhandle om mulig kompensation med Netcompany til efteråret
Interview: Inden årsskiftet står det klart, om Netcompany skal kompensere Udbetaling Danmark for de startvanskeligheder, der har været i forbindelse med det nye boligstøttesystem. "Jeg kan hverken be- eller afkræfte, at vi kommer til at bede om et pengebeløb fra Netcompany," lyder det fra Søren Eismark, underdirektør i ATP, som står bag Udbetaling Danmark.
Computerworld
Ny-opdaget malware blokerer programmer som forsøger at slette den: Særligt windows 10 er ramt
En ny type malware er blevet opfanget, der både overvåger din computer og generer falske reklameindtægter til bagmændende. Og så har den en forkærlighed for Windows 10.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Står din infrastruktur i vejen for virksomhedens udvikling? … her er de 10 vigtigste overvejelser
Oplever du, at din virksomheds it-infrastruktur er en stopklods for udviklingen af forretningen, digitalisering og konkurrencekraft? Måske er svaret hyperkonvergeret infrastruktur, hvor software og hardware smelter sammen i én konkurrencedygtig enhed, som er nem at administrere. Men der er 10 meget vigtige overvejelser at gøre sig, før man vælger en løsning. Læs dette whitepaper fra Lenovo og bliv klædt bedre på til at vælge rigtigt. 10 Key Considerations for Selecting Hyper-Converged Infrastructure - What to Know Before You Choose a Solution, Lenovo, 18 sider på engelsk.