SAP ændrer betalings-betingelser efter licens-dom: Nu kan du afregne på en helt ny måde

SAP indfører nye betalings-betalingelser efter opsigtsvækkende dom sidste år skabte stor usikkerhed blandt brugerne.

Artikel top billede

Godt et år efter en opsigtsvækkende licensdom indfører SAP nye betalingsbetingelser, som gør det muligt for brugerne at afregne på en helt ny måde.

SAP indfører nemlig muligheden for at betale per registrering i selskabets software, når den anvendes via tredjepart-apps eller -services - og ikke som hidtil per registreret bruger.

Samtidig bedyrer det tyske selskab, at det vil bygge en mur mellem salgs-afdelingen og den afdeling, der står for licens-audits.

Det skal en gang for alle lukke risikoen for, at kunder føler sig ‘truet’ af SAP’s salgsfolk i forhandlingssituationer til at give sig af frygt for, at der kan komme store licens-audits, hvis ikke de makker ret.

Ændringen i betalings-betingelserne er en direkte konsekvens af SAP strid med selskabets Diageo, der står bag blandt andet Smirnoff-vodka og Guiness-øl.

Striden resulterede i en dom i februar i fjor -som faktisk dengang faldt ud i SAP’s favør.
Dommen fastslog, at man skal betale licens til SAP, selv hvis man blot anvender en relateret applikation med inddirekte brug af SAP-data.

Det betød, at man med dommen risikerede at skulle betale SAP et licens-beløb for hver eneste kunde, som besøger en online-butik, hvis virksomheden altså har integreret kunde-rettede systemer med en SAP-database.

Det kan du læse mere om her: Opsigtsvækkende licens-dom: Regningen for dine SAP-installationer kan pludselig eksplodere.

Det udløste en uholdbar situation for SAP med stor usikkerhed og forvirring blandt selskabets kunder.

Ifølge SAP er det da også tydeligt i dag, at brugerne anvender ERP-systemer på en anden måde end tidligere - eksempelvis på måder, hvor det er umuligt at begrænse det specifikke antal slutbrugere til eksempelvis bestemte afdelinger.

Og derfor er det nødvendigt, at afregnings-metoderne bliver reguleret, så de er tidssvarende.

“Kunder anvender i dag vores ERP-systemer og den digitale kerne på en helt ny måde,” lyder det fras SAP’s direktør for forretnings-udvikling, Hala Zeine.

Hun siger til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau, at der har været ‘nogen forvirring’ om priserne i kølvandet på dommen.

“Det har været en kilde til frustrationer, fordi pris-fastsættelsen og aftalerne har været bygget ud fra den gamle måde at anvende ERP på,” siger hun.

Ifølge hende er ‘den gamle måde’ den mest udbredt metode, hvor bestemte brugere betaler for adgang til systemerne ‘per seat.’

“Men i en tid præget af digital transformation, linker vi IoT-systemer og bots og andre systemer til ERP-systemerne og beder ERP-systemet om at arbejde for dig,” siger Hala Zeine.

Med den nye betalings-ordning vil SAP gøre det muligt at køb en licens til indirekte adgang til systemet baseret på typen af adgang og antallet af registreringer i kernen af SAP-systemet.

I alt har SAP defineret ni forskellige registrerings-typer, som hver især er defineret ud fra værdiskabelsen for kunderne.

De er (med SAP’s egne definitioner på engelsk):

- Sales document line item.

- Invoice document line item.

- Purchase document line item.

- Service and maintenance document.

- Manufacturing document.

- Quality management document.

- Time management document.

- Financial document line item.

- Material document line item.

De to sidste på listen kommer til at koste en femtedel af de øvrige, da de ifølge SAP skaber mindre værdi for kunderne end de øvrige.

“Med den nye model har kunderne et valg. De kan fortsætte med at gøre, hvad de hidtil har gjort med eksisterende kontrakter og priser, men de har også mulighed for at modernisere og overgå til en mere forudsigelig og transparent metode,” lyder det fra SAP.

Læs også: Opsigtsvækkende licens-dom: Regningen for dine SAP-installationer kan pludselig eksplodere.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Conscia

    Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

    Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Operations Engineer til drift af infrastruktur

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    IT Manager

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job