Stort galleri:Tag med til kåringen af Årets CIO 2021 - og se hvordan Morten Holm Christiansen blev udnævnt

Artikel top billede

SAP ændrer betalings-betingelser efter licens-dom: Nu kan du afregne på en helt ny måde

SAP indfører nye betalings-betalingelser efter opsigtsvækkende dom sidste år skabte stor usikkerhed blandt brugerne.

Godt et år efter en opsigtsvækkende licensdom indfører SAP nye betalingsbetingelser, som gør det muligt for brugerne at afregne på en helt ny måde.

SAP indfører nemlig muligheden for at betale per registrering i selskabets software, når den anvendes via tredjepart-apps eller -services - og ikke som hidtil per registreret bruger.

Samtidig bedyrer det tyske selskab, at det vil bygge en mur mellem salgs-afdelingen og den afdeling, der står for licens-audits.

Det skal en gang for alle lukke risikoen for, at kunder føler sig ‘truet’ af SAP’s salgsfolk i forhandlingssituationer til at give sig af frygt for, at der kan komme store licens-audits, hvis ikke de makker ret.

Ændringen i betalings-betingelserne er en direkte konsekvens af SAP strid med selskabets Diageo, der står bag blandt andet Smirnoff-vodka og Guiness-øl.

Striden resulterede i en dom i februar i fjor -som faktisk dengang faldt ud i SAP’s favør.
Dommen fastslog, at man skal betale licens til SAP, selv hvis man blot anvender en relateret applikation med inddirekte brug af SAP-data.

Det betød, at man med dommen risikerede at skulle betale SAP et licens-beløb for hver eneste kunde, som besøger en online-butik, hvis virksomheden altså har integreret kunde-rettede systemer med en SAP-database.

Det kan du læse mere om her: Opsigtsvækkende licens-dom: Regningen for dine SAP-installationer kan pludselig eksplodere.

Det udløste en uholdbar situation for SAP med stor usikkerhed og forvirring blandt selskabets kunder.

Ifølge SAP er det da også tydeligt i dag, at brugerne anvender ERP-systemer på en anden måde end tidligere - eksempelvis på måder, hvor det er umuligt at begrænse det specifikke antal slutbrugere til eksempelvis bestemte afdelinger.

Og derfor er det nødvendigt, at afregnings-metoderne bliver reguleret, så de er tidssvarende.

“Kunder anvender i dag vores ERP-systemer og den digitale kerne på en helt ny måde,” lyder det fras SAP’s direktør for forretnings-udvikling, Hala Zeine.

Hun siger til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau, at der har været ‘nogen forvirring’ om priserne i kølvandet på dommen.

“Det har været en kilde til frustrationer, fordi pris-fastsættelsen og aftalerne har været bygget ud fra den gamle måde at anvende ERP på,” siger hun.

Ifølge hende er ‘den gamle måde’ den mest udbredt metode, hvor bestemte brugere betaler for adgang til systemerne ‘per seat.’

“Men i en tid præget af digital transformation, linker vi IoT-systemer og bots og andre systemer til ERP-systemerne og beder ERP-systemet om at arbejde for dig,” siger Hala Zeine.

Med den nye betalings-ordning vil SAP gøre det muligt at køb en licens til indirekte adgang til systemet baseret på typen af adgang og antallet af registreringer i kernen af SAP-systemet.

I alt har SAP defineret ni forskellige registrerings-typer, som hver især er defineret ud fra værdiskabelsen for kunderne.

De er (med SAP’s egne definitioner på engelsk):

- Sales document line item.

- Invoice document line item.

- Purchase document line item.

- Service and maintenance document.

- Manufacturing document.

- Quality management document.

- Time management document.

- Financial document line item.

- Material document line item.

De to sidste på listen kommer til at koste en femtedel af de øvrige, da de ifølge SAP skaber mindre værdi for kunderne end de øvrige.

“Med den nye model har kunderne et valg. De kan fortsætte med at gøre, hvad de hidtil har gjort med eksisterende kontrakter og priser, men de har også mulighed for at modernisere og overgå til en mere forudsigelig og transparent metode,” lyder det fra SAP.

Læs også: Opsigtsvækkende licens-dom: Regningen for dine SAP-installationer kan pludselig eksplodere.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Webinar: Tør du håndtere cyberberedskabet på egen hånd?

Der er akut behov for at øge visibilitet, indsigt og overblik, hvis man som virksomhed skal have en chance for at afværge og minimere skaden ved cyberangreb. Trusselsbilledet udvikler sig imidlertid så hastigt, at opgaven let vokser selv større virksomheder, med en eller flere dedikerede IT-sikkerhedsansvarlige, over hovedet. Bliv klogere på dette seminar.

22. september 2021 | Læs mere


GDPR i dagligdagen: Vedligeholdelse og tilsyn

Det er efterhånden ved at være noget tid siden, at vi blev introduceret til GDPR, og alle organisationer har med tiden fået styr på dataflow og håndteringen af persondata i organisationen. Mange valg har skulle træffes og det har krævet mange ressourcer. Få overblik over de seneste nye tiltag og udmeldinger fra Datatilsynet samt overblik over de seneste regler, og hvordan du håndterer dem.

23. september 2021 | Læs mere


Årets CISO 2021

I både offentlige og private organisationer er der behov for at uddanne, rekruttere og fastholde de bedste it-sikkerhedsfolk, fordi sikkerhedsudfordringerne konstant forandres. Derfor sætter vi fokus på best practice inden for it-sikkerhed, og vi vil samtidig fremhæve de personer i Danmark, der gør et ekstra stykke arbejde for at styrke den digitale sikkerhed. Vi hylder derfor årets CISO 2021 på denne konference.

05. oktober 2021 | Læs mere






Premium
Kæmpe it-problemer i det danske skattevæsen: Har kun kortlagt it-beredskabet for syv ud af 230 it-systemer
Statsrevisorerne skyder en sønderlæmmende kritik af Skatteministeriets it-beredskab af sted. It-beredskabet for kritiske forretningsprocesser "er utilfredsstillende og utilstrækkeligt," lyder det. I værste fald kan det ende med, at staten ikke kan opkræve skatter og afgifter, udbetale løn, SU, sociale ydelser og pension.
CIO
“Der har simpelthen været for få gråhårede medarbejdere involveret i den her udviklingsproces. Folk der ved, hvad der skal til”
"Vi havde ansat nogle unge mennesker i sandaler og med langt skæg for at bryde med det traditionelle it-setup. De her vakse unge mennesker fik også ret hurtigt bygget en supersmart applikation til virksomheden. Men den brager ned, da vi ruller den ud, og den fylder cirka 1,5 procent af alle transaktioner."
Job & Karriere
35-årig kvinde gik amok på hjemmekontoret efter fyring: ”De fjernede ikke min adgang, så jeg slettede p-drevet lol”
En 35-årig kvinde står anklaget for at have slettet 21,3 gigabyte data fra fællesdrevet efter, at hun blev fyret. Nu risikerer hun op til 10 års fængsel.
White paper
Kom på flere e-handelsplatforme uden besvær – og sæt fart i dit salg!
Der er store fordele ved at være på flere e-handelskanaler – men potentielt også mere besvær. I dette whitepaper kan du læse, hvordan du optimerer indsatsen og samler det hele i én platform.