Amazon Web Services er nu at finde i toppen af det ikoniske Codanhus i København på grænsen til Frederiksberg.

Amazon Web Services åbner i Danmark - men hvad er ambitionen? "Vi vil gerne bedømmes på antallet af gode historier, der kommer fra vores kunder"

Amazon Web Services er nu fysisk tilstede i Danmark. Cloud-giganten vil ikke ud med konkrete tal for, hvornår det danske kontor er en succes. "Vi vil gerne bedømmes på antallet af gode historier, der kommer fra vores kunder," lyder det i stedet.

Amazon Web Services (AWS) brager nu for alvor ind på det danske marked med åbningen af et nyt kontor i Codanhuset og en ambitionen om både at få fat i landets største virksomheder samt de danske start up-virksomheder.

Det kan du læse mere om her: Amazons kæmpe cloud-forretning åbner i Danmark: Her er selskabets planer med AWS i Danmark.

Det skal ifølge Darren Mowry, der er chef for Business Development i Europa for AWS, ske ved, at tilbyde de danske kunder "den mest komplette og udviklede cloud-service, der findes."

Verdens største leverandør af cloud-løsninger er dog knap så meddelsom, når der skal opstilles konkrete mål for den danske tilstedeværelse, ligesom selskabet heller ikke vil oplyse, hvor mange medarbejdere der skal arbejde på kontoret i København.

"Hvis jeg siger, at succes i Danmark er lig med en omsætning af en bestemt størrelse eller et bestemt antal medarbejdere, så fjerner vi kunden fra ligningen. Derfor er vi meget forsigtige med at sætte mål, der fjerner kunden fra ligningen. Vi vil gerne bedømmes på antallet af gode historier, der kommer fra vores kunder," lyder det fra Darren Mowry, der fortsætter:

"Forhåbentlig kan vi over tid sige, at vores kunder er tilfredse med det, vi laver, men ikke kun fordi vi sænker priserne og kompleksiteten, men fordi vi giver dem muligheden for at gøre ting, som de ikke har haft mulighed før."

Ønsker ikke en bestemt markedsandel
De kunder, der skal levere de positive historier, som AWS drømmer om, er blandt andet virksomheder som Ørsted, Danske Bank og Joe & The Juice.

Med en erklæret ambition om både at få fat i store og små danske virksomheder vil det derfor også være oplagt at tro, at AWS nøje har målt på, hvor store markedsandele virksomheden i dag har på det danske marked, og hvor meget markedsandelen skal forøges, men sådan forholder det sig ikke, ifølge Darren Mowry.

Hvor stor en markedsandel har AWS på det danske marked?

"Det er et udfordrende spørgsmål, for vi måler ikke vores markedsandel. Markedsandel er et meget flyvsk ord at bruge på cloud-markedet i øjeblikket, fordi en cloud-tjeneste kan betyde 1000 ting for 1000 forskellige folk, så vores mål er ikke en bestemt markedsandel. Vores mål er at være en kunde-besat platform, som får nye kunder, og som skaber nogle af de bedste kundeoplevelser. Vi tror på, at vi har et forspring på det globale marked, men vi har ikke et bestemt tal, vi skal opnå i forhold til markedsandele. Sådan tænker vi ikke. Vi fokuserer på de gode kundeoplevelser fra dag til dag," siger Darren Mowry.

Hvordan kan AWS så vurdere om målene opnås?


"Vi kigger på at få kunder til platformen. Vi vil tiltrække kunder, og vi vil inspirere alt fra studerende til administrerende direktører. Så vi kigger hele tiden på, hvordan eksempelvis Joe & The Juice får værdi fra vores platform, og hvordan vi kan få dem til at overveje nye ting," siger Darren Mowry.

AWS: Vi har forspring i forhold til konkurrenterne
AWS mener, at selskabet har skabt et forspring på cloud-markedet i forhold til konkurrenterne ved at være first-mover. Den position skal fastholdes med virksomhedens ekstreme kundefokus.

"Da vi begyndte i 2006 forudså vores CEO, Andy Jassy, at vi ville have markedet for os selv i et eller to år, men der endte med at gå seks til syv år, før andre selskaber fandt ud, at det her bliver normen. Nu har de travlt med at dublere vores model, men der er ingen algoritme for erfaring, så vi har et forspring, og hvis vi fortsætter med at fokusere på vores kunder, vil vi fortsat have det forspring," siger Guido Bartels, AWS' nordiske chef.

AWS vil ikke ud med nøgletal
Og det er netop Guido Bartels, der er udset som manden, der skal sikre, at AWS' danske kontor opnår de konkrete mål, som selskabet gør en dyd ud af at hemmeligholde.

Jeg går ikke udfra, at AWS åbner et kontor i Danmark uden at have mål for, hvor mange nye kunder, der skal skaffes?

"Selvfølgelig har Guido Bartels en række KPI’er, han skal leve op til, men dem vil vi ikke ud med," lyder det fra Darren Mowry.

Læs også:

Amazons kæmpe cloud-forretning åbner i Danmark: Her er selskabets planer med AWS i Danmark.

AWS nu på dansk jord: Åbner for at bygge dansk datacenter.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Atomic Software ApS
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Business intelligence: Selvbetjening og automatisering styrker din BI-løsning

En ny generation af løsninger inden for business intelligence og analytics skaber helt nye muligheder for, at man kan anvende analyserne mere aktivt i dagligdagen til at styrke forretningen.

21. august 2018 | Læs mere


Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere






Premium
Margrethe Vestager ramte ikke Google der, hvor det for alvor gør ondt. Men hun kan nå det endnu
ComputerViews: Googles aktionærer havde blot et skuldertræk til overs for EU's rekordstore bøde på 32 milliarder kroner. Her er en række bud på, hvad EU kan gøre, hvis Google og andre tech-giganter skal rammes, hvor det for alvor gør ondt.
Computerworld
Google svarer igen på Vestagers rekordbøde: Truer med at tage betaling for Android
Google kan begynde at tage penge for Android, der indtil nu har været gratis. Den trussel kommer fra Google i kølvandet på selskabets 32 milliarder-store bøde fra EU.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
Du slipper ikke … digitaliseringen rammer også dig og din virksomhed. Men gå ikke i panik, for de fundamentale færdigheder er (næsten) de samme som altid
Hvordan slipper industrivirksomheder i alle størrelser igennem det minefelt af markedskræfter, stadig mere krævende digitale kunder, konkurrencepres og digitale forventninger? Nøglen er at begynde med det fundamentale. Mennesker, smidige processer, digitalt lederskab og tilfredse kunder. Læs dette whitepaper fra Columbus med bidrag fra eksperter og få indsigt i relevant benchmarking. 24 sider på engelsk.