Amazon Web Services er nu at finde i toppen af det ikoniske Codanhus i København på grænsen til Frederiksberg.

Amazon Web Services åbner i Danmark - men hvad er ambitionen? "Vi vil gerne bedømmes på antallet af gode historier, der kommer fra vores kunder"

Amazon Web Services er nu fysisk tilstede i Danmark. Cloud-giganten vil ikke ud med konkrete tal for, hvornår det danske kontor er en succes. "Vi vil gerne bedømmes på antallet af gode historier, der kommer fra vores kunder," lyder det i stedet.

Amazon Web Services (AWS) brager nu for alvor ind på det danske marked med åbningen af et nyt kontor i Codanhuset og en ambitionen om både at få fat i landets største virksomheder samt de danske start up-virksomheder.

Det kan du læse mere om her: Amazons kæmpe cloud-forretning åbner i Danmark: Her er selskabets planer med AWS i Danmark.

Det skal ifølge Darren Mowry, der er chef for Business Development i Europa for AWS, ske ved, at tilbyde de danske kunder "den mest komplette og udviklede cloud-service, der findes."

Verdens største leverandør af cloud-løsninger er dog knap så meddelsom, når der skal opstilles konkrete mål for den danske tilstedeværelse, ligesom selskabet heller ikke vil oplyse, hvor mange medarbejdere der skal arbejde på kontoret i København.

"Hvis jeg siger, at succes i Danmark er lig med en omsætning af en bestemt størrelse eller et bestemt antal medarbejdere, så fjerner vi kunden fra ligningen. Derfor er vi meget forsigtige med at sætte mål, der fjerner kunden fra ligningen. Vi vil gerne bedømmes på antallet af gode historier, der kommer fra vores kunder," lyder det fra Darren Mowry, der fortsætter:

"Forhåbentlig kan vi over tid sige, at vores kunder er tilfredse med det, vi laver, men ikke kun fordi vi sænker priserne og kompleksiteten, men fordi vi giver dem muligheden for at gøre ting, som de ikke har haft mulighed før."

Ønsker ikke en bestemt markedsandel
De kunder, der skal levere de positive historier, som AWS drømmer om, er blandt andet virksomheder som Ørsted, Danske Bank og Joe & The Juice.

Med en erklæret ambition om både at få fat i store og små danske virksomheder vil det derfor også være oplagt at tro, at AWS nøje har målt på, hvor store markedsandele virksomheden i dag har på det danske marked, og hvor meget markedsandelen skal forøges, men sådan forholder det sig ikke, ifølge Darren Mowry.

Hvor stor en markedsandel har AWS på det danske marked?

"Det er et udfordrende spørgsmål, for vi måler ikke vores markedsandel. Markedsandel er et meget flyvsk ord at bruge på cloud-markedet i øjeblikket, fordi en cloud-tjeneste kan betyde 1000 ting for 1000 forskellige folk, så vores mål er ikke en bestemt markedsandel. Vores mål er at være en kunde-besat platform, som får nye kunder, og som skaber nogle af de bedste kundeoplevelser. Vi tror på, at vi har et forspring på det globale marked, men vi har ikke et bestemt tal, vi skal opnå i forhold til markedsandele. Sådan tænker vi ikke. Vi fokuserer på de gode kundeoplevelser fra dag til dag," siger Darren Mowry.

Hvordan kan AWS så vurdere om målene opnås?


"Vi kigger på at få kunder til platformen. Vi vil tiltrække kunder, og vi vil inspirere alt fra studerende til administrerende direktører. Så vi kigger hele tiden på, hvordan eksempelvis Joe & The Juice får værdi fra vores platform, og hvordan vi kan få dem til at overveje nye ting," siger Darren Mowry.

AWS: Vi har forspring i forhold til konkurrenterne
AWS mener, at selskabet har skabt et forspring på cloud-markedet i forhold til konkurrenterne ved at være first-mover. Den position skal fastholdes med virksomhedens ekstreme kundefokus.

"Da vi begyndte i 2006 forudså vores CEO, Andy Jassy, at vi ville have markedet for os selv i et eller to år, men der endte med at gå seks til syv år, før andre selskaber fandt ud, at det her bliver normen. Nu har de travlt med at dublere vores model, men der er ingen algoritme for erfaring, så vi har et forspring, og hvis vi fortsætter med at fokusere på vores kunder, vil vi fortsat have det forspring," siger Guido Bartels, AWS' nordiske chef.

AWS vil ikke ud med nøgletal
Og det er netop Guido Bartels, der er udset som manden, der skal sikre, at AWS' danske kontor opnår de konkrete mål, som selskabet gør en dyd ud af at hemmeligholde.

Jeg går ikke udfra, at AWS åbner et kontor i Danmark uden at have mål for, hvor mange nye kunder, der skal skaffes?

"Selvfølgelig har Guido Bartels en række KPI’er, han skal leve op til, men dem vil vi ikke ud med," lyder det fra Darren Mowry.

Læs også:

Amazons kæmpe cloud-forretning åbner i Danmark: Her er selskabets planer med AWS i Danmark.

AWS nu på dansk jord: Åbner for at bygge dansk datacenter.



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
The New World of Data

Få styr på de nye muligheder og de nyeste tendenser inden for næste generations IT-infrastruktur. Bliv inspireret af de ledende teknologiaktører og hør hvordan TopDanmark og Rambøll har draget fordel af de nye muligheder både i relation til de tekniske og økonomiske aspekter samt en optimeret brugeroplevelse.

25. september 2018 | Læs mere


Kunstig intelligens: Bring din virksomhed ind i fremtiden

På denne konference ser vi nærmere på gode, bæredygtige business cases med kunstig intelligens. Vi zoomer ind på de konkrete teknologier, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

26. september 2018 | Læs mere


Corporate Performance Management - sådan omsætter du strategiske beslutninger til operationelle planer

Den digitale transformation er i gang de danske finans- og økonomiafdelinger. Corporate Performance Management (CPM) er en fællesbetegnelse for de softwareløsninger, der er med til at håndtere og visualisere virksomhedens performance og målopfyldelse. Men hvilke løsninger skal du vælge og hvordan kommer du i gang?

27. september 2018 | Læs mere






Premium
Facebook er virksomheden der kan eje verden, hvis den kommer helskindet igennem sin identitetskrise
Selvom Facebooks aktie er blevet sendt til tælling over sommeren, har den gode odds i fremtiden. Selvskabet har nemlig en unik evne til at navigere igennem kriser.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Hop på digitaliseringstoget nu – få de bedste råd fra eksperterne
Det er ikke længere et spørgsmål om du skal digitalisere, men hvornår du skal digitalisere. Transformationen er i fuld gang og i dette Whitepaper kan du se en rapport, som inkluderer en Q&A med nogle af de mest innovative firmaer i UK. Du kan blandt andet høre eksperternes mening om hvilke teknologier der er vigtige at investere i, og hvordan digital transformation ser ud i deres industri og en perspektivering til hvordan fremtiden kommer til at se ud.