Nye meningsmålinger er skræmmende læsning for Mark Zuckerberg: Brugernes tillid er helt til rotterne

Facebook har opbygget en guldrandet forretning på at få folk til at afgive masser af personligedata frivilligt. Men flere meningsmålinger viser, at virksomheden i øjeblikket er ramt af en tillidskrise.

Artikel top billede

(Foto: © Rick Wilking / Reuters)

Data siges at være den digitale verdens olie, og virksomheder som Facebook og Google har gennem de seneste år været i stand til at opbygge en guldrandet forretning på at sælge annoncer, der målrettes via brugerdata.

Men Cambridge Analytica-skandalen kan betyde, at folk i fremtiden bliver mindre villige til at videregive personlige data til Facebook.

En ny undersøgelse som techmediet Recode har foretaget viser i hvert fald, at Facebook suverænt er den virksomhed, som brugerne har mindst tillid til.

Hele 56 procent af de adspurgte amerikanerne svarer i undersøgelsen, at Facebook er den tech-virksomhed, som de har mindst tillid til at overdrage deres personlige data til.

På anderpladsen kommer Google, som fem procent har udpeget som den virksomhed som de mindst tillid til og på tredjepladsen kommer Uber.

Flere undersøgelser viser det samme

Andre undersøgelser har for nylig vist lignende resultater.

I slutningen af marts viste en undersøgelse foretaget i samarbejde mellem Reuters og meningsmålingsinstituttet Ipsos, at mindre end halvdelen af amerikanerne har tillid til at Facebook overholder gældende databeskyttelseslove.

På samme måde viste en undersøgelse foretaget af den største tyske avis Bild am Sonntag for nylig, at 60 procent af tyskerne frygter at Facebook og andre sociale medier har negativ indflydelse på demokratiet.

Skal genopbygge tillid

Facebook står derfor overfor en stor opgave, hvor tilliden til netværkets brugere skal genoprettes, og tirsdag aften måtte Facebooks stifter Mark Zuckerberg stå skoleret overfor den amerikanske kongres.

Høringen i den amerikanske kongres er en direkte følge af den aktuelle privacy-skandale, hvor det kontroversielle selskab Cambridge Analytica har fået adgang til Facebook-data om 87 millioner borgere.

Til kongreshøringen indledte Mark Zuckerberg derfor med at beklage skandalen og erkende sit ansvar.

"Det var en stor fejl, at vi ikke havde et fuldt overblik over vores ansvar. Og det var min fejl, og det beklager jeg. Jeg startede Facebook, jeg driver det, og jeg er ansvarlig for, hvad der sker," sagde Facebook-stifteren.

Læs også: Mark Zuckerberg stod skoleret: "Hr. Zuckerberg, ville du være tryg ved at fortælle os, hvilket hotel du boede på i aftes?"

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S