Dansk universitet investerer 100 millioner kroner i robotter og ny teknologi

Syddansk Universitet vil bruge 100 millioner kroner i robot-satsning.

Syddansk Universitet sætter 100 millioner kroner af til over de kommende fire år at ‘opbygge faciliteter’ til at ruste virksomheder og studerende til robot-fremtiden.

“SDU satser nu massivt i nye teknologier som hyper-fleksible robotter, virtual reality, smarte materialer og soft robotics,” lyder det fra universitetet.

Universitetet er godt i gang med opbygge det, som det kalder for et ‘Industri 4.0-lab,’ der blandt andet skal udstyres med ‘hyper-fleksible’ robotter, som skal arbejde i selvstændige celler og videreudvikles til selv at kunne træffe beslutninger og kommunikere med hinanden, lyder det fra universitetet.

“Vi vil ryste op i den måde, vi plejer at producere på. Vi skal væk fra linjeproduktion til et celle-baseret produktionsmiljø, som hurtigt kan omstille sig til nye opgaver, håndtere større kompleksitet i opgaverne, og som ikke er så sårbart overfor nedbrud,” lyder det fra Kasper Hallenborg, der er chef for det såkaldte ‘kraftcenter’ på universitetet, i denne pressemeddelelse.

Læs også:

Chef for nyt dansk AI-center advarer: Der er masser af selverklærede eksperter og folk som bluffer derude - sådan afslører du om de faktisk kan noget

Topmøde i Davos: Hvad gør vi med 'Industri 4.0'? Menneskeheden har ikke været igennem noget så omfattende før


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
The New World of Data

Få styr på de nye muligheder og de nyeste tendenser inden for næste generations IT-infrastruktur. Bliv inspireret af de ledende teknologiaktører og hør hvordan TopDanmark og Rambøll har draget fordel af de nye muligheder både i relation til de tekniske og økonomiske aspekter samt en optimeret brugeroplevelse.

25. september 2018 | Læs mere


Kunstig intelligens: Bring din virksomhed ind i fremtiden

På denne konference ser vi nærmere på gode, bæredygtige business cases med kunstig intelligens. Vi zoomer ind på de konkrete teknologier, og eksperterne giver dig gode råd til, hvordan man kan arbejde innovativt og agilt med kunstig intelligens-løsninger.

26. september 2018 | Læs mere


Corporate Performance Management - sådan omsætter du strategiske beslutninger til operationelle planer

Den digitale transformation er i gang de danske finans- og økonomiafdelinger. Corporate Performance Management (CPM) er en fællesbetegnelse for de softwareløsninger, der er med til at håndtere og visualisere virksomhedens performance og målopfyldelse. Men hvilke løsninger skal du vælge og hvordan kommer du i gang?

27. september 2018 | Læs mere






Premium
Facebook er virksomheden der kan eje verden, hvis den kommer helskindet igennem sin identitetskrise
Selvom Facebooks aktie er blevet sendt til tælling over sommeren, har den gode odds i fremtiden. Selvskabet har nemlig en unik evne til at navigere igennem kriser.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
Her er syv job-annoncer der overrasker med helt usædvanlige overskrifter
Der er mange ledige it-job i øjeblikket. It-jobbank har her fundet syv spændende stillinger, der har det til fælles, at annoncen har en utraditionel overskrift.
White paper
Millennials – Kommuniker med den nye generation
Mange virksomheder har en stor udfordring når det gælder Millennials. De er online hele tiden, har sociale medier som omdrejningspunktet i deres hverdag, og har meget høje forventninger til god service. De vægter værdier som tilgængelighed, hurtighed og kontinuitet meget højt, og det skal afspejle sig i den service I som virksomhed yder dem. Det er en del virksomheder slet ikke forberedte på. I dette whitepaper gennemgår vi, hvordan du skal gøre for at kommunikere med den nye generation.