Amazon klar med egen Android-browser: Har i alt stilhed lanceret browseren 'Internet' - som næsten intet fylder

Amazons Internet browser fylder bare en tiendedel af det, som rivalerne tilbyder.

Artikel top billede

Amazon lancerer i al stilhed en mikroskopisk browser-konkurrent til Google og Microsoft

Når et forbruger-produkt med en potentiel bred appel lanceres, bliver den normalt ledsaget af en vis fanfare – især når det er en mastodont som Amazon, der står bag.

Sådan forholder det sig ikke med Amazons nye satsning: En browser til Android-smartphones, som i al ubemærkethed har eksisteret i den indiske afdeling af Googles Play-butik siden marts måned. Det skriver Techcrunch.com.

Selve navnet på Amazons browser kunne ikke være mere generisk. Browseren hedder kort og godt ’Internet’.

Hensigten er at levere en god internetoplevelse de steder, hvor mobildækningen er begrænset.

App'en brander sig selv med sloganet: ”Internet: fast, lite and private”.

Skabt af og til det indiske marked

Når trådløs- eller mobildækning er en mangelvare, betyder programmets størrelse en kæmpemæssig forskel. Her brillerer Amazons nye browser ved kun at fylde 2 MB, markant mindre end det, som eksisterende Android-browsere fylder.

Til sammenligning optager Googles Chrome-browser 21 MB, mens Microsoft Edges og Mozilla Firefox fylder henholdsvis 54,5 og 19,9MB ifølge appFigures. Selv letvægter-browseren Opera vejer i alt 14,7 MB.

Amazons Silk Browser, den der i dag følger eksklusivt med Amazons Fire tablets og TV-dongles, fylder 51,9 MB.

Selvom applikationen er kompakt, rummer den flere brugbare funktioner. En nyhedslæser er bygget ind i app’en, mens den samtidig tilbyder features som tabs, fuldskærmsmode og en ’Incognito’-mode.

Datafortrolighed er også tænkt ind i browseren, som ikke deler persondata med nettets trackere. App’en indeholder, ikke overraskende, et direkte link til Amazons indiske netbutik.

App’en kræver ikke meget af den mobil eller tablet, den skal afvikles på. Den fungerer med Android version 5.0 eller nyere.

Kamp om indien

Amazons nye satsning har indtil videre ikke bredt sig synderligt på det indiske hjemmemarked.

App’en har landet mindre end 1.000 downloads til trods for en positiv bedømmelse på 4,5/5 i Googles Play butik.

Feedback knappen henviser til Amazons indiske afdeling, hvilket indikerer, at det er denne, der står bag den nye browser. Versioneringer i Indiens mange talte sprog mangler dog fortsat.

Amazons fremmer dermed sin position i det hurtigt voksende marked, hvor selskabet for få måneder siden introducerede den stemmestyrede Echo-højtalere i landet. Amazon har ikke knyttet nogen officiel kommentar til det nye produkt endnu.

Både Google og Facebook tilbyder på light-versioner af deres meres populære services. Hos Google lever apps som Maps, YouTube, Assistant og Google i ’Go’-versioner med reduceret funktionalitet og dataforbrug.

Ligeledes tilbyder Facebook ’Lite’-udgaver af deres Facebook og Messenger applikationer.

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension