Artikel top billede

ABB's digitaliseringschef Guido Jouret: Vi sælger dig gerne en robot – men du kan også få den som en tjeneste

"I industrien elsker vi AR. Nu kan du tage de mærkelige briller på, og ingen griner over, at det ser spøjst ud”

Nye forretningsmodeller og fjernstyrede produktionsrobotter leveret 'as a service' er en del af svensk-schweiziske ABB’s fremtid.

Det er helt nye forretningsmodeller, der tænkes i, når den svensk-schweiziske industrigigant ABB ser på sin fremtidige digitalisering.

I et interview med Computersweden forklarer selskabets sdirektør for digitalisering, Guido Jouret, om nogle af perspektiverne.

”Man bemærker det ofte ikke, men digitaliseringens indflydelse på forretningsmodeller er ofte mere omfattende end de enkelte tekniske forandringer”.

Med dette i baghovedet er en ny forretningsmodel fra industrikoncernen eksempelvis blevet til. Guido Jouret kalder det ’Robot as a service”:

"Hvis en virksomhed vil robotisere driften, kan vi tilbyde to løsninger: Vi sælger dig gerne en robot – men du kan også få den 'as a service'."

"I stedet for at købe den, betaler du et månedligt gebyr. Det inkluderer leje, service, monitorering, fjernstyring, reparationer – og når den nærmer sig slutningen af dens levetid, erstatter vi den med en ny,” siger han.

Næste digitaliseringsbølge

Den udvikling er del af det, Guido anser som den anden digitaliseringsbølge.

Første bølge blev hovedsageligt båret af forbrugersiden. En udvikling, som nu stagnerer. Nye smartphones er ikke så transformative mere, mens nye teknologier som Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) ikke har opnået mere end en begrænset succes i spilbranchen.

Guido Jouret mener, at man derimod vil forandre alt i industrien. ”Nu bliver alt påvirket. Nu ændrer industrien sig fundamentalt”.

"I industrien elsker vi AR. Nu du kan tage de mærkelige briller på, og ingen griner over, at det ser spøjst ud”.

Samtidig tror direktøren på, at kunstig intelligens er afgørende for fremtidig automatisering og selvkørende køretøjer. Her siger chefen, at flere opkøb indenfor området er på tapetet, uden dog at afsløre hvilke teknologier han er mest interesseret i.

Etablerede værktøjer fremfor hjemmestrikkede løsninger

ABB’s digitale platform er bygget på bredt udbredte platforme som Microsofts Azure, IBM’s Watson og HPE-værktøjer.

For Jouret har det været vigtigt at benytte sig af etablerede løsninger:

"Mange af vores konkurrenter har valgt at bygge deres software-platform op fra bunden, hvilket betyder, at der er et hav af IOT-platforme derude. Her kommer vi til at se en konsolidering."

Han ser samtidigt en fremtid, hvor samtlige ABB’s forretningsenheder bliver digitaliserede:

"Vi spænder bredt. Ser du på vores 21 forretningsenheder, arbejdes der alle vegne på at etablere digitale løsninger. En udvikling, vi faciliterer i det digitale team. Men hvis du spørger mig, hvor mange der arbejder med digitalisering hos ABB, ved jeg det ærligt talt ikke."




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere