"I industrien elsker vi AR. Nu kan du tage de mærkelige briller på, og ingen griner over, at det ser spøjst ud”

Nye forretningsmodeller og fjernstyrede produktionsrobotter leveret 'as a service' er en del af svensk-schweiziske ABB’s fremtid.

Artikel top billede

ABB's digitaliseringschef Guido Jouret: Vi sælger dig gerne en robot – men du kan også få den som en tjeneste

Det er helt nye forretningsmodeller, der tænkes i, når den svensk-schweiziske industrigigant ABB ser på sin fremtidige digitalisering.

I et interview med Computersweden forklarer selskabets sdirektør for digitalisering, Guido Jouret, om nogle af perspektiverne.

”Man bemærker det ofte ikke, men digitaliseringens indflydelse på forretningsmodeller er ofte mere omfattende end de enkelte tekniske forandringer”.

Med dette i baghovedet er en ny forretningsmodel fra industrikoncernen eksempelvis blevet til. Guido Jouret kalder det ’Robot as a service”:

"Hvis en virksomhed vil robotisere driften, kan vi tilbyde to løsninger: Vi sælger dig gerne en robot – men du kan også få den 'as a service'."

"I stedet for at købe den, betaler du et månedligt gebyr. Det inkluderer leje, service, monitorering, fjernstyring, reparationer – og når den nærmer sig slutningen af dens levetid, erstatter vi den med en ny,” siger han.

Næste digitaliseringsbølge

Den udvikling er del af det, Guido anser som den anden digitaliseringsbølge.

Første bølge blev hovedsageligt båret af forbrugersiden. En udvikling, som nu stagnerer. Nye smartphones er ikke så transformative mere, mens nye teknologier som Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) ikke har opnået mere end en begrænset succes i spilbranchen.

Guido Jouret mener, at man derimod vil forandre alt i industrien. ”Nu bliver alt påvirket. Nu ændrer industrien sig fundamentalt”.

"I industrien elsker vi AR. Nu du kan tage de mærkelige briller på, og ingen griner over, at det ser spøjst ud”.

Samtidig tror direktøren på, at kunstig intelligens er afgørende for fremtidig automatisering og selvkørende køretøjer. Her siger chefen, at flere opkøb indenfor området er på tapetet, uden dog at afsløre hvilke teknologier han er mest interesseret i.

Etablerede værktøjer fremfor hjemmestrikkede løsninger

ABB’s digitale platform er bygget på bredt udbredte platforme som Microsofts Azure, IBM’s Watson og HPE-værktøjer.

For Jouret har det været vigtigt at benytte sig af etablerede løsninger:

"Mange af vores konkurrenter har valgt at bygge deres software-platform op fra bunden, hvilket betyder, at der er et hav af IOT-platforme derude. Her kommer vi til at se en konsolidering."

Han ser samtidigt en fremtid, hvor samtlige ABB’s forretningsenheder bliver digitaliserede:

"Vi spænder bredt. Ser du på vores 21 forretningsenheder, arbejdes der alle vegne på at etablere digitale løsninger. En udvikling, vi faciliterer i det digitale team. Men hvis du spørger mig, hvor mange der arbejder med digitalisering hos ABB, ved jeg det ærligt talt ikke."

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

    Alexander Bendix

    Norriq Danmark A/S

    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S