Nu kan du appellere, hvis Facebook fjerner dit opslag: Introducerer nyt appelsystem

Facebook indfører et nyt appelsystem og offentliggør samtidigt en detaljeret gennemgang af det sociale medies retningslinjer for, hvornår indhold bliver så stødende, at Facebook fjerner det.

Artikel top billede

(Foto: Photo by William Iven on Unsplash)

"Et af de spørgsmål, vi oftest får, er, hvordan vi beslutter, hvad der er tilladt på Facebook."

Sådan starter Facebooks VP of Global Product Management, Monika Bickert, den seneste udmelding fra Facebook.

Her oplyser verdens største sociale medie, at det nu indfører et nyt appelsystem for fjernede opslag.

"Vi ved, at vi skal gøre mere. Derfor vil vi i løbet af det kommende år udvide brugernes mulighed for at appellere vores beslutninger. Som det første skridt lancerer vi muligheden for at appellere beslutning om at fjerne det indhold, der blev fjernet for nøgenhed, seksuel aktivitet, hatespeech eller grafisk vold," skriver Monika Bickert.

Få svar inden for et døgn

Appelsystemet fungerer på den måde, at hvis et foto, en video eller en statusopdatering er blevet fjernet, fordi det overtræder Facebooks regler, vil brugeren bag opdateringen modtage en notifikation, hvor brugeren får mulighed for at appellere beslutningen.

Det betyder, at en medarbejder i Facebook vil gennemgå appellen inden for 24 timer, og hvis brugeren får medhold, vil opdateringen blive genoprettet.

Det fremgår desuden, at Facebook fortsat arbejde på at gøre systemet for klager endnu bedre, så det sociale medies medarbejdere har bedre mulighed for at træffe de rigtige beslutninger.

"Vi mener at det, at give folk en stemme i denne proces, er en vigtig komponent i at opbygge et retfærdigt system," står der videre i meddelelsen.

Offentliggør retningslinjer

Derudover har Facebook besluttet at offentliggøre en detaljeret gennemgang af sine regler for, hvornår indhold vurderes til at være så stødende, at det bliver fjernet.

Af reglerne fremgår det blandt andet, at man eksempelvis ikke må sammenligne bestemte grupper af mennesker med eksempelvis sygdomme.

Du kan læse hele meddelelsen fra Facebook her og tjekke retningslinjerne her.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job