Nu kan du appellere, hvis Facebook fjerner dit opslag: Introducerer nyt appelsystem

Facebook indfører et nyt appelsystem og offentliggør samtidigt en detaljeret gennemgang af det sociale medies retningslinjer for, hvornår indhold bliver så stødende, at Facebook fjerner det.

Artikel top billede

(Foto: Photo by William Iven on Unsplash)

"Et af de spørgsmål, vi oftest får, er, hvordan vi beslutter, hvad der er tilladt på Facebook."

Sådan starter Facebooks VP of Global Product Management, Monika Bickert, den seneste udmelding fra Facebook.

Her oplyser verdens største sociale medie, at det nu indfører et nyt appelsystem for fjernede opslag.

"Vi ved, at vi skal gøre mere. Derfor vil vi i løbet af det kommende år udvide brugernes mulighed for at appellere vores beslutninger. Som det første skridt lancerer vi muligheden for at appellere beslutning om at fjerne det indhold, der blev fjernet for nøgenhed, seksuel aktivitet, hatespeech eller grafisk vold," skriver Monika Bickert.

Få svar inden for et døgn

Appelsystemet fungerer på den måde, at hvis et foto, en video eller en statusopdatering er blevet fjernet, fordi det overtræder Facebooks regler, vil brugeren bag opdateringen modtage en notifikation, hvor brugeren får mulighed for at appellere beslutningen.

Det betyder, at en medarbejder i Facebook vil gennemgå appellen inden for 24 timer, og hvis brugeren får medhold, vil opdateringen blive genoprettet.

Det fremgår desuden, at Facebook fortsat arbejde på at gøre systemet for klager endnu bedre, så det sociale medies medarbejdere har bedre mulighed for at træffe de rigtige beslutninger.

"Vi mener at det, at give folk en stemme i denne proces, er en vigtig komponent i at opbygge et retfærdigt system," står der videre i meddelelsen.

Offentliggør retningslinjer

Derudover har Facebook besluttet at offentliggøre en detaljeret gennemgang af sine regler for, hvornår indhold vurderes til at være så stødende, at det bliver fjernet.

Af reglerne fremgår det blandt andet, at man eksempelvis ikke må sammenligne bestemte grupper af mennesker med eksempelvis sygdomme.

Du kan læse hele meddelelsen fra Facebook her og tjekke retningslinjerne her.

Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

It-løsninger | København V

Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

27. maj 2026 | Gratis deltagelse

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job