Vi afleverer enorme mængder data til Google: Alligevel stoler vi mere på Google end på Facebook, mener analytiker

”Hvis du tror Facebook ved meget om dig, så prøv Google,” lyder det fra venturekapitalist.

Artikel top billede

Google har meget mere information om dets brugere end Facebook, vurderer en venturekapitalist over for det amerikanske medie CNBC.

”Hvis du tror Facebook ved meget om dig, så prøv Google. Den kender enhver søgning, du nogensinde har foretaget, og alle de steder din Android-telefon har været,” siger Kevin Landis, CEO og investeringsdirektør i Firsthand Capital Management, til CNBC.

Facebook har været hårdt ramt på både markedsværdi og omdømme, efter det er kommet frem, at data på 50 millioner amerikanske brugere er blevet anvendt i den amerikanske valgkamp uden deres vidende.

Aktiekursen er faldet for første gang i flere år, hvilket på et tidspunkt høvlede næsten 40 milliarder dollar af Facebooks markedsværdi.

I flere uger blev der råbt højt om at slette Facebook, og mistilliden mod det digitale sociale imperium nået et maksimum.

Samtidig kører Google videre i overhalingsbanen og modervirksomheden, Alphabet, kunne mandag rapportere et resultat for første kvartal af 2018, der slog forventningerne til indtjening per aktie, omsætning og driftsindtægter.

Folk stoler mere på Google end Facebook

Ifølge Seth Stephens Davidowitz, en tidligere datavidenskabsmand hos Google, stoler folk mere på Google end Facebook.

”Folk er mere ærlige over for Google. De har en tendens til at fortælle ting til Google, som de ikke fortæller til Facebook om, hvad de virkelig tænker og deres sundhedsmæssige forhold,” siger han.

Google processerer i gennemsnit 40.000 søgninger i sekundet.

Alle disse søgninger er lækker data for Google, der ifølge Seth Stephens Davidowiz er med til at gøre produktet 'bedre', og som blandt andet kan bruges til at videreudvikle på analyseværktøjer og målrette reklameindhold endnu bedre.

Men kommer vi til at se øget regulering, og begynder brugerne – for alvor - også at blive nervøse for Google, så er det et stort problem for ’Don’t be evil’-giganten.

”Det kunne faktisk godt føre til, at der kom en sky over aktien,” siger han.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S