Morgen-briefing: Nilfisk satser stort på rengøringsrobotter / Advokat advarer: Risiko for intensive hackerangreb fra 25. maj / Markant flere får deres betalingskort misbrugt / Det amerikanske forbundspoliti er dybt bekymret for kinesiske selskaber som ZTE

Morgen-briefing: Nilfisk satser stort på rengøringsrobotter / Advokat advarer: Risiko for intensive hackerangreb fra 25. maj / Markant flere får deres betalingskort misbrugt / Det amerikanske forbundspoliti er dybt bekymret for kinesiske selskaber som ZTE / Danske CSIS i nyt samarbejde med organisation bag it-uddannelse til unge med Austime Spetrums-forstyrrelser

God morgen fra Computerworld. Her torsdagens hurtige it-nyhedsoverblik.

Nilfisk satser stort på rengøringsrobotter
Den danske producent af støvsugere og andre rengøringsmaskiner Nilfisk regner med, at selvkørende rengøringsmaskiner skal står for op til 10 procent af selskabets omsætningen inden for de næste fem til syv år, skriver Børsen.

Foreløbig har Nilfisk udviklet en selvkørende rengøringsmaskine.

Nilfisk samarbejder med Carnegie Robotics fra USA, danske Blue Ocean Robotics og Aalborg Universitet.

Selskabets administrerende direktør Hans Henrik Lund siger, at han sagtens kan forestille sig at giganter som LG og Samsung kunne finde på at gå ind på markedet, men han frygter det ikke.

“Der findes også startups i øjeblikket, der prøver at komme ind. Men de har heller ikke reach. De kan ikke nå kunderne, de har ikke servicenetværk, og de har ikke 112 års rengøringserfaring”, siger han til Børsen.

Advokat advarer: Risiko for intensive hackerangreb fra 25. maj
I Børsen advarer den danske advokat Jon Lauritzen danske virksomheder om, at hackere er klar til intensive angreb fra 25. maj, hvor den nye persondataforordning træder i kraft.

"Hackerne er klar til at bryde ind i virksomhederne for at se, om de lever op til den nye forordning. Hvis de ikke gør det, vil de afpresse virksomheder for et beløb, der er lidt mindre, end de kæmpe bøder, der er udsigt til, hvis de sladrer til myndighederne, der udskriver bøderne for ikke at bevare personfølsomme oplysninger forsvarligt," siger han til Børsen.

Han siger også, at aktivister er klar til at afsløre virksomheder, der ikke har styr på sagerne, og så vil overlade det til myndigheder og markedet at straffe virksomhederne.

Markant flere får deres betalingskort misbrugt
Langt flere danskere bliver udsat for kriminalitet på nettet. De fleste fordi de får deres betalingskort misbrugt. Siden 2009 er andelen af ofre for misbrug af betalingskort tredoblet. Det viser en ny undersøgelse fra Det Kriminalpræventive Råd, skriver rådet i en pressemeddelelse..

Omkring 105.000 danskere oplevede i 2017 at deres betalingskort blev misbrugt. Ofrenes gennemsnitlige tab var på omkring 6.000 kroner, de fleste har dog fået tabet dækket af deres bank eller forsikringsselskab.

De mest udsatte for denne type af kriminalitet er de 16-29-årige med en mellemlang eller lang videregående uddannelse. Det viser rapporten Internetkriminalitet 2017, som er foretaget af Peter Kruize fra Københavns Universitet for Det Kriminalpræventive Råd.

“Det kan måske lyde overraskende for nogle, at de yngre og veluddannede er mere i risiko for at blive snydt, men det handler formentlig om, at de handler langt mere på nettet. Den anden mulighed kan være, at de oftere handler på udenlandske sider, hvor vi ved, at det mest af svindelen foregår”, siger analytiker i Det Kriminalpræventive Råd Jon Lund Elbek.

Det amerikanske forbundspoliti er dybt bekymret for kinesiske selskaber som ZTE
Chefen for det amerikanske forbundspoliti FBI, Christopher Wray, sagde onsdag i en høring i det amerikanske senat, at FBI fortsat er dybt bekymret for, at kinesiske selskaber som ZTE får en betydende position på det amerikanske telemarked.

“Vi er dybte bekymret for, at selskaber, der er forbundet til fremmede regeringer, som ikke deler vores værdier, får en betydende position i vores telenetværk. Det giver dem mulighed for at ændre eller stjæle informationer og til at udføre spionage ubemærket”, sagde FBI-chefen, skriver Reuters.

Danske CSIS i nyt samarbejde med organisation bag it-uddannelse til unge med Austime Spetrums-forstyrrelser
It-sikkerhedsfirmaet CSIS forsøger nye veje for at tiltrække og uddanne kvalificeret arbejdskraft og har indgået samarbejde med ASPit, som er verdens første it-uddannelse rettet mod unge med Austime Spetrums-forstyrrelser, skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Samarbejdet er indgået med AspIT Storkøbenhavn, som samtidig har indstillet CSIS til årets ASPit-pris fra ASPit København:

"Vi indstiller CSIS Security Group, da de som arbejdsplads har modet til at gå nye veje og fordi de skaber en særlig stemning, som giver en familiær følelse og en følelse af at være en del af noget større,” lyder det i indstillingen.


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Content management: Optimér din digitale tilstedeværelse på tværs af platforme

Et velfungerende CMS-system er fundamentet under enhver organisations digitale tilstedeværelse. Med det rigtige CMS kan du øge effektiviteten, få bedre kontakt til dine kunder og medarbejdere og optimere mange processer. På dette formiddagsseminar får du præsenteret nogle af de bedste CMS-løsninger i markedet lige nu.

22. august 2018 | Læs mere


Infrastruktur – on premise, outsourcing eller cloud?

Det er vigtigere end nogensinde at have et stabilt, effektivt og sikkert it-driftsmiljø. Hør om de nyeste teknologier og løsninger. Hør også om de nyeste cloudløsninger der muliggør Infrastruktur as a Service (IaaS), samt mulighederne for outsourcing. På det gratis formiddagsseminar bliver du klædt på til at træffe de afgørende beslutninger om fremtidens infrastruktur i din virksomhed.

23. august 2018 | Læs mere


GDPR fire måneder efter ikrafttræden: Få styr på processerne – de næste skridt

På dette seminar får du bud på, hvor du kan finde de skjulte proces-fordele ved at være GDPR-compliant. Og hvordan du får fikset de mest kritiske GDPR-mangler lige nu.

29. august 2018 | Læs mere






Premium
Sådan afgør Lyngby Taarbæk Kommune valget mellem Schultz og KMD: "Der er ingen tvivl om, at det vil være allernemmest bare at blive hos KMD"
Interview: Kampen om at levere det nye fagsystem til Lyngby Taarbæk Kommunes jobcenter står mellem Schultz og KMD, efter KMD har opsagt den nuværende kontrakt tre måneder før tid. Læs her hvordan Lyngby Taarbæk Kommune beslutter sig for, hvilket af de to nye systemer kommunen skal bruge fra årsskiftet.
CIO
Forleden reparerede en mekaniker min bil: Det kostede 4.200 kroner, som min hjerne snød mig til at betale med et smil
De rationelle it-beslutninger du træffer er måske en illusion. Det lærte jeg da min bil gik i stykker og min hjerne snød mig til at tro, at alt var fint. Til gengæld fandt jeg tre fælder dine it-beslutninger kan falde i.
Job & Karriere
It-fagforbund rasler med sablerne over for IBM: Kræver overenskomst til 300 fyringstruede KMD-medarbejdere
It-fagforbundene Prosa og HK kræver nu, at de 300 fyringstruede KMD-medarbejdere, der den 1. oktober bliver virksomhedsoverdraget til IBM, bliver sikret med en overenskomst. Hvis kravene ikke bliver efterkommet, kan det ende med en faglig tvist, lyder det fra Prosa.
White paper
Ny undersøgelse: Service er nøglen til øget omsætning i den digitale fremtid
Service bliver en vigtigere og vigtigere del af din virksomheds succes fremadrettet, og i dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kommer i gang med at implementere intelligente serviceløsninger. Undersøgelsen der er udført af Salesforce, fortæller blandt andet at hele 92% af alle adspurgte ledere vil have deres organisation til at adaptere servicestrategier, for bedre at kunne reflektere kundens ønsker og behov. Læs dette og meget mere nu, ved at downloade vores gratis whitepaper.