Apple og Samsung sidder stadig tungt på smartphone-markedet, men de kinesiske producenter haler ind på dem med lynets hast

De kinesiske smartphone-producenter oplever markant fremgang på et marked, der dog stadig domineres af Apple og Samsung.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

De kinesiske smartphone-producenter Huawei og Xiaomi stormer frem på et smartphone marked, der er i tilbagegang, men som stadig domineres af Samsung og Apple

Det fremgår af nye tal fra it-analysehuset IDC.

Ifølge IDC blev der i første kvartal af 2018 sendt 334,3 millioner nye smartphones ud på markedet, hvilket er et fald på 2,9 procent i forhold til samme kvartal året før.

Selvom markedet er i tilbagegang, så viser IDC’s tal dog, at de kinesiske producenter Huawei og Xiaomi æder markedsandele med deres telefoner, der er kendetegnet ved at tilbyde gode specifikationer til priser, der er lavere end konkurrenterne fra Apple og Samsung.

Xiaomi og Huawei i markant fremgang

Mest markant er fremgangen hos Xiaomi, der i årets første kvartal skød 28 millioner nye telefoner ud på markedet, hvilket er en fremgang på 87,8 procent i forhold til året før. Mens Huawei sendte 39,3 millioner mobiler på markedet, hvilket er en fremgang på 13,8 procent.

Samsung og Apple er dog stadig de største spillere på markedet.

Selvom Samsung oplevede en tilbagegang på 2,4 procent sammenlignet med samme kvartal året før, sidder den koreanske gigant stadig på 23,4 procent af smartphonemarkedet.

Apple gik frem med 2,8 procent og har nu en markedsandel på 15,6 procent.

Selv om Apples markedsandel er relativ lav, er den californiske virksomhed førende, når det kommer til indtjeningen.

Tal fra markedsanalyse virksomhed Counterpoint viste i sidste måned, at Apple i det seneste kvartal stod for 90 procent af profitten på hele smartphonemarkedet, mens Apples topmodel iPhone X alene stod for 35 procent af indtjeningen i hele smartphone-industrien.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

Henrik Thøgersen

IT Confidence A/S

Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S