Apple og Samsung sidder stadig tungt på smartphone-markedet, men de kinesiske producenter haler ind på dem med lynets hast

De kinesiske smartphone-producenter oplever markant fremgang på et marked, der dog stadig domineres af Apple og Samsung.

Artikel top billede

(Foto: Niels de Boissezon)

De kinesiske smartphone-producenter Huawei og Xiaomi stormer frem på et smartphone marked, der er i tilbagegang, men som stadig domineres af Samsung og Apple

Det fremgår af nye tal fra it-analysehuset IDC.

Ifølge IDC blev der i første kvartal af 2018 sendt 334,3 millioner nye smartphones ud på markedet, hvilket er et fald på 2,9 procent i forhold til samme kvartal året før.

Selvom markedet er i tilbagegang, så viser IDC’s tal dog, at de kinesiske producenter Huawei og Xiaomi æder markedsandele med deres telefoner, der er kendetegnet ved at tilbyde gode specifikationer til priser, der er lavere end konkurrenterne fra Apple og Samsung.

Xiaomi og Huawei i markant fremgang

Mest markant er fremgangen hos Xiaomi, der i årets første kvartal skød 28 millioner nye telefoner ud på markedet, hvilket er en fremgang på 87,8 procent i forhold til året før. Mens Huawei sendte 39,3 millioner mobiler på markedet, hvilket er en fremgang på 13,8 procent.

Samsung og Apple er dog stadig de største spillere på markedet.

Selvom Samsung oplevede en tilbagegang på 2,4 procent sammenlignet med samme kvartal året før, sidder den koreanske gigant stadig på 23,4 procent af smartphonemarkedet.

Apple gik frem med 2,8 procent og har nu en markedsandel på 15,6 procent.

Selv om Apples markedsandel er relativ lav, er den californiske virksomhed førende, når det kommer til indtjeningen.

Tal fra markedsanalyse virksomhed Counterpoint viste i sidste måned, at Apple i det seneste kvartal stod for 90 procent af profitten på hele smartphonemarkedet, mens Apples topmodel iPhone X alene stod for 35 procent af indtjeningen i hele smartphone-industrien.

Annonceindlæg fra MSI

MSI Cubi NUC AI 1UMG: Stor ydeevne i et lille, bæredygtigt format

MSI Cubi NUC AI 1UMG beviser, at kraftfuld performance ikke kræver stor plads.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Birthe Kamstrup som Data & AI Consultant. Hun skal især beskæftige sig med at optimere datadrevne beslutningsprocesser til glæde for Norriq's kunder. Hun kommer fra en stilling som Teamlead/Senior Insight Specialist hos CompanYoung. Hun er uddannet i sociologi og har en bachelor i erhvervsøkonomi på Aarhus universitet. Nyt job

Birthe Kamstrup

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S