Amerikanske virksomheder opgiver at overholde GDPR-krav - blokerer istedet for en halv milliard europæiske brugere

500 millioner europæiske borgere er nu afskåret fra at bruge en række store amerikanske websites, der har opgivet at nå dagens GPDR-deadline.

Artikel top billede

EU’s persondataforordning GDPR, der er trådt i kraft fredag, betyder, at danske internetbrugere nu er afskåret fra at bruge en lang række amerikanske tjenester.

I stedet for at leve op til de nye persondataregler har virksomhederne i stedet valgt at blokere brugere fra EU.

Det betyder, at knap 500 millioner borgere - og dermed også amerikanske borgere, der opholder sig i Europa - er afskåret fra at anvende virksomhedernes tjenester.

Det skriver det amerikanske medie Bloomberg.

Læs også: Flere end 40 kommuner er ikke klar til GDPR: "Hvis de grundlæggende er langt fra at nå i mål, så er det absolut ikke acceptabelt"

Los Angeles Times opgiver EU-læsere

En lang række store amerikanske medier har valgt den løsning.

Det gælder blandt andet for aviserne Los Angeles Times, Chicago Tribune og The New York Daily News.

I dag bliver europæiske bruger af Los Angeles Times således mødt af meddelelsen:

”Vores hjemmeside er desværre ikke tilgængelig i de fleste europæiske lande i øjeblikket.”

Los Angeles Times understreger dog, at avisen i øjeblikket arbejder på at finde en løsning, der igen gør det muligt for brugere i Europa at bruge mediet.

Vil ikke udtale sig

Men også den populære app Instapaper og det amerikanske tv-hus A&E-television, der står bag tv-kanalerne History og Lifetime, har valgt at blokere brugere i Europa.

Bloomberg har forsøgt at få en kommentar fra de virksomheder, der har valgt at blokere de europæiske brugere, men ingen af de pågældende vvirksomheder har ønsket at udtale sig.

Læs også:
Velkommen til en ny tid: GDPR er kommet for at blive - og det bliver (nok) strammere endnu

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S