Google buldrer frem i krigen om dit hjem: Vipper Amazon af tronen som førende producent af smart-højttalere

Det hastigt ekspanderende marked for smarthøjttalere har fået en ny hersker: Nu langer Google flere smart-højttalere over disken end Amazon

Artikel top billede

Kampen om din stue og dit køkken begynder for alvor at eskalere.

Ifølge analyseinstituttet Canalys seneste opgørelse, er markedet for smarthøjttalere det hurtigst voksende segment indenfor forbrugerelektronik.

Alene for 2018's første kvartal noterer Canalys, at markedet er ekspanderet med 210 procent i forhold til samme kvartal i 2017.

Det globale styksalg har i samme periode rundet de ni millioner enheder.

First-mover og regerende mester indenfor kategorien er Amazon med deres Alexa-baserede Echo-produkter.

Denne dominans ser nu ud til at skride, for Googles og deres Home-løsninger begynder nu at hale kraftigt ind.

I første kvartal 2018 blev der for første gang nogensinde sendt flere Google-enheder i handlen end Amazon ditto. I alt 3,2 millioner Google Home-enheder mod 2,5 millioner fra Amazons Echo.

Søgegigantens succes tilskrives af Canalys som grundende i, at distributører, operatører og retail-forretninger favoriserer Googles produkter.

Her er Amazon hæmmet af, at være anset som en direkte konkurrent til mange af salgskanalerne.

Selve Amazons produkter fejler ikke noget i forhold til konkurrenten fra Google, vurderer Canalys’ analytiker Ben Stanton:

”Amazon byder på et stærkt modspil med sine mange Alexa-skills og udførlige smart-home integration, som gør den til en sej modstander for enhver konkurrent”.

Ikke længere en amerikansk specialitet

Selvsamme kvartal blev også endeligt på det amerikanske markeds dominans på verdensplan.

For første gang nogensinde faldt det amerikanske markeds andel til under 50 procent.

Den globale toer og treer findes i henholdsvis Kina og Sydkorea, som i stigende grad tager imod smarthøjtalerne i deres hjem.

Den større geografiske spredning betyder også, at andre tjenester vinder frem.

Kinesiske højttalere som Alibabas Tmall Genie og Xiaomis Xiao AI har indtaget knap en femtedel af det globale marked – ingen af disse produkter eksisterede for bare et år siden.

Herhjemme er ingen af de eksisterende smart-højttalere officielt understøttede endnu, men Google har tidligere på måneden kommunikeret, at deres Home-højtalere vil få dansk debut inden årets udgang.

Vil du se, hvordan løsningerne fungerer i aktion, kan du læse Computerworlds test af Google Home mini her samt Amazon Alexa her.

Hør desuden med 6:42 minutter inde i programmet '55 minutter' på Radio 24 syv, hvor Computerworlds chefredaktør, Lars Jacobsen, diskuterer Amazons fremtid i det danske marked.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

    Rasmus Stage Sørensen

    Norriq Danmark A/S

    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly