Spilanmeldelse: Moonlighter

Butiksejere kan også have brug for eventyr.

Artikel top billede

Hylderne skal holdes opdateret med de nyeste varer og priserne skal være rimelige, hvis man har nogle forventninger om at kunderne skal blive ved med at møde op.
Foto: Digital Sun.

En af de mest forfriskende tendenser ved flere af de fængede spiludgivelser i 2018, har været at udviklerne bag dem øjensynligt har smidt den gamle regelbog væk, og blandet genrer og mekanikker på livet løs.

Det har givet anledning til nogle løjerlige, men også ofte sjove og kreative oplevelser og Battle Chef Brigade og Dead Cells, og her følger Moonlighter trop.

Det hele tager udgangspunkt i den lille, søvnige og forfaldende by Rynoka der engang blomstrede med liv og handel, men sidenhen har mistet gejsten og mulighederne. En række underjordiske huler, fulde af monstre og skatte plejede at lokke eventyrere fra hele verden til den lille flække, hvilket var dens livsblod, men en forbandelse forseglede fire ud af de fem huler, hvilket fik tilvandringen til at stoppe.

Den slags er ekstra hårdt når man forsøger at drive en butik der gør sig i sjældne skatte, monster-dele og eksotiske ingredienser, hvilket er hvor udvikleren bag Moonlighter har set muligheden for lidt genre-blanding.

Om dagen fordriver man således tiden som butiksejer, hvor alle de specialiteter man sætter til salg skal prisvurderes rimeligt nok til at kunderne bider på og fortjenesten er høj. Hylderne skal holdes fulde af nye varer, butikstyverier skal forhindres og skulle man have penge nok i pungen, kan man også se frem til senere at kunne udvide med nye ansatte.

Mere interessant bliver det dog om natten, hvor man med våben, mod og eventyrsans drager ned i de labyrintiske hulesystemer for at plyndre skatte og besejre monstre. Her har udvikleren både lånt lidt fra Nintendos klassiske Zelda-serie og rogue-genren, hvilket betyder at de mange forskellige fjendemønstre skal læres, samtidigt med at for mange tæv vil betyde at man mister alle sine indsamlede skatte og bedes starte forfra.

Det hele er elegant skruet sammen, hvilket betyder at det trods at være et blandingsprodukt alt sammen hurtigt virker naturligt. Man glæder sig således over at finde sjælden skatte af den slags som man ved er efterspurgt at de mest kræsne og pengestærke kunder, og glæder sig ligeledes når guldmønterne kan bruges til et væld af forskellige opgraderinger.

Er man den egoistiske type kan guldbeholdning veksles til nyt udstyr i form af både rustninger og våben, der yderligere kan fintunes med magiske elementer og dets lige. Er man i stedet villig til at investere lidt mere bredt, kan man også fylde penge i selve byens udvikling, hvilket både betyder nye butikker og tilflyttere.

Med pixelgrafik har udvikleren vækket det hele til live. Selv hvis man ikke skulle have det store til overs for spileventyr der klæder sig ud som om udviklet til den oprindelige Super Nintendo, kan man glæde sig over originale monster-designs og hyggelige animationer der giver hver af fjenderne en smule personlighed.

Det er tvivlsomt at Moonlighter ved årets udgang vil stå tilbage som en af de mest skelsættende spiloplevelser. I stedet er her tale om virkelig hygsomt tidsfordriv, der med sine egne regler, eget tempo og egne finurligheder virker til at have det helt fint med blot at være en virkelig hyggelig oplevelse.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Infrastruktur | Frederiksberg

    Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

    Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil