Er Oracle presset? Ændrer pludselig regnskabspraksis for cloud-forretningen

Oracle ændrer pludselig regnskabspraksis for sin cloud-forretning. Analytikere spekulerer i, om det skyldes, at Oracle taber markedsandele på de vigtigste cloudområder.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Oracle ændrer pludselig den måde, hvorpå selskabet opridser de finansielle resultater for selskabets cloud-forretning i dets regnskaber.

Hidtil har Oracle oplyst omsætningen for henholdsvist Software-as-a-Service (SaaS) samt de kombinerede Platform-as-a-Service (Paas) og Infrastructure-as-a-Service (IaaS).

Nu slås de tre områder sammen til et samlet område med navnet ‘cloud services and licens support.’

Det kommer til at dække både Saas, cloud-baserert PaaS, Iaas samt omsætning på opdateringer, produkt-support og licens-support til de cloud-baserede løsninger.

Manøvren har betydet, at cloud pludselig står for 60 procent af Oracles samlede omsætning i det netop overståede fjerde regnskabs-kvartal.

Ifølge Computerworlds amerikanske nyhedsbureau er markedet imidlertid ikke særligt imponeret. I hvert fald dykkede Oracle-aktien med syv procent i kølvandet på regnskabet.

Samtidig spekulerer flere analytikere i, at Oracles regnskabs-manøvre mest af alt har til formål at camouflere, at Oracle sakker bagud i forhold til de store konkurrenter på cloud-markedet, som er Microsoft, Amazon Web Services og Google.

“Oracles stabile maintenance-base er en ‘cash cow,’ men vi tror, at selskabet hastigt taber markedsandele på de mest interessante områder inden for infrastruktur-software (Paas/IaaS),” lyder det fra analysehuset Stifel, skriver CNBC.

Ifølge Oracles topchef, Safra Katz, er ændringen det direkte resultat af selskabets såkaldte BYOL (bring your own license), som Oracle har introduceret til on-premisekunder, der vil skifte til clouden.

“BYOL giver kunderne mulighed for at flytte deres eksisterende on-premise licenser over i Oracle Cloud, såfremt de fortsætter med at betale for support for licenserne,” siger Safra Katz til Computerworlds amerikanske nyhedsbureau.

Det betyder ifølge hende, at Oracles opgjorde licens-omsætning fremover bliver en ‘kombination af nye cloud-licenser og nye on-premise-licenser.’

“Klart? Ikke helt. Katz siger egentligt, at kunderne nu hælder med en hybrid tilgang, og det betyder, at omsætninges-tallene ikke kan opdeles i cloud og on-premise, og derfor kalder Oracle bare det hele for cloud,” lyder det fra vores amerikanske nyhedsbureau.

Det globale cloud-marked vokser kraftigt for tiden. De fem største cloud-leverandører - alt medregnet - er for tiden Amazon, Microsoft, IBM, Google og Alibaba.

Læs også:

Det svære valg for enhver it-chef: Skal du vælge cloud, jern eller outsourcing? Sådan træffer du det bedste valg

Oracle-boss om sin største udfordring efter et år som chef i Danmark: "Alle tror, vi er en databasevirksomhed – Oracles cloud-løsning er den bedst bevarede hemmelighed i markedet"

Oracle i Danmark: Vi har sænket priserne med op til 90 procent

Annonceindlæg fra Conscia

Internettets smutveje er smarte – men hvad gør I for at sikre dem?

Det er fristende at spare tid med lækre internetapps og GenAI. Men pas på. Uautoriseret brug risikerer at underminere hele forretningsgevinsten.

Navnenyt fra it-Danmark

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S