Artikel top billede

FDIH: Lad være med at bede dine brugere om permissions igen efter GDPR - det kan komme til at koste dig dyrt

Udsender du nyhedsbreve bør du undlade at genanmode brugerne om permissions i kølvandet på GDPR, lyder ny anbefaling fra FDIH.

Lad være med at gen-anmode dine nyhedsbrevs-modtagere om at give tilladelse til at sende dem nyhedsbreve i kølvandet på EU’s persondata-forordning.

Sådan lyder anbefalingen fra den danske forening af internethandlende, FDIH, som direkte opfordrer til, at man ikke beder om fornyelse af de såkaldte permissions.

“Flere virksomheder, der har bedt om fornyelse af permissions, sidder tilbage med en stærkt reduceret permissionsdatabase,” lyder det fra FDIH.

Foreningen meddeler, at den har ‘hørt fra medlemmer, der har mistet op til 90 procent af deres permissions til nyhedsbrev at skrive til deres kunder, at hvis de ikke fornyede deres permission, ville de ikke få nyhedsbreve i fremtiden,” meddeler FDIH.

Ifølge FDIH skyldes anmodningerne, at en del afsendere af nyhedsbreve af deres rådgivere anbefales at forny deres permissions i kølvandet på GDPR.

Det er imidlertid ikke nødvendigt, lyder det fra foreningen.

“Forbrugerombudsmanden har nemlig udtalt, at hvis de permissions man har, lever op til markedsføringslovens krav, skal de ikke fornys. Lever de ikke op til markedsføringslovens krav, må man ikke sende en mail til en nyhedsbrevsmodtager og bede om en ny permission,” skriver FDIH.

Læs også:

Efter GDPR: Dansk advokatfirma er DPO for 28 virksomheder og myndigheder: Man kan selvfølgelig ende i en situation hvor det er uforsvarligt




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere


Microsoft 365: Gør klar til store prisstigninger

For første gang i mange år hæver Microsoft til foråret priserne på enterprise-udgaverne af Microsoft 365, som er meget udbredte i danske organisationer. Hør om mulighederne i Microsoft 365-pakkerne. Og hør, hvordan du med god license management har mulighed for at trimme dit setup, inden prisstigningerne på op til 25 procent træder i kraft 1. marts 2022.

19. november 2021 | Læs mere