Dansk medie-ekspert om dansk millionkrav til streamingtjenester: Det er meningsløst, dumt og spild tid at tvinge Netflix til at investere i dansk indhold

Interview: Det danske krav om, at streamingtjenester skal investere i dansk indhold er svært og håndhæve og totalt overflødigt, mener medieekspert Claus Bülow Christensen.

Det giver ganske enkelt ikke mening at tvinge udenlandske tjenester til at investere millioner i dansk indhold, som det kræves i det nye medieforlig.

Sådan lyder vurderingen fra Claus Bülow Christensen, der er ekspert i medier og streamingtjenester.

”Denne type krav virker meningsløse, når man tænker på internettets globale natur, hvor indhold let kan distribueres på tværs af landegrænser,” siger han til Computerworld.

Ifølge medieforliget, der blev indgået natten mellem torsdag og fredag i sidste uge, skal alle streamingtjenester, der er målrettet et dansk publikum, investere to procent af deres danske omsætning i dansk indhold.

Alex Ahrendtsen, kulturordfører for Dansk Folkeparti, ønskede i sidste uge ikke at oplyse til Computerworld, hvordan man vil sikre, at tjenesterne overholder kravene.

”Det er noget, som vi kommer til at kigge på,” sagde han til Computerworld.

Læs interviewet med Alex Ahrendtsen her: Med medieforlig skal Netflix og HBO tvinges til kæmpe-investeringer i dansk indhold - men hvordan skal det lige foregå?

Ubegrundet frygt
Kravet kommer efter at store amerikanske tjenester som Netflix og HBO Nordic gennem de seneste år er trådt ind på det danske marked og har opnået stor popularitet hos danskerne.

I den danske filmbranche frygter man dog, at tjenesternes store amerikanske produktioner vil underminere den danske filmbranche.

Den frygt er dog ifølge Claus Bülow Christensen ubegrundet. Han påpeger at tjenesterne har en egen-interesse i at skabe lokalt indhold.

”Det er åndsvagt, dumt og spild af tid at stille den slags krav til streamingtjenesterne. For hvis man interesserer sig lidt for de her tjenesters strategi, så står det fuldstændigt klart, at de udmærket ved, at satsning på lokalt indhold er vejen frem for dem. Det er noget, som de producerer af egen fri vilje,” siger han.

Netflix har allerede lanceret den dansk-sprogede serie The Rain, som det danske produktionsselskab Miso Film står bag. Serien er skabt af en dansk film-trio bestående af Jannik Tai Mosholt, Esben Toft Jacobsen og Christian Potalivo.

Og ifølge Claus Bülow Christensen vil vi i løbet af de kommende år se endnu flere af den slags produktioner, og det sker ikke på grund af medieforliget, men fordi det er en del af streamingselskabernes strategi.

”Tjenester som Netflix er kendetegnet ved at være en formidabel effektiv global distributionsplatform, men for at fastholde sin position og bevare kunderne bliver tjenester som Netflix nødt til at skabe indhold, der tiltaler kunderne. Og her spiller lokalt indhold en vigtig rolle,” siger han.

Derfor mener Claus Bülow Christensen heller ikke, at det bliver et problem for de store tjenester at leve op til kravene.

Læs også: Nyt medieforlig tvinger streamingtjenester til at investere millioner i dansk indhold

Blokering kan være sidste udvej
Det er dog endnu uvist, hvordan regeringen ønsker at håndhæve kravene, hvis der er selskaber, som vælger at se stort på dem.

”Jeg har svært ved at forestille mig, at man kan gøre særligt meget,” siger han.

En blokering af tjenesterne kan ifølge Claus Bülow Christensen tages i brug som en slags sidste udvej.

Han vurderer dog, at vi formentligt vil se et scenarie, hvor de store tjenester helt naturligt vil leve op til kravene, mens mindre og mere smalle udenlandske tjenester vil undlade at målrette deres tjenester mod et dansk publikum af frygt for at om komme i konflikt med de danske regler.

”Jeg forestiller mig, at der er visse kvalitetstunge udenlandske niche-tjenester, som danskerne ikke vil få adgang til på den her baggrund. Tjenesterne gider ganske enkelt ikke det bøvl, der kan blive resultatet, hvis de kommer i konflikt med de danske regler,” siger han og nævner den amerikanske tjeneste Filmstruck, der er en amerikansk streamingtjeneste med fokus på filmklassikere, som et eksempel på en smal kvalitetstjeneste, der kan få problemer med at overholde reglerne.

Læs også: TDC Play kunne være blevet Danmarks helt store it-succes, men det enorme potentiale forblev uforløst



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Premium
Søren fik en god ide og overhalede Spotify inden om: Her er historien om skabelsen af verdens måske første gratis musiktjeneste - som var dansk
Fra Computerworlds arkiv: Søren Stig Tvilsted fik for knap 10 år siden idéen til TDC Play, der overhalede Spotify indenom og blev verdens første gratis musiktjeneste. "Folk var ved at dø af grin. De havde ganske enkelt aldrig hørt noget så tåbeligt før," fortæller han i dag. Her er historien om, hvordan TDC Play blev til.
Computerworld
Ny-opdaget malware blokerer programmer som forsøger at slette den: Særligt windows 10 er ramt
En ny type malware er blevet opfanget, der både overvåger din computer og generer falske reklameindtægter til bagmændende. Og så har den en forkærlighed for Windows 10.
CIO
Henrik Jeberg om at arbejde i Silicon Valley: "Er du dygtig nok får du tilbud der får en til at falde ned af stolen."
Henrik Jeberg bor i San Francisco og er direktør i Hampleton Partners, der rådgiver om opkøb med særligt fokus på teknologi. Hør ham fortælle om forskellen på Danmark og Silicon Valley - og om nogle af de vilde forhold der hersker i verdens ubestridte tech-hovedstad.
Job & Karriere
KMD opsagde tryghedsaftaler med medarbejderne få måneder før 300 medarbejdere blev outsourcet til IBM
KMD har i løbet af foråret opsagt to såkaldte tryghedsaftaler med en del af selskabets medarbejdere. Når aftalerne stopper ved udgangen af 2018, er de pågældende medarbejdere ikke længere berettiget til særlig godtgørelse. Det kan få konsekvenser, hvis IBM som forventet skærer i antallet af de 300 KMD-medarbejdere, som selskabet overtager.
White paper
11 skridt, der sikrer dig det bedste udbytte af dit CRM-projekt
Dette whitepaper identificerer 11 skridt, som enhver organisation bør gennemgå i forbindelse med CRM-implementering.