Facebook-rapport: 61 store firmaer fik særlig adgang til at høste brugerdata

61 store virksomheder fik særlig tilladelse til at blive ved med at høste bruger-data på Facebook, fremgår det af rapport på 747 sider fra selskabet. Se rapporten her.

Artikel top billede

En række store virksomheder har haft adgang til at høste data om Facebook-brugerne til kommercielt brug.

Det fremgår af et dokument på ikke mindre end 747 sider, som Facebook har afleveret til den amerikanske kongres i kølvandet på overvågningsskandalen med britiske Cambridge Analytica i en central rolle.

Facebook oplyser, at de 61 virksomheder tæller Nike, UPS, datingappen Hinge, Oracle, Nissan, Panasonic, Snap, Spotify og danske Endomondo.

I Facebook-rapporten - som du finder her - kan du se hele listen over de 61 virksomheder på side 95.

Facebook indførte skrappere retningslinier for datahøst i foråret 2014, hvor selskabet gav de virksomheder, der høstede data, et år til rette ind.

De 61 virksomheder blev imidlertid undtaget i yderligere seks måneder.

Det betød, at de kunne høste data fra offentlige profiler om eksempelvis navn, køn, alder, bopæl og forskellige præferencer.

Ifølge avisen The Guardian oplyser Facebook også, at 52 øvrige hardware- og software-virksomheder har fået ‘særlige rettigheder’ til at integrere ‘Facebook og Facebook-features’ i deres devices og tjenester.

Dette inkluderer ifølge avisen adgang til visse data.

Blandt disse 52 virksomheder er Apple, Amazon og Huawei, hedder det.

Facebook selv kalder aftalerne for ‘partnerskaber’, der har haft til formål at sikre, at Facebook kunne indbygges i partnernes produkter.

Facebook er nu i gang med at gennemgå disse aftaler.

I en blogpost med titlen ‘A platform update skriver selskabet, at det retter et ‘skrapt blik på den information, som apps kan udnytte, når de forbindes til Facebook.’

Læs også:

Her er et udpluk af de mange metoder Facebook bruger til at høste dine data

Avis: Facebook udleverer brugerdata til Apple, Microsoft, Samsung og mange andre hardware-producenter

Der er ingen vej udenom: Google, Facebook og Amazon skal reguleres

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Peter Holst Ring Madsen som Systemkonsulent ved netIP's kontor i Holstebro. Han kommer fra en stilling som Team Lead hos Thise Mejeri. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S