Artikel top billede

Gør som verdens mest succesrige virksomheder: Sats på en forretningside, der IKKE kan skaleres

Du skal gøre ting, der ikke kan skaleres. Det råd strider måske mod konventionel visdom, men ikke desto mindre er det en af de ting, som du lærer på den verdensberømte accelerator Y Combinator.

De fleste iværksættere drømmer om dén gyldne ide, der kan skaleres med et enkelt tastetryk.

Men så let er det sjældent. Virkeligheden er, at de fleste gode ideer kræver hårdt og opsøgende arbejde.

Det er en af de ting, som du lærer, hvis du deltager på den berømte startup-skole Y Combinator.

En af de tilbagevendende pointer hos Y Combinator er, at du - mod konventionel visdom - skal gøre ting der IKKE skalerer.

Eller som det for knap fem år siden lød i et essay af Y Combinator-grundlæggeren Paul Graham: ”Do things that don’t scale.”

Som at starte en bil med håndsving

Mange potentielle iværksættere tror fejlagtigt, at hvis deres produkt er godt nok, så vil det automatisk få luft under vingerne.

Men ifølge Paul Graham kan det at starte en virksomhed eller lancere et nyt produkt sammenlignes med at starte en bil med håndsving.

Her er selve opstarten en selvstændig proces, der kræver masser af energi. Men når motoren først er startet, så fortsætter den tilgengæld med at køre af sig selv.

Læs også: Tre danske virksomheder blev optaget i mytisk og verdensberømt startup-skole: Her er hvad de fik ud af det intense forløb

Alt efter hvad dit produkt er, kan en uskalerbar tilgang komme til udtryk på mange måde.

For nogle virksomheder kan det handle om at starte med at fokusere på et snævert og nichepræget marked og opnå kritisk masse der. Herefter kan produktet bredes ud til et større marked.

Det gjorde Facebook eksempelvis, da virksomheden i første omgang blev lanceret som et socialt netværk for studerende på Harvard University.

For hardware-virksomheder kan en uskalerbar tilgang handle om at bygge de første produkter i hånden. Det kan være nødvendigt, hvis du i den indledende fase ikke har kapital eller volume til at få produktet masseproduceret på en fabrik.

Det var blandt andet en tilgang, som smartwatchproducent Pebble brugte.

Og ifølge Paul Graham viste det sig ikke alene at være en nødvendighed for Pebble. Det blev også en fordel, fordi det gjorde virksomheden i stand til løbende at tweake designet, og samtidig gav det dem en uvurderlig viden om produktet og produktionsprocessen.

Læs også: Dansk startup kom ind på verdensberømt iværksætter-skole: "Du får lige præcis nul point, hvis du bruger buzzwords som big data"

Rekruttering kan ikke altid skaleres

Man kan forledes til at tro, at en platform er et magisk produkt, der skalerer af sig selv. Men i virkeligheden er en platform ekstremt svær at skalere i den indledende fase.

Derfor er uskalerbare tiltag påkrævede i begyndelsen af et platformprodukts liv.

Det er Airbnb, der er en af de mange virksomheder, der har været i gennem Y Combinator-forløbet, et eksempel på.

For Airbnb-stifterne lænede sig ikke blot tilbage og ventede på, at folk begyndte at bruge platformen. I stedet rejste de rundt til storbyer over hele verden for at hverve nye brugere.

I nogle tilfælde gik de fra lejlighedsdør til lejlighedsdør for at rekruttere nye brugere, og de tilbød endda at hjælpe folk med at tage attraktive billeder af deres lejligheder.

Oplevede det i praksis

Det danske startup Peergrade var sidste år en del af Y Combinator-forløbet, og oplevede ligeledes denne proces i praksis.

Peergrades stifter og administrerende direktør David Kofoed Wind fortæller til Computerworld, at en af de andre virksomheder på deres Y Combinator-hold besluttede sig for at udvikle en platfom for korte podcasts.

Her kickstartede de processen ved at bruge en solskinsdag på at gå rundt i en park i San Francisco og interviewe folk. De mange interviews blev efterfølgende klippet ned til små podcast, og på den måde havde de fået skabt det første indhold.

Når du næste gang sidder i en udeudviklingsproces, skal du derfor tænke dig om en ekstra gang, før du enten afviser en ide, fordi den ikke er skalerbar eller klapper i hænderne over en ide, der tilsyneladende lader til at kunne skaleres med et minimum af indsats.

For i realiteten kræver selv de bedste ideer, at der bliver drejet i håndsvinget.

Læs også: Dansk it-succes har milliarder af brugere: Det hele begyndte med et verdensberømt iværksætter-program




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2023

På SAP Excellence Day 2023 får du det fulde overblik, der gør det lettere at prioritere mellem de mange muligheder og informeret grundlag for at vælge til og fra. Du får viden om, hvilke muligheder de nye tilbud og services giver – men også om risikoen ved at vælge de nyeste løsninger fra. Samtidig får du senest opdaterede indsigt i SAPs egne planer for de kommende 2-3 år.

13. april 2023 | Læs mere


Digitale forretningsprocesser 2023

Virksomhedens digitale processer er fuldkommen afgørende for, hvor hurtigt du kan transformere forretningen, udvikle nye forretningsmuligheder skabe overblik og rapportere effektivt, hurtigt og retvisende. Samtidig er de digitale processer – i tæt samspil med dine systemløsninger – afgørende for samarbejdet med partnere og leverandører – og for den oplevelse og værdiskabelse, du tilbyder ansatte og kunder. Herunder for ambitionerne om at skabe og tilpasse de muligheder, der karakteriserer en moderne arbejdsplads.

18. april 2023 | Læs mere


Digital bæredygtighed - den grønne transformation er over os

Kom med, når vi i giver et overblik over, hvordan nogle af de mest innovative it-selskaber går til bæredygtighed som forretningsområde - og hvorfor de har valgt at sætte ind på netop bæredygtighed som område. Du får også indblik i, hvordan innovative virksomheder udvikler teknologier direkte rettet mod øget bæredygtighed - og inspiration til, hvordan du selv kan komme videre med bæredygtigheden og blive en del af det spirende kæmpemarked for bæredygtighed - en af verdens for tiden tungeste dagsordener.

25. april 2023 | Læs mere