Artikel top billede

Svenske e-butikker frygter Amazons indtog - især de mindre forretninger har svedige håndflader

Optimismen blandt svenske netbutikker daler, viser en ny undersøgelse. Pessimismen rammer især de mindre forretninger uden egne varemærker. Fire ud af ti netbutikker forventer, at Amazon vil reducere deres omsætning.

Amazon er med al sandsynlighed på vej ind i Sverige for fuld musik, og det giver svedige håndflader blandt svenske e-butikker. Pessimismen for fremtiden har Især ramt de mindre forretninger, viser en ny undersøgelse fra Pricerunner, skriver det svenske medie DI Digital.

Pricerunner har spurgt godt 150 butikker, og af dem var 66 procent optimister i forhold til fremtiden for deres butik. Kvartalet før viste samme rundspørge, at 70 procent var optimister.

Næste 40 procent af butikkerne mener ifølge undersøgelsen, at deres omsætning vil få et dyk, når og hvis Amazon rykker ind.

Chefen for Pricerunner i Sverige, Nicklas Storåkers siger, at pessimismen især rammer mindre e-butikker uden egne varemærker og uden en klar identitet.

Han tror, konkurrencen med Amazons indtog især vil blive forstærket inden for varegrupper som elektronik og tøj. Han peger på, at Amazon allerede nu uden et svensk site er prisledende inden for visse produktkategorier, og at Amazon senest har sænket priserne på mobiltelefoner.

Butikkerne i undersøgelsen tror dog også, at et svensk Amazon kan få en positiv indflydelse. 72 procent af de adspurgte mener, at det vil øge den samlede svenske e-handel.

Generelt er der vækst i den svenske e-handel. Det såkaldte e-handelsindeks voksede fra 62,5 till 64,2 i andet kvartal, viser Pricerunners undersøgelse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere