Artikel top billede

(Foto: leolintang / leolintang)

Efter kæmpe hack i Singapore: Sundhedsdata er nu mere værd for hackere end kreditkortoplysninger

Persondata fra 1,5 millioner Singapore-indbyggere - deriblandt premierministerens - er endt i de forkerte hænder efter et kæmpe hack af østatens sundhedssystem. En sikkerhedsekspert peger på, at den slags data nu er mere værd for hackere end kreditkortoplysninger.

20. juli blev det kendt, at Singapores SingHealth it-system er blevet hacket, og at sundhedsdata om 1,5 millioner borgere - blandt andre østatens premierminister Lee Hsien Loong - er havnet i hænderne på kriminelle.

Hacket er ifølge regeringen den mest alvorlige kompromittering af persondata i landets historie.

Ifølge sikkerhedseksperten Olli Jarva er situationen nu den, at persondata er mere værd for it-kriminelle end kreditkortdata og personnumre.

"Sundhedsdata er vokset i værdi, så hackerne er nu villige til at gå det længere, for at få fat i dem. Det har været en voksende tendens over de seneste år”, siger Olli Jarva, der arbejder som sikkerhedsekspert i Singapore, til Computerworlds søstermagasin CIO Australia.

Han siger, at det nu er på tide, at sikkerhed bliver indbygget i de applikationer, der lagrer sundhedsdata, og at man ikke bare forlader sig på perimeter-forsvar.

"Det betyder, at man før man skriver den første kodelinje har detaljeret overblik over, hvor der er mulige sikkerhedsproblemer set fra et designperspektiv", siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Daxiomatic ApS
Salg, udvikling, implementering og servicering af software til ERP

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
GDPR: De bedste værktøjer til forankring og automatisering

GDPR er forlængst blevet en del af hverdagen i alle organisationer, og vi kan ikke komme uden om, at det koster dyrt at negligere vigtigheden af det. Det kan være en stor mundfuld at skulle holde styr på regler, håndtering og vedligeholdelse. Derfor sætter vi fokus på forankring og automatisering på denne konference.

02. december 2021 | Læs mere


Digital kundeservice: Kom godt i gang med chatbots

Der er store gevinster at hente med chatbots, som kan håndtere en stor del af kommunikationen med brugere - både de eksterne som kunder og de interne som medarbejdere.Og lige rundt om hjørnet venter næste generation, nemlig de stemme-baserede chatbots, som står på skuldrene af de stemmestyrede home-devices som Amazons Alexa og Google Home.

07. december 2021 | Læs mere


Can AI bring value to your business?

You will learn how AI has been successfully used to enhance an existing business where artificial intelligence is deployed to work complementary to natural intelligence in a complex data process. And you will be presented with a business case where AI provides the possibilities of creating a completely new business platform, that would not otherwise have been possible.

08. december 2021 | Læs mere