Sundhedspersonalet i Region Hovedstaden var ikke klar til Sundhedsplatformen: Tre ud fire modtog utilstrækkelig undervisning

Størstedelen af sundhedspersonalet i Region Hovedstaden mener, at de har modtaget mangelfuld undervisning op til, at Sundhedsplatformen blev taget i brug. Region Hovedstaden indrømmer, at undervisningen har ikke har været god nok.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Uforberedte undervisere der underviser i et ufærdigt system, som ændrer udseende og funktioner og indeholder mangelfulde oversættelser.

Sådan kan de forhold, som sundhedspersonalet i Region Hovedstaden blev undervist under, før Sundhedsplatformen blev taget i brug, beskrives.

Undervisningen gik ikke som håbet, for sundhedspersonalet blev langt fra klar til at håndtere det nye it-system i brug.

På baggrund af en aktindsigt i Region Hovedstadens undervisningsforløb til regionens sundhedspersonale op til idriftsættelsen af sundhedsplatformen kan BT fortælle, at 74 procent af kursusdeltagerne enten følte sig ‘i mindre grad’ eller ‘slet ikke’ rustet til at tage det nye system i brug.

"Undervisningen bestod af øvelser på computeren og skriftlige vejledninger, men ofte stemte skærmbillederne i hæfterne ikke overens med, hvordan systemet så ud," siger Patricia Lorentz Holbækker, lægesektretær, som deltog i undervisningen, til BT.

Ifølge avisen var Region Hovedstadens mål, at mindst 80 procent af de adspurgte Region Hovedstaden-medarbejdere skulle angive, at de i tilstrækkelig grad var rustet til at tage systemet i brug.

Kritisk Facebook-gruppe

Lægesekretæren har beskrevet en typisk undervisningsdag i Facebook-gruppen Sundhedsplatformen? NEJ TAK!.

Her fremgår yderligere en lang række kritikpunkter.

Sundhedsplatform har længe været udsat for massiv kritik.

Blandt andet er det kommet frem, at en kræftpatient ikke har fået sine indkaldelser til kemoterapi, ligesom der er blevet begået været fejl, som har resulteret i fejlmedicineringer, og i en periode har det været ikke været muligt for psykiatrien at skrive noter om patienternes tilstand på mere end 70 tegn.

Over for BT erkender Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen, at der burde være blevet sørget for "en langt bedre uddannelsesindsats."

NOVAX A/S

Developer

Midtjylland

TV2

iOS udvikler til TV 2 Teknologi

Københavnsområdet

Capgemini Danmark A/S

Client Partner - Manufacturing (M&LS)

Københavnsområdet

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. april 2026 ansat Claus Berg som Account Manager ved netIP's kontor i Esbjerg. Han kommer fra en stilling som Client Manager hos itm8. Nyt job

Claus Berg

Netip A/S

Immeo har pr. 1. maj 2026 ansat Sofie Amalie Buur som Consultant. Hun kommer fra en stilling som Frontend Engineer & UI/UX Designer hos Valyrion. Hun er uddannet Cand.it. Softwaredesign ved ITU. Nyt job
Immeo har pr. 16. marts 2026 ansat Honey Arora som Senior Manager. Han kommer fra en stilling som Data Product Owner hos Centrica Energy. Nyt job

Honey Arora

Immeo

Trafikstyrelsen har pr. 1. maj 2026 ansat Nihad Hodzic som IT og Digitaliseringschef. Han skal især beskæftige sig med med IT-projekter og digital transformation, herunder især det strategiske løft af Trafikstyrelsens digitale niveau. Han kommer fra en stilling som Kontorchef hos Udviklings og Forenklingsstyrelsen. Han er uddannet i statskundskab og har en lederuddannelse fra MIT Sloan, samt en igangværende Master i IT-Ledelse. Han har tidligere beskæftiget sig med IT-udvikling og større projekter på momsområdet, hvor han har ledet et projekt- og udviklingskontor. Nyt job

Nihad Hodzic

Trafikstyrelsen