Sundhedspersonalet i Region Hovedstaden var ikke klar til Sundhedsplatformen: Tre ud fire modtog utilstrækkelig undervisning

Størstedelen af sundhedspersonalet i Region Hovedstaden mener, at de har modtaget mangelfuld undervisning op til, at Sundhedsplatformen blev taget i brug. Region Hovedstaden indrømmer, at undervisningen har ikke har været god nok.

Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Uforberedte undervisere der underviser i et ufærdigt system, som ændrer udseende og funktioner og indeholder mangelfulde oversættelser.

Sådan kan de forhold, som sundhedspersonalet i Region Hovedstaden blev undervist under, før Sundhedsplatformen blev taget i brug, beskrives.

Undervisningen gik ikke som håbet, for sundhedspersonalet blev langt fra klar til at håndtere det nye it-system i brug.

På baggrund af en aktindsigt i Region Hovedstadens undervisningsforløb til regionens sundhedspersonale op til idriftsættelsen af sundhedsplatformen kan BT fortælle, at 74 procent af kursusdeltagerne enten følte sig ‘i mindre grad’ eller ‘slet ikke’ rustet til at tage det nye system i brug.

"Undervisningen bestod af øvelser på computeren og skriftlige vejledninger, men ofte stemte skærmbillederne i hæfterne ikke overens med, hvordan systemet så ud," siger Patricia Lorentz Holbækker, lægesektretær, som deltog i undervisningen, til BT.

Ifølge avisen var Region Hovedstadens mål, at mindst 80 procent af de adspurgte Region Hovedstaden-medarbejdere skulle angive, at de i tilstrækkelig grad var rustet til at tage systemet i brug.

Kritisk Facebook-gruppe

Lægesekretæren har beskrevet en typisk undervisningsdag i Facebook-gruppen Sundhedsplatformen? NEJ TAK!.

Her fremgår yderligere en lang række kritikpunkter.

Sundhedsplatform har længe været udsat for massiv kritik.

Blandt andet er det kommet frem, at en kræftpatient ikke har fået sine indkaldelser til kemoterapi, ligesom der er blevet begået været fejl, som har resulteret i fejlmedicineringer, og i en periode har det været ikke været muligt for psykiatrien at skrive noter om patienternes tilstand på mere end 70 tegn.

Over for BT erkender Regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen, at der burde være blevet sørget for "en langt bedre uddannelsesindsats."

Annonceindlæg fra Jyske Bank

Jyske Bank styrker tilstedeværelsen i København med indflytning i Glaskuben

Jyske Bank er rykket ind i Glaskuben på Kalvebod Brygge, et markant byggeri i hjertet af København. Knap 1.000 arbejder her, heraf 200 i IT, med nye rammer for samarbejde, innovation og udvikling.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S