Facebook kræver betaling for brug af beskedtjeneste: Nu skal WhatsApp tjene penge

Som et led i Facebooks overordnede strategi om at hive flere penge ud af det sociale medies portefølje af apps, lancerer Facebook en række nye tiltag til WhatsApp. Det betyder, at selskaber, der benytter beskedtjenesten, skal betale for en række nye features.

Artikel top billede

Fire år efter Facebook købte WhatsApp for 22 milliarder dollar - svarende til omkring 140 milliarder kroner - er tjenesten nu klar til rent faktisk at tjene penge til moderselskabet.

Indtil videre har beskedtjenesten hverken bidraget til Facebooks top- eller bundlinje, men det skal der laves om på nu.

Planen er at kræve betaling fra de store selskaber, der bruger beskedtjenesten. Det skriver CNBC.

Onsdag kom der en opdatering til WhatsApp Business, som betyder, at de store selskaber nu får muligheden for at sende informationer til kunderne gennem app'en.

Derudover får selskaberne mulighed for at linke til deres WhatApp-chat på selskabernes egne hjemmesider, ligesom der er også er mulighed for at betale Facebook for at promovere selskabets WhatsApp-funktion gennem reklamer på det sociale medie.

WhatsApp-chatten forbliver gratis for selskaberne, så længe de svarer på kundernes henvendelser inden for 24 timer.

Sker det ikke, er selskaberne nødt til at betale et gebyr til WhatsApp for at svare på beskederne.

Gebyret varierer fra land til land, men priserne spænder fra en halv cent per besked til 9 cent per besked.

Læs også: Kina smider Facebook ud af landet efter én dag

Vil friste annoncører ved at sammenkoble apps

Udmeldingen fra Facebook om ændringerne i WhatsApp skal ses som led i en større strategi fra det sociale medie, der har til mål at øge indtjeningen fra selskabets apps som WhatsApp, Messenger og Instagram.

Facebook har for nyligt anslået, at 2,5 milliarder mennesker bruger selskabets apps hver måned.

Derfor ser selskabet store forretningsmuligheder i at få de forskellige apps til at spille bedre sammen for at tiltrække flere store annoncører.

Der åbnes derfor nu op for, at man kan klikke på en annonce på Facebook og derefter blive sendt over i et WhatsApp-univers.

Det skal skabe et mere attraktivt produkt for annoncørerne og friste de store selskaber til at købe flere annoncer.

Der vil være lignende muligheder forbundet med Messenger-tjenesten.

Læses lige nu

    Event: Platform X 2026: Forretning, teknologi og transformation

    It-løsninger | København V

    Mød verdens stærkeste og mest effektive platforme der driver den digitale transformation samlet i København - og dyk ned i den nyeste teknologi.

    27. maj 2026 | Gratis deltagelse

    TD SYNNEX Denmark ApS

    Business Development Manager Nordics - Circular IT Services

    Uspecificeret arbejdssted

    BEC

    QA coordinator

    Region Sjælland

    Formpipe Software A/S

    Senior Product Manager

    Københavnsområdet

    KMD A/S

    SAP Solution Specialist

    Midtjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird