Facebook kræver betaling for brug af beskedtjeneste: Nu skal WhatsApp tjene penge

Som et led i Facebooks overordnede strategi om at hive flere penge ud af det sociale medies portefølje af apps, lancerer Facebook en række nye tiltag til WhatsApp. Det betyder, at selskaber, der benytter beskedtjenesten, skal betale for en række nye features.

Artikel top billede

Fire år efter Facebook købte WhatsApp for 22 milliarder dollar - svarende til omkring 140 milliarder kroner - er tjenesten nu klar til rent faktisk at tjene penge til moderselskabet.

Indtil videre har beskedtjenesten hverken bidraget til Facebooks top- eller bundlinje, men det skal der laves om på nu.

Planen er at kræve betaling fra de store selskaber, der bruger beskedtjenesten. Det skriver CNBC.

Onsdag kom der en opdatering til WhatsApp Business, som betyder, at de store selskaber nu får muligheden for at sende informationer til kunderne gennem app'en.

Derudover får selskaberne mulighed for at linke til deres WhatApp-chat på selskabernes egne hjemmesider, ligesom der er også er mulighed for at betale Facebook for at promovere selskabets WhatsApp-funktion gennem reklamer på det sociale medie.

WhatsApp-chatten forbliver gratis for selskaberne, så længe de svarer på kundernes henvendelser inden for 24 timer.

Sker det ikke, er selskaberne nødt til at betale et gebyr til WhatsApp for at svare på beskederne.

Gebyret varierer fra land til land, men priserne spænder fra en halv cent per besked til 9 cent per besked.

Læs også: Kina smider Facebook ud af landet efter én dag

Vil friste annoncører ved at sammenkoble apps

Udmeldingen fra Facebook om ændringerne i WhatsApp skal ses som led i en større strategi fra det sociale medie, der har til mål at øge indtjeningen fra selskabets apps som WhatsApp, Messenger og Instagram.

Facebook har for nyligt anslået, at 2,5 milliarder mennesker bruger selskabets apps hver måned.

Derfor ser selskabet store forretningsmuligheder i at få de forskellige apps til at spille bedre sammen for at tiltrække flere store annoncører.

Der åbnes derfor nu op for, at man kan klikke på en annonce på Facebook og derefter blive sendt over i et WhatsApp-univers.

Det skal skabe et mere attraktivt produkt for annoncørerne og friste de store selskaber til at købe flere annoncer.

Der vil være lignende muligheder forbundet med Messenger-tjenesten.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Sikkerhed | København

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

    Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

    Sikkerhed | Aarhus C

    Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Nikolaj Vesterbrandt som Datateknikerelev ved netIP's afdeling i Rødekro. Han er uddannet IT-supporter ved Aabenraa Kommune og videreuddanner sig nu til Datatekniker. Nyt job
    Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S