Facebook kræver betaling for brug af beskedtjeneste: Nu skal WhatsApp tjene penge

Som et led i Facebooks overordnede strategi om at hive flere penge ud af det sociale medies portefølje af apps, lancerer Facebook en række nye tiltag til WhatsApp. Det betyder, at selskaber, der benytter beskedtjenesten, skal betale for en række nye features.

Artikel top billede

Fire år efter Facebook købte WhatsApp for 22 milliarder dollar - svarende til omkring 140 milliarder kroner - er tjenesten nu klar til rent faktisk at tjene penge til moderselskabet.

Indtil videre har beskedtjenesten hverken bidraget til Facebooks top- eller bundlinje, men det skal der laves om på nu.

Planen er at kræve betaling fra de store selskaber, der bruger beskedtjenesten. Det skriver CNBC.

Onsdag kom der en opdatering til WhatsApp Business, som betyder, at de store selskaber nu får muligheden for at sende informationer til kunderne gennem app'en.

Derudover får selskaberne mulighed for at linke til deres WhatApp-chat på selskabernes egne hjemmesider, ligesom der er også er mulighed for at betale Facebook for at promovere selskabets WhatsApp-funktion gennem reklamer på det sociale medie.

WhatsApp-chatten forbliver gratis for selskaberne, så længe de svarer på kundernes henvendelser inden for 24 timer.

Sker det ikke, er selskaberne nødt til at betale et gebyr til WhatsApp for at svare på beskederne.

Gebyret varierer fra land til land, men priserne spænder fra en halv cent per besked til 9 cent per besked.

Læs også: Kina smider Facebook ud af landet efter én dag

Vil friste annoncører ved at sammenkoble apps

Udmeldingen fra Facebook om ændringerne i WhatsApp skal ses som led i en større strategi fra det sociale medie, der har til mål at øge indtjeningen fra selskabets apps som WhatsApp, Messenger og Instagram.

Facebook har for nyligt anslået, at 2,5 milliarder mennesker bruger selskabets apps hver måned.

Derfor ser selskabet store forretningsmuligheder i at få de forskellige apps til at spille bedre sammen for at tiltrække flere store annoncører.

Der åbnes derfor nu op for, at man kan klikke på en annonce på Facebook og derefter blive sendt over i et WhatsApp-univers.

Det skal skabe et mere attraktivt produkt for annoncørerne og friste de store selskaber til at købe flere annoncer.

Der vil være lignende muligheder forbundet med Messenger-tjenesten.

Navnenyt fra it-Danmark

IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

Johan Léfelius

IT Confidence A/S

Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S