Artikel top billede

Browserkrigen: Chrome har momentum og kurs mod verdensherredømmet

Google Chrome er den store vinder i krigen om globale markedsandele, og Chrome ser ud til at have så meget momentum, at verdensherredømmet er inden for rækkevidde. Også blandt Computerworlds læsere er Chrome en klar favorit med gang i væksten, men Apple Safari har stadig mange fans.

Browserstatistik på verdensplan er ikke munter læsning for andre end Google for tiden.

Et hastigt blik på Statcounter tegner et billede af Chrome som den store vinder, der oven i købet lader til at have solidt momentum i væksten måned for måned. Det seneste år er markedsandelen vokset fra 54,3 procent i juli 2017 til 59,7 procent i juli 2018.

Den eneste konkurrent af betydning er Apple Safari, som i samme tidsrum har stagnerende vækst med svagt faldende tendens. 14,2 procent i juli 2017 til 13,9 procent i juli 2018.

Resten af feltet inklusiv Mozilla Firefox og Microsoft IE/Edge ligger og roder under de 10 procent. Den kinesiske UC Browser ligger faktisk øverst i feltet under 10 procent.

Computerworld US: Et nyt lavpunkt for Microsoft

Computerworlds amerikanske søstermediehar haft adgang til global browserstatistik fra californiske Net Applications, og her er historien omtrent den samme.

Ifølge Net Applications data faldt markedsandelen for IE/Edge med markante 3,8 procent fra juni til juli i år, så den nu er 15,4 procent. Det er et nyt lavpunkt på den liste over browserstatistik, som Computerworld US har udarbejdet siden 2005.

IE og Edge har tabt markedsandele i 19 måneder ud af de seneste 24 måneder og har i det seneste år set et fald i markedsandel på 6,8 procentpoint - det svarer til et fald på 31 procent fra ultimo juli 2017 ifølge Net Applications data.

Mozilla Firefox har nu med 9,7 procent den laveste markedsandel siden februar 2006. Det er den tredje måned i streg med en brugerandel under ti procent, og Firefox har nu 21 procent færre brugere end ultimo juli 2017.

Chrome runder 70 procent næste sommer

Hvis man fremskriver den udvikling, vil IE og Edge miste yderligere 31 procent i det næste år og vil så tilsammen have en markedsandel på kun 10,6 procent til næste sommer. Firefox står til et fald på 21 procent og vil lande på en markedsandel på 7,6 procent, skriver Computerworld US.

Edge er et markant flop for Microsoft. Ifølge Computerword US var det kun 11,5 procent af alle Windows 10-brugere, som brugte Edge i juli måned i år. For et år siden var det 20,4 procent.

Den store vinder i det spil er Google Chrome, som ifølge Net Applications voksede næsten 4 procentpoint i juli til en markedsandel på 64,7 procent.

Computerworld US har regnet på tallene for Chrome og regner nu med, at Chrome vil nå en markedsandel på 66,7 procent i december og runde 70 procent omkring 1. august 2019.

Når det gælder Apple Safari ser Net Applications data en del anderledes ud end Statcounters.

Ifølge Net Applications er Safaris markedsandel faldet de seneste tre måneder i træk og en nu 3,5 procent - det laveste niveau side april 2017. Safaris markedsandel på macOS-systemer faldt ifølge Net Applications til 38,3 procent i juli 2018.

Computerworlds læsere er glade for Safari

Computerworld.dk’s læsere er noget atypiske, når det gælder valg af browsere, viser vores statistik. Tendenserne er dog nogenlunde de samme.

I de seneste to måneder har Google Chrome siddet på 44 procent af besøgene hos os, mens Safari har stået for 33 procent. For et år siden var Chromes andel 40 procent.

Microsoft IE stod for 9 procent af sidevisningerne, mens Edge stod for 6 procent.

Firefox ligner en fiasko med kun 4 procent i de seneste to måneder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Computerworld Summit 2021

En moderne digital vindervirksomhed bringer nye teknologier i spil, skaber digital innovation, udnytter data som styringsværktøj og ser verden som én stor markedsplads. Men succes kræver, at du ved, hvor den dyre teknologi kan gøre den største forskel i forretningen. Den kræver, at du ved i hvilken retning den øgede politiske regulering af teknologi og data bevæger sig hen. Og den succes kræver, at du kan udnytte teknologien til at automatisere og skalere til gavn for bundlinjen og budgettet.

26. oktober 2021 | Læs mere


CIO Trends 2021: Sådan ser teknologiradaren ud hos Danmarks bedste CIOs

Teknologien i virksomheder spiller i den grad en større og større rolle, hvor vi er nødt til at stille endnu større krav til, hvordan vi udnytter den, og hvilke muligheder den giver. Spørgsmålet er dog, hvordan man formår at lede en virksomhed, der konstant skal forholde sig til teknologiens forandringer.

16. november 2021 | Læs mere


How to Sikkerhed: Awareness, email fraud og phishing

Man kan aldrig vide sig sikker, for uanset hvor godt man sikrer sig mod hackerangreb og anden svindel, vil hacker næsten altid være et skridt foran. De går efter organisationernes svageste led i håbet om at kunne snyde sig til data, penge eller andet værdifuldt. Få derfor konkrete bud på, hvordan du kan gribe opgaven an og understøtte et effektivt awareness-niveau i din organisation med enkel, men velfungerende, teknologi.

17. november 2021 | Læs mere