Alibaba opruster i krigen mod Tencent-konkurrent: Planlægger kæmpe fusion

Alibaba er, ifølge kilder, i gang med en større øvelse, der skal skabe en ny spiller på markedet for levering af mad og varer. Den nye enhed vurderes at kunne være op til 160 milliarder kroner værd.

Artikel top billede

Alibaba Group er i fremskidende planer om at fusionere sine forretningsenheder inden for levering og salg af mad og varer.

Den kinesiske gigant er, ifølge Reuters' oplysninger, i gang med at rejse mellem 19 og 32 milliarder kroner til etableringen af den nye spiller, der kan være op til 160 milliarder kroner værd.

Reuters har været i kontakt med en række kilder tæt på processen.

Den store øvelse hos Alibaba sker som led i en intens konkurrence med den anden store kinesiske spiller, Tencent-ejet Meituan Dinaping, på det kinesiske on-demand servicemarket.

Oplysningerne hos Reuters melder ikke om, hvorvidt fusionsplanerne også er et led i den internationale konkurrence med især Amazon, men føres planerne ud i virkeligheden, er det nærliggende at tro.

Læs også: Mens rygterne om Amazons entré i Danmark svirrer, lurer en lige så frygtindgydende e-handelskæmpe i kulisserne - Alibaba har blikket stift rettet mod Norden

Kæmpe platform på vej

Den store fussion hos Alibaba inkuderer, ifølge Reuters oplysninger, madleveringsplatformen Ele.me, mad- og livsstils-servicevirksomheden Koubei samt Hema Fresh, der er en kæde af pengeløse supermarkeder.

Alibaba og Meituan er midt i en intens kamp om det kinesiske marked for såkaldt online-to-offline levering, hvor apps sætter bruger direkte i kontakt med lokale madproducenter og andre tilbud.

"Alibaba og Meituan er de to vigtigste virksomheder, der kan tilbyde en O2O (online-to-ofline red) service. Alibabas tre enheder understøtter hinanden, og det giver strategisk god mening at fusionere dem til én platform i konkurrence med Meituan," vurderer en analytiker fra en kinesisk rådgivningsvirksomhed overfor Reuters.

Det kinesiske marked for O2O transaktioner havde sidste år, ifølge en kinesisk researchvirksomhed, en total omsætning på omkring 942 milliarder kroner efter påår at have set en vækst på 72 procent.

Alibaba har ikke ønsket at kommentere rygterne om den store fusion over for Reuters.

Læs også: Mærsk indgår tæt samarbejde med den kinesiske it-gigant Alibaba: Her er planerne

Annonceindlæg fra DE-CIX

Enhver strategi for applikationsmodernisering bør tage netværket med fra start

Modernisering af ældre on-premise-applikationer til cloud-løsninger er en topprioritet for virksomheder globalt.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

Laura Bøjer

Netip A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Alexander Bendix som Consultant. Han skal især beskæftige sig med tilføre nye, friske perspektiver og værdifuld viden til NORRIQS Data & AI-afdeling. Nyt job

Alexander Bendix

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Rasmus Stage Sørensen som Operations Director. Han kommer fra en stilling som Partner & Director, Delivery hos Impact Commerce. Han er uddannet kandidat it i communication and organization på Aarhus University. Han har tidligere beskæftiget sig med med at drive leveranceorganisationer. Nyt job

Rasmus Stage Sørensen

Norriq Danmark A/S

Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil